Sökmotorkonsult.se

Den mobila rankingsignalen blir starkare

Google fortsätter att premiera mobilanpassade sidor för sökningar i mobilen, vilket blir ännu tydligare när de nu rullar ut en uppdatering på förra årets stora nyhet ”Mobilegeddon”. I början av maj kommer uppdateringen där denna rankingsignal ska ge ännu större effekt på mobilvänliga sidor.

En av de större förändringarna Google gjorde i sin algoritm förra året var att mobilanpassade sajter blir en rankingfaktor för mobila sökningar. Uppdateringen gick under namnet Mobilegeddon och haussades ordentligt i många stora medier och branschkanaler. Men vad blev egentligen resultatet?

Både inför och direkt efter den stora uppdateringen såg det ut som att många icke-mobilanpassade sajter skulle åka dit, men efter en närmre titt så visade det sig att förändringen kanske inte var så stor som man först misstänkte. I vår undersökning tappade visserligen en tredjedel av sökorden som till en början var uppe i 50%. Dock var tappet relativt litet med ett snitt på 2,46 positioner.

Google fortsätter städa i mobilen

Tydligen tycker Google att det finns mer att ”rensa upp” i det mobila sökresultatet enligt Google Webmaster Central Blog som berättar att Google nu kommer med en uppdatering för den mobila rankingfaktorn. Dock är Google väldigt tydliga med att så länge du har bra innehåll som är relevant för sökningen, kan du fortfarande ranka bra med en icke-mobilanpassad sida. Intentionen bakom sökningen är fortfarande en väldigt stark signal.

Förmodligen kommer vi se ett skakigt sökresultat strax efter utrullningen av denna uppdatering men i de flesta fall brukar resultaten återhämta sig, och i slutändan är det endast några procent som åker dit ordentligt. Men för att gardera sig skulle jag åtminstone säkerställa att sajten är mobilanpassad enligt Googles riktlinjer, samt fortsätta satsa på bra och relevant innehåll. Du kan även testa din sajt här.

Vad tror du effekten kommer bli av denna uppdatering? Dela gärna med dig av dina tankar i kommentarsfältet.

Sidan är senast uppdaterad 2016-03-23

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?