Sökmotorkonsult.se

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Det flesta som jobbar med SEO agerar utifrån data. Är detta samma sak som att jobba datadrivet med SEO? I denna artikel pratar vi om modeordet datadrivet från ett SEO-perspektiv.

Datadrivet är ett populärt modeord inom digital marknadsföring. Vi hör det ofta i samband med kanaler som Google Ads och Facebook Ads. När det kommer till SEO upplever jag att datadrivet inte nämns lika mycket. Varför är det så?

SEO beskrivs många gånger som ett hantverk där innehållsskapande och teknik samverkar. Gör detta att SEO inte är lika datadrivet som Google Ads? För mig är dessa två saker inte motsatser och SEO kan vara lika datadrivet som Google Ads.

Samla in data själv

En betydande skillnad mellan att jobba datadrivet med Google Ads jämfört med SEO är att Google Ads ger dig en stor del av den data du behöver för att du ska kunna jobba datadrivet. Visst, du kan behöva addera egen data för att ta din Google Ads till nästa nivå med du kommer ganska långt med den data som finns tillgänglig i Google Ads.

När det kommer till SEO behöver du i större utsträckning samla in data själv. Det finns numera mycket data att tillgå för SEO i Google Search Console. Men du behöver komplettera denna data från andra källor för att på riktigt kunna jobba datadrivet med SEO.

Vi kan ta rankingdata som exempel. Det finns rankingdata i Google Search Console, men den informationen är för trubbig. Så du behöver ha tillgång till mer detaljerad rankingdata från andra verktyg. Detsamma gäller länkar. Det går inte att jobba datadrivet kring länkar utifrån den information som presenteras i Google Search Console.

Så en nyckel till att lyckas med datadriven SEO är du har tillgång till den data som behövs. Exakt vilken data som är viktig kan skilja sig från sajt till sajt, men du får räkna med att investera både tid och pengar i att skaffa nödvändig data.

Agera på data vs jobba datadrivet

Agera på data

De flesta som jobbar med SEO agerar utifrån data. För hela processen med SEO är ju per definition omgiven av data.

Du börjar med att definiera vad som är ett relevant sökbeteendet genom att analysera sökordsdata. Därefter skapar du sidor och innehåll utifrån denna data. Med ett bra länkverktyg håller du koll på vilka länkar du har och kan utifrån din och dina konkurrenters data se vilka ytterligare länkmöjligheter som finns. Du mäter dina sidors laddtid och optimerar dessa utifrån data. Genom att följa din rankingdata kan du utvärdera dina resultat och justera där det behövs – utifrån data. Och så vidare.

Jobba datadrivet

Är det någon skillnad på att agera på data och att jobba datadrivet? Från vårt perspektiv innebär datadriven marknadsföring mer än att ”bara” agera på data. Här jobbar du i ännu större utsträckning med att samla in data och skapar processer för hur denna data används och omsätts till genomförande.

För oss på Pineberry kan datadriven SEO exempelvis innebära att vi utvecklar interna SEO-verktyg som samlar in data från olika källor och utifrån denna data föreslår SEO-förbättringar. Ett av våra senaste interna verktyg är byggt i Python och hämtar data från Google Search Console och utifrån denna data analyserar vi innehållet på en sajt för att identifiera var det finns förbättringspotential.

För oss är detta datadriven SEO – hur jobbar du själv med datadriven SEO? Kommentera gärna nedan!

 

Sidan är senast uppdaterad 2021-06-01

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.