Sökmotorkonsult.se

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Det flesta som jobbar med SEO agerar utifrån data. Är detta samma sak som att jobba datadrivet med SEO? I denna artikel pratar vi om modeordet datadrivet från ett SEO-perspektiv.

Datadrivet är ett populärt modeord inom digital marknadsföring. Vi hör det ofta i samband med kanaler som Google Ads och Facebook Ads. När det kommer till SEO upplever jag att datadrivet inte nämns lika mycket. Varför är det så?

SEO beskrivs många gånger som ett hantverk där innehållsskapande och teknik samverkar. Gör detta att SEO inte är lika datadrivet som Google Ads? För mig är dessa två saker inte motsatser och SEO kan vara lika datadrivet som Google Ads.

Samla in data själv

En betydande skillnad mellan att jobba datadrivet med Google Ads jämfört med SEO är att Google Ads ger dig en stor del av den data du behöver för att du ska kunna jobba datadrivet. Visst, du kan behöva addera egen data för att ta din Google Ads till nästa nivå med du kommer ganska långt med den data som finns tillgänglig i Google Ads.

När det kommer till SEO behöver du i större utsträckning samla in data själv. Det finns numera mycket data att tillgå för SEO i Google Search Console. Men du behöver komplettera denna data från andra källor för att på riktigt kunna jobba datadrivet med SEO.

Vi kan ta rankingdata som exempel. Det finns rankingdata i Google Search Console, men den informationen är för trubbig. Så du behöver ha tillgång till mer detaljerad rankingdata från andra verktyg. Detsamma gäller länkar. Det går inte att jobba datadrivet kring länkar utifrån den information som presenteras i Google Search Console.

Så en nyckel till att lyckas med datadriven SEO är du har tillgång till den data som behövs. Exakt vilken data som är viktig kan skilja sig från sajt till sajt, men du får räkna med att investera både tid och pengar i att skaffa nödvändig data.

Agera på data vs jobba datadrivet

Agera på data

De flesta som jobbar med SEO agerar utifrån data. För hela processen med SEO är ju per definition omgiven av data.

Du börjar med att definiera vad som är ett relevant sökbeteendet genom att analysera sökordsdata. Därefter skapar du sidor och innehåll utifrån denna data. Med ett bra länkverktyg håller du koll på vilka länkar du har och kan utifrån din och dina konkurrenters data se vilka ytterligare länkmöjligheter som finns. Du mäter dina sidors laddtid och optimerar dessa utifrån data. Genom att följa din rankingdata kan du utvärdera dina resultat och justera där det behövs – utifrån data. Och så vidare.

Jobba datadrivet

Är det någon skillnad på att agera på data och att jobba datadrivet? Från vårt perspektiv innebär datadriven marknadsföring mer än att ”bara” agera på data. Här jobbar du i ännu större utsträckning med att samla in data och skapar processer för hur denna data används och omsätts till genomförande.

För oss på Pineberry kan datadriven SEO exempelvis innebära att vi utvecklar interna SEO-verktyg som samlar in data från olika källor och utifrån denna data föreslår SEO-förbättringar. Ett av våra senaste interna verktyg är byggt i Python och hämtar data från Google Search Console och utifrån denna data analyserar vi innehållet på en sajt för att identifiera var det finns förbättringspotential.

För oss är detta datadriven SEO – hur jobbar du själv med datadriven SEO? Kommentera gärna nedan!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 77 av Sökpodden

#77 Framtiden för SEO

Så var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt sjuttiosjunde avsnitt, är våra ämnen: framtiden för SEO, vi gör en SEO-clinic och så avslutar vi med att snacka om portföljbudstrategier på Google Ads. Du lyssnar väl?

AMP

Är AMP på väg bort?

Många nyhetssajter väljer att plocka bort sin AMP-sidor. Är detta en trend som kommer innebära slutet för AMP? Ja, sannolikt. I alla fall om du frågar oss.

Internet översvämmas av innehåll

Kommer internet svämma över av innehåll?

Vad händer om Google accepterar maskinskrivet innehåll? Chansen eller risken, beroende på hur man ser det, är att internet kommer svämma över av innehåll.

6,6 % klarar SEO Cert

SEO Cert – är du en 6,6 %-are?

Är du en 6,6-procentare? Av de dryga 2 500 personer som antagit SEO Cert-utmaning är det hittills 6,6 % som klarat provet. Ett stort grattis till er!

SEO-snack foosball

Äntligen SEO-snack igen!

Äntligen är det dags för SEO-snack igen. Torsdagen den 2:e december på Capital bar är du varmt välkommen på det 39:e SEO-snacket! En av sakerna jag saknat under pandemin är givetvis SEO-snack. Men nu behöver vi inte vänta längre. För […]