Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Crawl budget

crawl budget

Crawl budget är en nyckelfaktor för SEO-arbetet trots att det inte är en direkt rankingsignal. Följer ni upp hur era webbplatser spindlas?

Oavsett om du har en webbplats med ett mindre antal sidor eller en webbplats med väldigt många sidor, vill du att Google ska besöka alla dessa om du har byggt en bra webbplatsstruktur. Först då har Google möjlighet att bedöma de och välja ifall de ska indexeras och vilken relevans de har mot olika söktermer. Att en specifik sida ska spindlas säkerställer du genom att du har en bra intern länkstruktur i form av menyer och internlänkar som gör att Googles spindlar kan besöka dessa sidor och därefter indexera.

En del som är intressant gällande det här med hur Google väljer att spindla webbplatser är det som oftast benämns som Crawl budget, vilket handlar om hur ofta och vilka sidor Googles bottar spindlar. Det här är ingenting som direkt påverkar din ranking hos Google men det är ändå är något som kan påverka webbplatsen i det långa loppet med tanke på hur många sidor som spindlas och indexeras.

Två viktiga faktorer för Crawl budget?

Er webbplats crawl budget baseras bland annat på crawl limit som säger hur pass väl er sida responderar ur ett spindlingsperspektiv. Det innefattar faktorer som laddningstid och serverfel men även ifall du har givit Google några förhållningsregler.

Den andra stora faktorn som crawl budget baseras på är crawl demand. Det indikerar hur populär din webbplats och dess sidor är. Men också en viktigt detalj i hur ofta de uppdateras.

Vad bör du då tänka på kring crawl budget?

  • Undersök hur många sidor Google spindlar i snitt per dag enligt Google Search Console under Genomsökningsåtgärder -> Genomsökningsstatistik. Förhåll genomsnittet till hur många sidor du har på din webbplats och tänk på att Google besöker mer populära sidor oftare.
  • Undersök hämtningstiden på i grafen nederst på samma sida och se ifall ni kan sänka hämtningstiden.
  • Försök hålla antalet 400 och 500-fel på så låg nivå som möjligt. Kan enkelt undersökas i Google Search Console.
  • Säkerställ att Google spindlar alla sidor på er webbplats. Gör det genom att i serverloggarna undersöka att Googles user agent besökt alla urler. Screaming Frog har skrivit ett bra inlägg om det här.
  • Hur många sidor har du på din webbplats och hur många är indexerade när du gör en sökning på site:domain.se. Det är en indikator som påvisar indexering i förhållande till spindling.

För att sammanfatta Crawl budget kan man säga att det är en av de störst påverkande faktorerna ur ett SEO-perspektiv som inte är en direkt ranking signal.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökpodden ämnen

171 ämnen i Sökpodden

Med 57 avsnitt av Sökpodden inspelade och 3 ämnen i varje avsnitt blir det många att hålla reda på. Här kan du se och söka bland alla de ämnen vi haft med i Sökpodden.

Popular Products – Ny yta att optimera för i organiska sökresultatet

Google lanserar Popular Products som låter användare jämför produkter direkt i det organiska sökresultatet. Här går vi igenom allt vi vet om Popular Products hittills. 

Google förändrar designen av hela serpen

Google förändrar designen för hur sidor presenteras i hela serpen. Förändringen, som vi redan sett på mobil under längre tid, rullas nu ut permanent till desktop. Det här får vissa konsekvenser för din SEO som du bör känna till.

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner