Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Content for Links

Ett av de utbredda sätten att bygga länkar är vad som kallas Content for Links. Det går helt enkelt ut på att man kontaktar webmasters och erbjuder dem en bra artikel som de fritt kan publicera på sin site i utbyte mot att du får ha en eller två länkar i texten. Det kan verka som en väldigt tid- eller resurskrävande metod men det är faktiskt ett ganska framgångsrikt sätt att göra SEO.

Man får nämligen en relevant länk som mer eller mindre kan räknas som permanent. En sådan länk om dagen och efter ett tag kan du knipa nästan vilken position som helst i de svenska sökresultaten. Det råder ingen tvekan om att det kräver resurser och tid men det kan faktiskt vara värt det. Om du dessutom slåss om lättare sökord kan det gå ganska fort, det kan räcka med 5 lyckade byten och du är där.

Jag är själv ingen mästare på content for links och jag har faktiskt aldrig gjort det i någon större skala, det skulle därför vara extra roligt om någon ville dela med sig av lite erfarenheter (du vet var kommentar-fältet är).

2 kommentarer

  1. ”Content for links” i mina ögon har varit att skriva bra innehåll på egna sidan för att generera naturliga länkar, likt ”Content is king”, men…

    Med ”Content for links” kan du styra länkarna (samt bestämma ankartext) till den sidan du vill lyfta i SERP:en!

  2. Jo, antar att man kan definera det så med.

    Det är helt klart en fördel att man har kontroll över ankartexter och kan djuplänka utan problem, bra utlänkar till den mest relevanta sidan stärker ju dessutom artikeln i sig. Det har ju dessutom fördelen att vara ”content links” :)

    Kommentar av

    Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Bästa SEO-nyhetssajterna

Det finns många olika källor för att lära sig om SEO och vara uppdaterad. I denna artikel hittar du de bästa SEO nyhetssajterna för att hålla koll på branschen som är i ständig förändring.

Ahrefs Content Gap

Ahrefs Content Gap – Se vad dina konkurrenter rankar på

Med funktionen Content Gap i Ahrefs ser du snabbt och enkelt vilka sökord dina konkurrenter rankar på – men inte du.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i Sökpodden avsnitt 44

#44 Ahrefs

Gillar du också Ahrefs? I avsnitt 44 Sökpodden börjar vi med att prata om våra favoritfunktioner i Ahrefs. Därefter går vi vidare till ett annat verktyg, Facebooks nya attributionsverktyg. Avslutningsvis tar vi ett samtal om juniorer och seniorer. Du lyssnar väl?

black_friday_google_ads

Google Ads – 6 tips inför Black Friday 2018

I denna artikel ger vi 6 stycken Google Ads-tips inför Black Friday 2018. Läs alla tipsen här!

Lighthouse

Nya PageSpeed Insights är här

PageSpeed Insights har fått sig en fick sig en rejäl uppdatering – både designmässigt och under huven. Här går vi igenom vad som har förändrats.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner