Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Foto: Nina Kahrobaee

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

Varje dag världen över görs sökningar på kända artister om deras musik och om deras privatliv. Hittills har detta varit något som kändisen i fråga inte har haft någon kontroll över, och hur ska de kunna bestämma vad någon söker efter? Det kan de inte. Men. De kan ta tillbaka kontrollen över konversationen kring deras privatliv genom att göra något så enkelt som att ta en titt på vad det faktiskt är som alla söker på – och använda den informationen för att skapa nytt innehåll i sökresultatet.

Vilka sökord är mest lönsamma för dig?

En sökordsanalys ger dig svaret!


Begär offert!

Någon som förmodligen gjort just detta är Ariana Grande. Hennes privatliv har länge varit ett hett ämne och något som ofta diskuterats är vem som är hennes pojkvän, vilket också tagit upp en hel del av sökresultatet på Google. Men inte nu längre.

Om du googlar ”Ariana Grande Boyfriend” är det inte längre skvallerblaskorna som hamnar i topp, utan det är hennes låt ”Boyfriend” som hon släppte tillsammans med duon Social House som dominerar.

Genom att släppa en låt som heter samma sak som en populär sökning tar hon tillbaka kontrollen och har skapat synlighet för sin musik där sökningarna egentligen var skvallersökningar. Mycket smart måste vi säga, speciellt som låten inte ens handlar om pojkvänner eller flickvänner. I låten sjunger Grande nämligen ”You’re not my boyfriend”, alltså att den hon sjunger om inte är hennes pojkvän.

Ariana Grande Boyfriend serp

Kanske var det av samma anledning som Justin Bieber släppte sin låt ”Boyfriend” 2012?

Varför Molly Sandén – ”Pojkvän”?

Det är inte bara amerikanska artister som har en chans att styra sökningarna, det kan även svenska artister göra. Vi har bara tagit ett litet urval, men visst finns det många populära svenska artister som har höga sökvolymer på sökningar kring deras dejtingliv. Precis som Ariana Grande har också dessa artister stor potential att styra konversationen genom att skapa innehåll som är anpassat efter sökningarna.

Ett väldigt tydligt exempel är enligt oss sökningar som rör Molly Sandéns privatliv. Sökningarna på ”Molly Sandén pojkvän” är många och skulle hon släppa en låt med titeln ”Pojkvän” finns det verkligen god chans att putta ned skvallret och i stället synas med sin musik.

Nu är det ju såklart mer än sökord som påverkar vad som är en bra låttitel (och en bra låt!), men att ha även sökord i bakhuvudet ger musikskapare ytterligare ett verktyg att jobba med. Vem vet, Molly Sandén kanske släpper en låt en dag som heter just ”Pojkvän”. Vi hoppas på det i alla fall!

Vilka fler artister kan göra låttitlar av sökresultat?

Molly Sandén pojkvän – 1 900 sökningar per månad
Orup ålder – 1 000 sökningar per månad
Eric Saade flickvän – 880 sökningar per månad
Danny Saucedo flickvän – 590 sökningar per månad
Carola pojkvän – 480 sökningar per månad
Carola ålder – 390 sökningar per månad
Veronica Maggio pojkvän – 140 sökningar per månad

2 kommentarer

  1. Lena Philipsson Barn 590 sökningar per månad.

    Lena PH skulle kunna göra en låt med titeln: Barn, så hon kan peta ner spekulationer i sökresultatet om hennes barn i alla skvallertidningar.

    Även Orup Barn med 480 sökningar per månad. Mycket skvaller om Orup och hans barn på första sidan på Google.se

    Kommentar av Petter

  2. Hej Petter!

    Ja absolut, bra spaning, finns stora vinningar för både Orup och Lena PH att peta undan skvallerpressen i de ämnena.
    mvh Tilde

    Kommentar av Tilde Mattsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner