Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Content for Links

Ett av de utbredda sätten att bygga länkar är vad som kallas Content for Links. Det går helt enkelt ut på att man kontaktar webmasters och erbjuder dem en bra artikel som de fritt kan publicera på sin site i utbyte mot att du får ha en eller två länkar i texten. Det kan verka som en väldigt tid- eller resurskrävande metod men det är faktiskt ett ganska framgångsrikt sätt att göra SEO.

Man får nämligen en relevant länk som mer eller mindre kan räknas som permanent. En sådan länk om dagen och efter ett tag kan du knipa nästan vilken position som helst i de svenska sökresultaten. Det råder ingen tvekan om att det kräver resurser och tid men det kan faktiskt vara värt det. Om du dessutom slåss om lättare sökord kan det gå ganska fort, det kan räcka med 5 lyckade byten och du är där.

Jag är själv ingen mästare på content for links och jag har faktiskt aldrig gjort det i någon större skala, det skulle därför vara extra roligt om någon ville dela med sig av lite erfarenheter (du vet var kommentar-fältet är).

2 kommentarer

  1. ”Content for links” i mina ögon har varit att skriva bra innehåll på egna sidan för att generera naturliga länkar, likt ”Content is king”, men…

    Med ”Content for links” kan du styra länkarna (samt bestämma ankartext) till den sidan du vill lyfta i SERP:en!

  2. Jo, antar att man kan definera det så med.

    Det är helt klart en fördel att man har kontroll över ankartexter och kan djuplänka utan problem, bra utlänkar till den mest relevanta sidan stärker ju dessutom artikeln i sig. Det har ju dessutom fördelen att vara ”content links” :)

    Kommentar av

    Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

#46 Ceteris paribus

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna! Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det […]

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ett bra sätt att hitta nya sökord är att analysera vilka sökord du får trafik ifrån i dag men som du inte nämner på sidan. Genom att sedan addera dessa sökord i sidans innehåll kan du öka rankingen. I denna artikel går vi steg-för-steg igenom hur du lyckas med detta.

Ahrefs släpper nytt verktyg för att se antalet interna länkar

Ahrefs släppte nyligen en uppdatering till verktyget Bäst efter länkar, som nu även inkluderar interna länkar. Detta gör det enkelt att säkerställa att man länkar till sina viktigaste sidor internt på sajten, och på så vis påvisar dess prominenta betydelse för Google.

SEO-året 2018

SEO-året 2018

2018 är över och det har blivit dags att summera året som gått ur ett SEO-perspektiv.

SEM-året 2018

Vi summerar SEM-året 2018

SEM-året 2018 är slut och vi har nu summerat några av de händelser som vi ansåg vara värda att uppmärksamma lite extra. Du kan se hela listan här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner