Sökmotorkonsult.se

Därför ska du låta bli sitemap.xml

sitemap

Jag är själv inte helt säker på min ståndpunkt i frågan men jag tänkte att det var på sin plats att berätta varför många tycker att man ska låta bli att använda sig av (och skicka in) en sitemap.xml.

XML-sitemaps finns till för att man ska kunna berätta för Google, och andra sökmotorer, vilka sidor som finns på siten så att de kan spindlas. I vanliga fall följer ju Google de länkar som finns och hittar sidor på det viset och en sitemap som skickas in gör att det mer eller mindre inte behövs, Google kommer hitta sidorna även om de inte har länkar till sig. Det kan också underlätta indexering på siter med riktigt djupa länkstrukturer som Google aldrig hinner med att ta sig igenom av en eller annan orsak.

Länkar är avgörande

Det är faktiskt just det här många anser är en bra anledning att låta bli och det handlar mest om felsökning faktiskt. Grunden är att en sida som inte har några länkar till sig, varken från externa siter eller internt kommer aldrig ta några vidare positioner, då länkar är avgörande för hur en sida visas. Det innebär alltså att sidor som Google hittar enbart tack vara sitemap.xml inte tillför något värde, det har ingen styrka och kommer aldrig ge någon trafik. Det verkar kanske inte som ett stort problem, alternativet var ju att de inte indexeras men saken är den att det försvårar felsökningen rejält.

Site-sök ger svar

Ett enkelt sätt att hitta delar av din site som inte blir indexerade ordentligt är att använda ett enkelt site-sök. Du kommer här se vilka sidor Google hittat och då är det inte svårt att räkna ut att det är krångligt, på ett eller annat sätt, för Google att hitta de sidor som inte indexeras. Du kan då lätt ta och se hur det länkas till dom inom siten och åtgärda det. Har du däremot skickat in en sitemap.xml kan det mycket väl vara så att sidorna visas i sökningen och faktiskt är indexerade men helt utan styrka. Du är det inte så lätt att hitta felet och förstås inte heller att åtgärda det.

Sidan är senast uppdaterad 2022-05-25

2 kommentarer

  1. Det finns ju en uppsjö av verktyg man kan använda sig av för att felsöka sin webbplats i SEO-syfte.

    De flesta använder också CMS’er som faktiskt inte har några större problem med den interna länkstrukturen.

    Man kan även använda sitemap generators som letar sig igenom sidan via förstasidans länkar så den inkluderar då bara de sidor som faktiskt har länkar till sig.

    Men framför allt är nog sitemap.xml mest användbar för snabb indexering. Tex kariavelis sitemap generator för WordPress som uppdaterar sitemap.xml samt pingar Google med den automatiskt när man gör en ny post. Hur bra som helst.

    Kommentar av David

  2. De verktyg jag testat som skapar sitemaps genom att spindla siten har funkat lite knackigt för mig, har du tips på någons som är bra?

    När det gäller felsökning strukturmässigt har jag heller inget bra verktyg att föreslå, jag upplever att de flesta spindlar sämre än Google och då är det ju nästan poänglöst. Tar alltså gärna emot tips på sådana med.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?