Sökmotorkonsult.se

Content for links

byte

Ett av de mest utbredda sätten att bygga länkar är vad som kallas Content for Links.

Det går helt enkelt ut på att man kontaktar webmasters och erbjuder dem en bra artikel som de fritt kan publicera på sin site i utbyte mot att du får ha en eller två länkar i texten. Det kan verka som en väldigt resurskrävande metod men det är faktiskt ett ganska framgångsrikt sätt att göra SEO. Man får nämligen en relevant länk som mer eller mindre kan räknas som permanent. En sådan länk om dagen och efter ett tag kan du knipa nästan vilken position som helst i de svenska sökresultaten. Det råder ingen tvekan om att det kräver resurser och tid men det kan faktiskt vara värt det. Om du dessutom slåss om lättare sökord kan det gå ganska fort, det kan räcka med fem lyckade byten och du är där.

Jag är själv ingen mästare på content for links och jag har faktiskt aldrig gjort det i någon större skala, det skulle därför vara extra roligt om någon ville dela med sig av lite erfarenheter (du vet var kommentar-fältet är).

Sidan är senast uppdaterad 2022-05-17

2 kommentarer

  1. ”Content for links” i mina ögon har varit att skriva bra innehåll på egna sidan för att generera naturliga länkar, likt ”Content is king”, men…

    Med ”Content for links” kan du styra länkarna (samt bestämma ankartext) till den sidan du vill lyfta i SERP:en!

    Kommentar av Joakim Green

  2. Jo, antar att man kan definera det så med.

    Det är helt klart en fördel att man har kontroll över ankartexter och kan djuplänka utan problem, bra utlänkar till den mest relevanta sidan stärker ju dessutom artikeln i sig. Det har ju dessutom fördelen att vara ”content links” :)

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!