Sökmotorkonsult.se

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Det flesta som jobbar med SEO agerar utifrån data. Är detta samma sak som att jobba datadrivet med SEO? I denna artikel pratar vi om modeordet datadrivet från ett SEO-perspektiv.

Datadrivet är ett populärt modeord inom digital marknadsföring. Vi hör det ofta i samband med kanaler som Google Ads och Facebook Ads. När det kommer till SEO upplever jag att datadrivet inte nämns lika mycket. Varför är det så?

SEO beskrivs många gånger som ett hantverk där innehållsskapande och teknik samverkar. Gör detta att SEO inte är lika datadrivet som Google Ads? För mig är dessa två saker inte motsatser och SEO kan vara lika datadrivet som Google Ads.

Samla in data själv

En betydande skillnad mellan att jobba datadrivet med Google Ads jämfört med SEO är att Google Ads ger dig en stor del av den data du behöver för att du ska kunna jobba datadrivet. Visst, du kan behöva addera egen data för att ta din Google Ads till nästa nivå med du kommer ganska långt med den data som finns tillgänglig i Google Ads.

När det kommer till SEO behöver du i större utsträckning samla in data själv. Det finns numera mycket data att tillgå för SEO i Google Search Console. Men du behöver komplettera denna data från andra källor för att på riktigt kunna jobba datadrivet med SEO.

Vi kan ta rankingdata som exempel. Det finns rankingdata i Google Search Console, men den informationen är för trubbig. Så du behöver ha tillgång till mer detaljerad rankingdata från andra verktyg. Detsamma gäller länkar. Det går inte att jobba datadrivet kring länkar utifrån den information som presenteras i Google Search Console.

Så en nyckel till att lyckas med datadriven SEO är du har tillgång till den data som behövs. Exakt vilken data som är viktig kan skilja sig från sajt till sajt, men du får räkna med att investera både tid och pengar i att skaffa nödvändig data.

Agera på data vs jobba datadrivet

Agera på data

De flesta som jobbar med SEO agerar utifrån data. För hela processen med SEO är ju per definition omgiven av data.

Du börjar med att definiera vad som är ett relevant sökbeteendet genom att analysera sökordsdata. Därefter skapar du sidor och innehåll utifrån denna data. Med ett bra länkverktyg håller du koll på vilka länkar du har och kan utifrån din och dina konkurrenters data se vilka ytterligare länkmöjligheter som finns. Du mäter dina sidors laddtid och optimerar dessa utifrån data. Genom att följa din rankingdata kan du utvärdera dina resultat och justera där det behövs – utifrån data. Och så vidare.

Jobba datadrivet

Är det någon skillnad på att agera på data och att jobba datadrivet? Från vårt perspektiv innebär datadriven marknadsföring mer än att ”bara” agera på data. Här jobbar du i ännu större utsträckning med att samla in data och skapar processer för hur denna data används och omsätts till genomförande.

För oss på Pineberry kan datadriven SEO exempelvis innebära att vi utvecklar interna SEO-verktyg som samlar in data från olika källor och utifrån denna data föreslår SEO-förbättringar. Ett av våra senaste interna verktyg är byggt i Python och hämtar data från Google Search Console och utifrån denna data analyserar vi innehållet på en sajt för att identifiera var det finns förbättringspotential.

För oss är detta datadriven SEO – hur jobbar du själv med datadriven SEO? Kommentera gärna nedan!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]