Sökmotorkonsult.se

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Det flesta som jobbar med SEO agerar utifrån data. Är detta samma sak som att jobba datadrivet med SEO? I denna artikel pratar vi om modeordet datadrivet från ett SEO-perspektiv.

Datadrivet är ett populärt modeord inom digital marknadsföring. Vi hör det ofta i samband med kanaler som Google Ads och Facebook Ads. När det kommer till SEO upplever jag att datadrivet inte nämns lika mycket. Varför är det så?

SEO beskrivs många gånger som ett hantverk där innehållsskapande och teknik samverkar. Gör detta att SEO inte är lika datadrivet som Google Ads? För mig är dessa två saker inte motsatser och SEO kan vara lika datadrivet som Google Ads.

Samla in data själv

En betydande skillnad mellan att jobba datadrivet med Google Ads jämfört med SEO är att Google Ads ger dig en stor del av den data du behöver för att du ska kunna jobba datadrivet. Visst, du kan behöva addera egen data för att ta din Google Ads till nästa nivå med du kommer ganska långt med den data som finns tillgänglig i Google Ads.

När det kommer till SEO behöver du i större utsträckning samla in data själv. Det finns numera mycket data att tillgå för SEO i Google Search Console. Men du behöver komplettera denna data från andra källor för att på riktigt kunna jobba datadrivet med SEO.

Vi kan ta rankingdata som exempel. Det finns rankingdata i Google Search Console, men den informationen är för trubbig. Så du behöver ha tillgång till mer detaljerad rankingdata från andra verktyg. Detsamma gäller länkar. Det går inte att jobba datadrivet kring länkar utifrån den information som presenteras i Google Search Console.

Så en nyckel till att lyckas med datadriven SEO är du har tillgång till den data som behövs. Exakt vilken data som är viktig kan skilja sig från sajt till sajt, men du får räkna med att investera både tid och pengar i att skaffa nödvändig data.

Agera på data vs jobba datadrivet

Agera på data

De flesta som jobbar med SEO agerar utifrån data. För hela processen med SEO är ju per definition omgiven av data.

Du börjar med att definiera vad som är ett relevant sökbeteendet genom att analysera sökordsdata. Därefter skapar du sidor och innehåll utifrån denna data. Med ett bra länkverktyg håller du koll på vilka länkar du har och kan utifrån din och dina konkurrenters data se vilka ytterligare länkmöjligheter som finns. Du mäter dina sidors laddtid och optimerar dessa utifrån data. Genom att följa din rankingdata kan du utvärdera dina resultat och justera där det behövs – utifrån data. Och så vidare.

Jobba datadrivet

Är det någon skillnad på att agera på data och att jobba datadrivet? Från vårt perspektiv innebär datadriven marknadsföring mer än att ”bara” agera på data. Här jobbar du i ännu större utsträckning med att samla in data och skapar processer för hur denna data används och omsätts till genomförande.

För oss på Pineberry kan datadriven SEO exempelvis innebära att vi utvecklar interna SEO-verktyg som samlar in data från olika källor och utifrån denna data föreslår SEO-förbättringar. Ett av våra senaste interna verktyg är byggt i Python och hämtar data från Google Search Console och utifrån denna data analyserar vi innehållet på en sajt för att identifiera var det finns förbättringspotential.

För oss är detta datadriven SEO – hur jobbar du själv med datadriven SEO? Kommentera gärna nedan!

 

Sidan är senast uppdaterad 2021-06-01

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 90 av Sökpodden

#90 Medicin

Årets första avsnitt av Sökpodden är här. Denna gång pratar vi marknadsföring i lågkonjunktur, diskuterar trenden att Google Ads tar mer och mer kontroll från sina annonsörer och avslutar med ett snack om möjligheter och risker med AI. Du lyssnar väl?

Rykte: Google lanserar AI-chat 2023 – vi kollar in Sparrow

AI-ryktena fortsätter. Google rapporteras nu ha skarpa planer på att lansera sin egen chatbot under 2023. Vi har kollat in hur den kan komma att utformas.

Elov & Beny

Så jobbar Elov & Beny med digitala trender & marknadsföring

Att ta kontroll över sitt varumärke och nå ut med sin musik på ett effektivt sätt är viktigare idag än någonsin. För att lära oss mer om detta träffar vi melodifestivalen-aktuella Elov & Beny, för att diskutera hur de jobbar med digital marknadsföring och kreativa trender för att fortsätta bygga upp sin framgångsrika musikkarrriär.

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.