Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Content for Links

Ett av de utbredda sätten att bygga länkar är vad som kallas Content for Links. Det går helt enkelt ut på att man kontaktar webmasters och erbjuder dem en bra artikel som de fritt kan publicera på sin site i utbyte mot att du får ha en eller två länkar i texten. Det kan verka som en väldigt tid- eller resurskrävande metod men det är faktiskt ett ganska framgångsrikt sätt att göra SEO.

Man får nämligen en relevant länk som mer eller mindre kan räknas som permanent. En sådan länk om dagen och efter ett tag kan du knipa nästan vilken position som helst i de svenska sökresultaten. Det råder ingen tvekan om att det kräver resurser och tid men det kan faktiskt vara värt det. Om du dessutom slåss om lättare sökord kan det gå ganska fort, det kan räcka med 5 lyckade byten och du är där.

Jag är själv ingen mästare på content for links och jag har faktiskt aldrig gjort det i någon större skala, det skulle därför vara extra roligt om någon ville dela med sig av lite erfarenheter (du vet var kommentar-fältet är).

2 kommentarer

  1. ”Content for links” i mina ögon har varit att skriva bra innehåll på egna sidan för att generera naturliga länkar, likt ”Content is king”, men…

    Med ”Content for links” kan du styra länkarna (samt bestämma ankartext) till den sidan du vill lyfta i SERP:en!

  2. Jo, antar att man kan definera det så med.

    Det är helt klart en fördel att man har kontroll över ankartexter och kan djuplänka utan problem, bra utlänkar till den mest relevanta sidan stärker ju dessutom artikeln i sig. Det har ju dessutom fördelen att vara ”content links” :)

    Kommentar av

    Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner