Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Dags att se över dina titlar

Ny design på Google

Google testar kontinuerligt ny design på sökresultat. För några veckor sedan kom en ny design som verkar vara här för att stanna – i alla fall ett tag. En viktig förändring med just denna nya design är att titeln får något mindre plats.

En sidas titel är det absolut viktigaste elementet på en webbsida för att berätta för Google vad sidan handlar om. Med Googles nya design kan titeln inte vara lika lång som tidigare.

Vad har Google förändrat?

Google har lanserat en designförändring av sökresultatsidan. Syftet från deras sida vara att göra sidan enklare och öka läsbarheten. Det är ganska många olika små förändringar i designen som du kan se om du klickar här. Den absolut största konsekvensen av designförändringen är att du får plats med färre bokstäver i titeln. Som en parantes kan nämnas att reaktionerna på denna designförändring har varit minst sagt negativa.

Hur påverkas mina titlar av detta?

Dina titlar har ett visst utrymme i sökresultaten, och detta har nu minskat. Om din titel inte får plats så bryter Google av titeln. Google sätter utrymmet i pixlar men av praktiska skäl brukar vi prata om hur många bokstäver som får plats. Tidigare var rekommendationen att maximalt ha 64 tecken i titeln. Precis som tidigare är det väldigt beroende vilka tecken som används. Exempelvis kan du få plats med väldigt många tecken om din titel bara består av smala tecken som ”iiiiiiiiiii…”. Så till viss del handlar det om att testa sig fram.

Med den nya designen har vi ändrat vår rekommendation från 64 till 60 tecken. Detta är dock ett riktmärke. Vi ser exempel på titlar på närmare 70 tecken som får plats och titlar på mindre än 60 tecken som inte får plats.

Moz har gjort en undersökning kring vilka längder som klarar sig och vill du vara 95 % säker på att din titel ska få plats behöver du gå ned till 55 tecken. Anledning att vi stannar vi 60 tecken är att det i vissa fall kan finnas ett stort värde att få plats med ett extra ord. Här är ett exempel på en av våra titlar som bröts i och med förändringen.

Titel som bröts efter designförändringen

Titel som bryts

Efter att vi nu tagit bort ordet ”snabb” i titeln så bryts den inte längre och vårt namn Pineberry får plats.

Titel som inte bryts

Om du inte redan gjort det är det dags att se över så att dina titlar inte bryts. Ett tips är att gör en site-sökning på Google, dvs skriv site:dindomän.se i sökfältet. Då får du snabbt en överblick över vilka titlar som eventuellt behöver justeras. Tänk då bara på att om sökordet som söks på finns med i din titel så blir det i fetstil och tar lite mer plats.

Varför är detta viktigt för min SEO?

Att din titel bryts är inte kritiskt för hur du rankar i sökresultaten däremot kan en titel som bryts påverka din klickfrekvens, det vill säga hur många som väljer att klicka på just din titel vid en googling.

Använder du WordPress?

Är din sajt byggd i förträffliga WordPress är mitt tips att annvända pluginet WordPress SEO (av Yoast). De har praktiskt nog nyligen lagt till möjligheten (Bulk Title Editor) att ändra flera titlar i samma vy vilket sparar en del tid om du ska ändra många titlar. Se här hur det ser ut.

Lycka till med dina nya titlar!

En kommentar

  1. […] bokstäverna är. Du får alltså plats mer fler I än vad du får plats med M. Detta är något sokmotorkonsult.se diskuterar idag om sin bloggpost om Googles förkortade (eller förstorade) […]

    Pingback av Finns utrymme att få med ord som rankar trots en vidsträckt seotitle?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

konverterande formulär

4 tips för att kontra formulärskräcken

Får du in för få leads via kontaktformuläret på din sajt? Här går Fredrik igenom fyra enkla tips på hur du kan öka konverteringsgraden för ditt formulär.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner