Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Dags att se över dina titlar

Ny design på Google

Google testar kontinuerligt ny design på sökresultat. För några veckor sedan kom en ny design som verkar vara här för att stanna – i alla fall ett tag. En viktig förändring med just denna nya design är att titeln får något mindre plats.

En sidas titel är det absolut viktigaste elementet på en webbsida för att berätta för Google vad sidan handlar om. Med Googles nya design kan titeln inte vara lika lång som tidigare.

Vad har Google förändrat?

Google har lanserat en designförändring av sökresultatsidan. Syftet från deras sida vara att göra sidan enklare och öka läsbarheten. Det är ganska många olika små förändringar i designen som du kan se om du klickar här. Den absolut största konsekvensen av designförändringen är att du får plats med färre bokstäver i titeln. Som en parantes kan nämnas att reaktionerna på denna designförändring har varit minst sagt negativa.

Hur påverkas mina titlar av detta?

Dina titlar har ett visst utrymme i sökresultaten, och detta har nu minskat. Om din titel inte får plats så bryter Google av titeln. Google sätter utrymmet i pixlar men av praktiska skäl brukar vi prata om hur många bokstäver som får plats. Tidigare var rekommendationen att maximalt ha 64 tecken i titeln. Precis som tidigare är det väldigt beroende vilka tecken som används. Exempelvis kan du få plats med väldigt många tecken om din titel bara består av smala tecken som ”iiiiiiiiiii…”. Så till viss del handlar det om att testa sig fram.

Med den nya designen har vi ändrat vår rekommendation från 64 till 60 tecken. Detta är dock ett riktmärke. Vi ser exempel på titlar på närmare 70 tecken som får plats och titlar på mindre än 60 tecken som inte får plats.

Moz har gjort en undersökning kring vilka längder som klarar sig och vill du vara 95 % säker på att din titel ska få plats behöver du gå ned till 55 tecken. Anledning att vi stannar vi 60 tecken är att det i vissa fall kan finnas ett stort värde att få plats med ett extra ord. Här är ett exempel på en av våra titlar som bröts i och med förändringen.

Titel som bröts efter designförändringen

Titel som bryts

Efter att vi nu tagit bort ordet ”snabb” i titeln så bryts den inte längre och vårt namn Pineberry får plats.

Titel som inte bryts

Om du inte redan gjort det är det dags att se över så att dina titlar inte bryts. Ett tips är att gör en site-sökning på Google, dvs skriv site:dindomän.se i sökfältet. Då får du snabbt en överblick över vilka titlar som eventuellt behöver justeras. Tänk då bara på att om sökordet som söks på finns med i din titel så blir det i fetstil och tar lite mer plats.

Varför är detta viktigt för min SEO?

Att din titel bryts är inte kritiskt för hur du rankar i sökresultaten däremot kan en titel som bryts påverka din klickfrekvens, det vill säga hur många som väljer att klicka på just din titel vid en googling.

Använder du WordPress?

Är din sajt byggd i förträffliga WordPress är mitt tips att annvända pluginet WordPress SEO (av Yoast). De har praktiskt nog nyligen lagt till möjligheten (Bulk Title Editor) att ändra flera titlar i samma vy vilket sparar en del tid om du ska ändra många titlar. Se här hur det ser ut.

Lycka till med dina nya titlar!

En kommentar

  1. […] bokstäverna är. Du får alltså plats mer fler I än vad du får plats med M. Detta är något sokmotorkonsult.se diskuterar idag om sin bloggpost om Googles förkortade (eller förstorade) […]

    Pingback av Finns utrymme att få med ord som rankar trots en vidsträckt seotitle?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner