Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Därför ska du låta bli sitemap.xml

Jag är själv inte helt säker på min ståndpunkt i frågan men jag tänkte att det var på plats att berätta varför många tycker att man ska låta bli att använda sig av (och skicka in) en sitemap.xml. XML-sitemaps finns till för att man ska kunna berätta för Google (och andra sökmotorer) vilka sidor som finns på siten så att de kan spindlas. I vanliga fall följer ju Google de länkar som finns och hittar sidor på det viset och en sitemap som skickas in gör att det mer eller mindre inte behövs, Google kommer hitta sidorna även om de inte har länkar till sig. Det kan också underlätta indexering på siter med riktigt djupa länkstrukturer som Google aldrig hinner med att ta sig igenom av en eller annan orsak.

Det är faktiskt just det här många anser är en bra anledning att låta bli och det handlar mest om felsökning faktiskt. Grunden är att en sida som inte har några länkar till sig, varken från externa siter eller internt kommer aldrig ta några vidare positioner, länkar är ju avgörande för hur en sida visas. Det innebär alltså att sidor som Google hittar enbart tack vara sitemap.xml inte tillför något värde, det har ingen styrka och kommer aldrig ge någon trafik. Det verkar kanske inte som ett stort problem, alternativet var ju att de inte indexeras men saken är den att det försvårar felsökningen rejält.

Ett enkelt sätt att hitta delar av din site som inte blir indexerade ordentligt är att använda ett enkelt site-sök. Du kommer här se vilka sidor Google hittat och då är det inte svårt att räkna ut att det är krångligt, på ett eller annat sätt, för Google att hitta de sidor som inte indexeras. Du kan då lätt ta och se hur det länkas till dom inom siten och åtgärda det. Har du däremot skickat in en sitemap.xml kan det mycket väl vara så att sidorna visas i sökningen och faktiskt är indexerade (men utan styrka alls). Du kan då inte på ett lätt sätt hitta felet och förstås inte heller åtgärda det.

2 kommentarer

  1. Det finns ju en uppsjö av verktyg man kan använda sig av för att felsöka sin webbplats i SEO-syfte.

    De flesta använder också CMS’er som faktiskt inte har några större problem med den interna länkstrukturen.

    Man kan även använda sitemap generators som letar sig igenom sidan via förstasidans länkar så den inkluderar då bara de sidor som faktiskt har länkar till sig.

    Men framför allt är nog sitemap.xml mest användbar för snabb indexering. Tex kariavelis sitemap generator för WordPress som uppdaterar sitemap.xml samt pingar Google med den automatiskt när man gör en ny post. Hur bra som helst.

    Kommentar av David

  2. De verktyg jag testat som skapar sitemaps genom att spindla siten har funkat lite knackigt för mig, har du tips på någons som är bra?

    När det gäller felsökning strukturmässigt har jag heller inget bra verktyg att föreslå, jag upplever att de flesta spindlar sämre än Google och då är det ju nästan poänglöst. Tar alltså gärna emot tips på sådana med.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner