Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Därför är Tommy K Johansson störst!

Tommy K Johansson är en av Sveriges mest framgångsrika bloggare, åtminstone inom sin nisch. Han driver idag TKJ som förmodligen är den största IT-bloggen i landet. Förutom att vara en mycket flitig bloggare som faktiskt bloggar som yrke är han också chefredaktör för PC-tidningen Allt Om PC. Att Tommys blogg är stor råder ingen tvekan om, trots en inte allt för stor nisch hade bloggen mer än 550.000 sidvisningar och nästan 300.000 besökare i Januari. 

Det finns idag ingen som är bättre att fråga om man vill veta hur man lyckas med sin blogg och därför är jag extra glad att ha fått möjligheten att ställa lite frågor till Tommy om hur han gjort sin blogg till vad den är idag och vad vi andra kan lära oss av det. 

Du har en av de mest framgångsrika teknikbloggarna i Sverige, varför?

Ett brinnande intresse, många års erfarenhet av ämnet och uthållighet. Jag tycker det är otroligt kul att skriva om datorer och Internet, och det tror jag är det allra viktigaste.

Men det finns så klart andra faktorer som spelar in. När jag startade min blogg fanns det inte några IT-relaterade svenska bloggar, som publicerade tips och guider. Jag har kontinuerligt skrivit massor, och publicerat runt tre inlägg varje dag sedan jag började i maj 2007 (förutom när jag låg en vecka på sjukhus).

Jag har jobbat med datortidningar och IT-relaterade nyhetsbrev och webbsajter i rätt många år nu, så jag har så klart lärt mig en del om webben och redaktionellt innehåll, vilket också hjälpt till.

När du började blogga hur tänkte du då och tänker du annorlunda idag?

När jag startade bloggen hade jag tänkt på det rätt länge, men det hade inte blivit av. En kväll installerade jag WordPress, tänkte ”äh, vafan”, och knuffade ut en blogg officiellt. Från början kunde jag aldrig tro att det skulle gå så bra som det gjort. Efter de första månaderna hade jag siktet inställt på att komma upp till 100 besökare om dagen. Då blev jag nöjd.

I början publicerade jag blogginlägg löpande när jag hade några minuter över. Eftersom det var så roligt kunde det bli fem-tio blogginlägg per dag. Jag satt till exempel i sängen och skrev innan jag somnade.

Numera jobbar jag annorlunda. Mer professionellt, skulle man kunna säga. Mina rutiner är att på onsdagar skriva en hel hög inlägg att ha som grund inför den kommande veckan. Det håller nämligen inte att sitta med en deadline varje kväll, för man måste ha ett liv också. Under veckorna fyller jag sedan på med fler inlägg som är mer dagsaktuella än de tips och tricks jag har på lager.

Jag jobbar idag mycket med äldre inlägg, uppdaterar och förnyar. Jag har en rad väldigt viktiga inlägg som drar mycket trafik via sökmotorerna, och det gäller att hålla dessa fräscha för att inte tappa dem.

Vad är, enligt dig, det vanligaste felet vi bloggare gör?

Svårt att säga, men om jag ska ta ett exempel så är det hur man skriver sina inlägg. Ett blogginlägg är visserligen ingen tidningsartikel, men det skadar definitivt inte att snegla på tidningar och se hur de gör med rubriker, ingresser och så vidare.

När det gäller rubriker är de väldigt viktiga. Ett blogginläggs rubrik syns i sökmotorer, på tidningssajter via Twingly, på bloggportaler, via RSS-syndikering etc. Jag menar inte att man ska göra som Aftonbladet och Expressen och ljuga i rubrikerna, men det belönar sig snabbt om man funderar lite extra istället för att skriva ”Huuu?!” som rubrik till ett i övrigt intressant inlägg om Ipred…

Jo, förresten, ett vanligt fel bland bloggare är att man tröttnar på sin design och byter mall en gång i veckan. Till dem vill jag säga att ingen bryr sig om hur din sida ser ut, så länge det går att läsa på den. Det är bara du som blivit van – kom över det och lägg tiden på att skriva istället! Ny design är bara förvirrande, både för besökare och sökmotorer.

Om du skulle ge råd till någon som brinner för ett ämne och skulle vilja blogga om detta?

Sätt igång! Skaffa ett webbhotell, installera WordPress och börja blogga. :-)

Skämt åsido, det är så klart en bra idé att tänka igenom det lite smått innan man börjar. Kolla av bloggsfären och se vilka andra bloggar det finns som skriver om ämnet. Leta reda på källor för att hitta material att skriva om.

Och framför allt – sätt upp mål. Rimliga, men ändå vettiga mål. Hur många besökare ska du ha efter sex månader? Hur många kommentarer ska du ha fått? Hur många inlägg ska ha publicerats? Det kommer att vara mycket lättare att arbeta med bloggen om du har något som taggar dig.

Jag har en blogg som har gått ganska bra men som aldrig riktigt kommer över 100 besökare om dagen, oavsett vad jag gör sitter den fast på den här nivån och har gjort i över ett år. Har du något förslag på vad jag kan göra?

Plocka fram ditt statistikverktyg och kolla upp vilka som är dina tio mest lästa inlägg, samt de tio mest besökta inläggen via sökmotorer och deras respektive populäraste sökord.

Skriv fler inlägg om de populära ämnena, och se till att dessa länkar till varandra. Återknyt till dina tidigare inlägg, skriv uppdateringar om vad som hänt, vad som är nytt och så vidare.

Kolla upp hur du ligger i sökmotorerna på de mest besökta inläggen och deras populäraste sökord. Ligger du överst? Kanonbra! Om inte, titta på de sajter som ligger över dig och jämför med din sida. Varför ligger de över dig? Vad kan du göra för att stega upp? Sökmotoroptimera dessa inlägg.

Gå sedan igenom ditt arkiv och kolla efter alla inlägg som är relevanta för din nyss sökmotoroptimerade artikel. Se till att det finns länkar mellan inläggen, så att dels sökmotorer hittar postningarna men även för att dina besökare ska stanna kvar och läsa mer och lära sig tycka om din sida.

Hur mycket tänker du på SEO när du bloggar?

Inte jättemycket när jag skriver inläggen, om jag ska vara ärlig. En del tänker jag på det. Jag funderar lite extra när jag skriver rubriken, och jag ser till att skriva om permalänken för inlägget istället för att låta WordPress bara göra om rubriken till en adress. Utöver det kan jag markera något sökord och länka mellan relevanta inlägg.

Jag arbetar dock en del med SEO och det gör jag vid sidan av skrivandet. Det är då jag gör saker som jag beskrev ovan – går igenom tidigare postningar, uppdaterar och skapar nya länkar.

Men jag går inte så långt att jag formulerar själva inläggen (bortsett från rubriken) efter hur sökmotorer läser sidan. Jag skriver som jag alltid gör – rakt upp och ner och alldeles för snabbt… ;-)

4 kommentarer

  1. Intressant :)
    Brukar alltid läsa hans inlägg och lyckas alltid på något sätt ramla längre in i bloggen.

    Kommentar av Kalle

  2. Ja visst är det så, mycket av det ligger förstås att TKJ kan journalistik.

    Kommentar av Magnus

  3. […] Hur Tommy K Johansson blev Sveriges störste IT-Bloggare | Sökmotorkonsult […]

    Pingback av Beta Alfa » Blog Archive » Noterat 2009-03-15

  4. 90% lämnar bloggen på mindre än 10sek

    Sveriges kortast besökta IT blogg :)

    Kommentar av Ripper

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner