Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Delvis match på ankartext

Manet

Igår släpptes Seomoz årliga samling med data över rankingfaktorer och det fanns en hel del intressant i den samlingen. Jag är inte övertygad om att alla faktorer stämmer och en som jag har lite extra svårt för är delvis match på ankartext.

Seomoz gör undersökningen på två sätt. De mäter korrelation mellan position och faktorn de undersöker och de intervjuar massor av sökmotoroptimerare. Det är viktigt att komma ihåg att ingen av metoderna är något som ger raka svar. Visst kan det vara bra att fråga en massa folk om vad dom tror men det ger ju myter en rejäl chans att frodas eftersom de förstås påverkar varandra. Att mäta i sökresultaten är också ett trubbigt verktyg och jag tänkte visa med ett exempel.

En sida har förstaplats när du söker efter ett viss politiskt parti, då kommer det tweetas och facebookas mer om den sidan, eftersom det är lättare att hitta den, än om den ligger på plats 30. En annan sida blir väldigt populär och det tweetas massor om den vilket gör att den får förstaplatsen. Du kollar 6 månader senare och ser att sidor som visas högt i resultaten har mycket tweets och shares, vilken av de båda ovan är anledningen?

Därför ska man ta sådana här undersökningar med en nypa salt och jag tänkte salta lite extra på den faktor de på Seomoz valt att kalla Links with Partial Anchortext – länkar med delvis matchande ankartext. Jag måste säga att jag inte är säker på vilken av två varianter de menar eller om de kanske menar båda. Man kan tänka sig en delvis match på fler än ett sätt nämligen, anta att din sökfras är Billiga Grisar och begrunda följande ankartexter:

  • Bra Billiga Grisar
  • Billiga Bovar
  • Grisiga Bilresor

På Seomoz drar man slutsatsen att någon eller alla av ovanstående varianter är bättre än exakt match, alltså Billiga Grisar. Jag är kanske lite extra hård när jag säger att de drar slutsatsen men deras data antyder det i alla fall. Själv är jag beredd att sticka ut hakan och säga att det här är ett typiskt fel av typen jag beskrev tidigare i artikeln. Att siter som har bra positioner har inkommande ankartexter som ofta är varianter på huvudsökordet är inte anledningen till att de har den – det är tvärt om.

Till sist skulle jag vilja skjuta in en liten brasklapp eftersom Seomoz här har mätt både interna och externa länkar och det finns lite innneboende egenskaper i Pandauppdateringen som kan tyda på att man ska ha varierad ankartext internt. En annan viktig detalj att komma ihåg är att man tjänar på att variera sina ankartexter men det betyder för den sakens skull inte att Billiga Bovar är bättre för din position på Billiga Grisar än vad den exakta ankartexten är.

7 kommentarer

  1. Jag tror att du kan ha rätt i att SEOmoz kan göra fel när de blandar ihop orsak och verkan av vissa korrelerade data. Det är ju även ett misstag som görs på universiteten ganska ofta.

    Annars är det väl tydligt och klart att det kommer att vara ännu viktigare att variera sina ankartexter – så det är något man bör ta fasta på.

    Kommentar av Gustav

  2. Hej Magnus,
    Jag tror verkligen inte att Google bedömer delvis korrekt ankartext högre än en exakt ankartext. Däremot kan jag tänka mig att de har lagt mer fokus på att få partial anchors att öka i värde, för det är ju inte helt omotiverat. Nu tänker jag inte riktigt på dina galna förslag :-)
    Utan snarare på relevanta alternativ som ”Billig LED-TV” som råkar bli ”Köp LED-TV här” eller ”Billig TV”
    När jag införskaffat kvalitetslänkar förut har jag nästan alltid kört på alternativet exakt ankartext, men det är mycket möjligt att det är bättre att variera med lite närliggande varianter. Det hade inte varit helt ologiskt från Googles synsätt i alla fall.

    Ska bli kul att följa upp oavsett.

    Kommentar av Niklas

  3. Hejsan Magnus,
    Jag kollar av alla mina och konkurrenternas nyckel ord och fraser varje vecka och de med exakt ankartext ord eller fraser ligger alltid på första sidorna hos Goole. Så det är bara Bull från Seomoz.

    Kommentar av Lennart

  4. Ja, jag tycker att de drar en slutsats man inte kan dra ur datan. De har förstås rätt när de säger att sidor som rankar bra ofta har länkar med många olika ankartexter – det betyder ju å andra sidan inte att det är de många olika ankartexterna som gör att de har positionen.

    Kommentar av Magnus

  5. Hej,

    Intressant att du tar upp detta test då jag har funderat en del på det och det här med ankarlänkar och sökord. Det som jag har sett och alltid tyckt att det bör vara naurligt med varierande ankarlänkar och att även en länk till domänen inte nödvändigtsvis, behöver vara sämre i alla fall. Har du gjort fler tester själv?

    /Robert

  6. Intressant! =)

    Kommentar av Elias

  7. Vi sitter just nu och lär oss om ankartext och länkbygge och den här texten hjälpte mig just att förstå. Tack för hjälpen.
    MVH wahlman.

    Kommentar av wahlamn

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner