Core web vitals blir rankingfaktor

Web vitals

Web Vitals är ett nytt initiativ från Google som syftar till att ge mer enhetlig vägledning kring exakt vilka mätetal som är viktiga att fokusera på ur ett användarupplevelseperspektiv. Dessa mätetal ska även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet.

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Initiativet lanserades av teamet bakom Google Chrome i början av maj.

I dagsläget består Core Web Vitals av tre mätetal. De tre mätetalen är:

  • Largest Contentful Paint – Den tid det tar att rendera upp en sidas viktigaste innehåll. En kort laddtid indikerar god användarvänlighet.
  • First Input Delay – Tiden det tar från att en användare interagerar med en sida (t.ex. klickar på en knapp) tills webbläsaren ger en respons.
  • Cumulative Layout Shift – Ett mått som ser till halten av oväntade förändringar i en sidas layout. Du har säkert varit med om att du varit inne på en sida och av misstag klickat på fel länk eftersom något förändras på sidan i exakt det ögonblick du klickade. Ett lägre värde indikerar en mer användarvänlig sida ur detta perspektiv.

Core web vitals

Page Experience Ranking

Google bekräftade under gårdagen att deras algoritm ska börja ta hänsyn till dessa Core Web Vitals och och att de kommer vara en del av något de kallar för Page Experience Ranking.

Som namnet antyder ska Page Experience Ranking ta hänsyn till hur en användare upplever en sida.

Page Experience Ranking avser faktorerna nämnda ovan (LCP, FID och CLS) och även bedömning av sidans mobilvänlighet, hur pass säkert sidans innehåll är, om SSL-certifikat finns samt andelen påträngande innehåll på sidan (som alla redan idag i varierande grad påverkar rankingen).

Page Speed Experience

Sidor som får bra betyg ur detta perspektiv ska få en liten fördel i Googles sökresultat. Google är dock tydliga med att bra innehåll även fortsättningsvis kommer att väga tyngre än användarvänligheten.

För konkurrerande sidor där innehållet bedöms som likvärdigt ska dock sajten som presenterar innehållet för användaren på ett mer användarvänligt sätt få en fördel, enligt Google.

Det är inte fastställt när Google kommer att genomföra dessa förändringar. Det enda de har bekräftat gällande tidsramen är att de kommer gå ut med information om detta minst sex månader innan de lanserar det.

Se dina värden och börja optimera

Core Web Vitals, som fått den svenska översättningen ”Diagnos av huvudvärden för webben”, ersätter den gamla hastighetsrapporten i Search Console.

Datan kommer från riktiga Chrome-användare runtom i världen. Kom ihåg att om du har en nystartad sajt är det inte säkert att Google hunnit samla in tillräckligt mycket data ännu att visa upp. Samma sak kan också gälla om du har en sajt med för få besökare.

Du hittar dina webbsidors värden på dessa mätetal i Search Console –> Core Web Vitals i vänster sidebar. Sidorna klassas i tre olika grupper, enligt logiken; Dåliga sidor, sidor som behöver förbättras och sidor som går godkänt.

Exempel på sajt med låga scores på core web vitals

Exempel på en sajt som har förbättringspotential.

Försök hitta mönster i vilka sidor Google har reagerat på. Använd därefter ett verktyg som exempelvis Page Speed Insights för att hitta saker du och dina utvecklare kan arbeta med för att förbättra användarens upplevelse av dina sidor.

Det är spännande att Google lyfter in dessa användarsignaler i algoritmen, även om de med stor sannolikhet bara får en marginell effekt. I den bästa av världar leder det till bättre samarbete och förståelse mellan SEO, utvecklare och UX då alla parter får nya gemensamma och mätbara mål att jobba emot.

Vad är dina tankar om denna förändring? Kommentera gärna.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?

React SEO – Hur du hjälper Google på traven

I denna artikel dyker vi ner i ämnet React och SEO. Vi kommer lyfta vilka problem som kan uppkomma och hur du åtgärdar dessa.