Sökmotorkonsult.se

Content

En dröm om bättre contentKänner du till uttrycket content is king? Andemeningen är att bra content är grundstommen i bra SEO och det är i många fall sant i allra högsta grad. Lite beroende på grundförutsättningarna för siten så spelar det olika mycket roll dock. Om du är ute efter att ta lite snabba positioner på ett relativt litet sökord med en relativt liten site spelar ditt content faktiskt inte så stor roll. Om du är ute efter en långsiktig satsning på svårare sökord är det enormt viktigt.

Bra content kan faktiskt i många fall ta hand om huvudparten av ditt arbete med sökmotoroptimering, en artikel som har tillräckligt sug kan få folk att länka från sin blogg, en bra webbapplikation eller ett gratis content management system kan lyfta din site till att bli en av de allra starkaste på nätet. Titta på dagstidningarna till exempel, de får all sin styrka från bloggare som refererar till deras artiklar. Ta en titt på WordPress.org, det är en av de allra starkaste siterna som finns för de delar med sig av något som många vill ha. Content är allt det där på din site som är något, allt från bra artiklar och recensioner av siter till webspel, pdfer och mjukvaran du delar ut. Självklart är ditt content viktigt för din SEO.

Det som är problemet med content som SEO-strategi är att det däremot inte i sig ger positioner, en site utan inlänkar alls kommer aldrig ta en enda position även om du haft Lord Byron att skriva artiklarna. Content-arbete är SEO i en av dess mer indirekta former, du måste redan ha en publik som kan läsa artiklarna och gilla dom till en sån grad att de länkar till  dem från sin blogg eller hemsida. Content är alltså bara king i vissa situationer.

Om du redan har en site som har bra positioner och får en del trafik kan det vara värt att ta en titt på hur mycket trafik du får från long tail-sökord. Det handlar alltså om de sökord som du inte riktigt satsat på, det kan vara kombinationer av dina sökord eller något av dina viktiga ord i kombination med t ex en plats. Det kan förstås också vara ord som inte direkt är viktiga på din site men som passar in på ett eller annat sätt, om du t ex har en site om rävar är det inte helt orimligt att du får lite trafik på sökord kring bävrar eller järvar också. Ett bra sätt att öka long tail-trafiken är att öka mängden innehåll. Mer content ger mer möjliga sökord och även om de kanske inte konverterar till köp på rävsiten (hoppas verkligen det inte finns någon webshop för rävar) så kan de stärka ditt varumärke. En besökare som söker på bävrar och järvar kan mycket väl vara en framtida spekulant på rävar.

Ta som mål att lägga till några bra artiklar varje vecka som passar på din site och jag lovar att de kommer generera varsin liten ström av trafik. Om du inte har tid eller ork att skriva eget content skulle jag dessutom vilja passa på att tipsa om vår tjänst för gratis artiklar (du får en liten förklaring i artikeln Content for Links). Om du vill läsa mer så kolla SEO-Skolan.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?