Sökmotorkonsult.se

Delvis match på ankartext

Manet

Igår släpptes Seomoz årliga samling med data över rankingfaktorer och det fanns en hel del intressant i den samlingen. Jag är inte övertygad om att alla faktorer stämmer och en som jag har lite extra svårt för är delvis match på ankartext.

Seomoz gör undersökningen på två sätt. De mäter korrelation mellan position och faktorn de undersöker och de intervjuar massor av sökmotoroptimerare. Det är viktigt att komma ihåg att ingen av metoderna är något som ger raka svar. Visst kan det vara bra att fråga en massa folk om vad dom tror men det ger ju myter en rejäl chans att frodas eftersom de förstås påverkar varandra. Att mäta i sökresultaten är också ett trubbigt verktyg och jag tänkte visa med ett exempel.

En sida har förstaplats när du söker efter ett viss politiskt parti, då kommer det tweetas och facebookas mer om den sidan, eftersom det är lättare att hitta den, än om den ligger på plats 30. En annan sida blir väldigt populär och det tweetas massor om den vilket gör att den får förstaplatsen. Du kollar 6 månader senare och ser att sidor som visas högt i resultaten har mycket tweets och shares, vilken av de båda ovan är anledningen?

Därför ska man ta sådana här undersökningar med en nypa salt och jag tänkte salta lite extra på den faktor de på Seomoz valt att kalla Links with Partial Anchortext – länkar med delvis matchande ankartext. Jag måste säga att jag inte är säker på vilken av två varianter de menar eller om de kanske menar båda. Man kan tänka sig en delvis match på fler än ett sätt nämligen, anta att din sökfras är Billiga Grisar och begrunda följande ankartexter:

  • Bra Billiga Grisar
  • Billiga Bovar
  • Grisiga Bilresor

På Seomoz drar man slutsatsen att någon eller alla av ovanstående varianter är bättre än exakt match, alltså Billiga Grisar. Jag är kanske lite extra hård när jag säger att de drar slutsatsen men deras data antyder det i alla fall. Själv är jag beredd att sticka ut hakan och säga att det här är ett typiskt fel av typen jag beskrev tidigare i artikeln. Att siter som har bra positioner har inkommande ankartexter som ofta är varianter på huvudsökordet är inte anledningen till att de har den – det är tvärt om.

Till sist skulle jag vilja skjuta in en liten brasklapp eftersom Seomoz här har mätt både interna och externa länkar och det finns lite innneboende egenskaper i Pandauppdateringen som kan tyda på att man ska ha varierad ankartext internt. En annan viktig detalj att komma ihåg är att man tjänar på att variera sina ankartexter men det betyder för den sakens skull inte att Billiga Bovar är bättre för din position på Billiga Grisar än vad den exakta ankartexten är.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

7 kommentarer

  1. Jag tror att du kan ha rätt i att SEOmoz kan göra fel när de blandar ihop orsak och verkan av vissa korrelerade data. Det är ju även ett misstag som görs på universiteten ganska ofta.

    Annars är det väl tydligt och klart att det kommer att vara ännu viktigare att variera sina ankartexter – så det är något man bör ta fasta på.

    Kommentar av Gustav

  2. Hej Magnus,
    Jag tror verkligen inte att Google bedömer delvis korrekt ankartext högre än en exakt ankartext. Däremot kan jag tänka mig att de har lagt mer fokus på att få partial anchors att öka i värde, för det är ju inte helt omotiverat. Nu tänker jag inte riktigt på dina galna förslag :-)
    Utan snarare på relevanta alternativ som ”Billig LED-TV” som råkar bli ”Köp LED-TV här” eller ”Billig TV”
    När jag införskaffat kvalitetslänkar förut har jag nästan alltid kört på alternativet exakt ankartext, men det är mycket möjligt att det är bättre att variera med lite närliggande varianter. Det hade inte varit helt ologiskt från Googles synsätt i alla fall.

    Ska bli kul att följa upp oavsett.

    Kommentar av Niklas

  3. Hejsan Magnus,
    Jag kollar av alla mina och konkurrenternas nyckel ord och fraser varje vecka och de med exakt ankartext ord eller fraser ligger alltid på första sidorna hos Goole. Så det är bara Bull från Seomoz.

    Kommentar av Lennart

  4. Ja, jag tycker att de drar en slutsats man inte kan dra ur datan. De har förstås rätt när de säger att sidor som rankar bra ofta har länkar med många olika ankartexter – det betyder ju å andra sidan inte att det är de många olika ankartexterna som gör att de har positionen.

    Kommentar av Magnus

  5. Hej,

    Intressant att du tar upp detta test då jag har funderat en del på det och det här med ankarlänkar och sökord. Det som jag har sett och alltid tyckt att det bör vara naurligt med varierande ankarlänkar och att även en länk till domänen inte nödvändigtsvis, behöver vara sämre i alla fall. Har du gjort fler tester själv?

    /Robert

  6. Intressant! =)

    Kommentar av Elias

  7. Vi sitter just nu och lär oss om ankartext och länkbygge och den här texten hjälpte mig just att förstå. Tack för hjälpen.
    MVH wahlman.

    Kommentar av wahlamn

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?