Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Den mobila rankingsignalen blir starkare

Google fortsätter att premiera mobilanpassade sidor för sökningar i mobilen, vilket blir ännu tydligare när de nu rullar ut en uppdatering på förra årets stora nyhet ”Mobilegeddon”. I början av maj kommer uppdateringen där denna rankingsignal ska ge ännu större effekt på mobilvänliga sidor.

En av de större förändringarna Google gjorde i sin algoritm förra året var att mobilanpassade sajter blir en rankingfaktor för mobila sökningar. Uppdateringen gick under namnet Mobilegeddon och haussades ordentligt i många stora medier och branschkanaler. Men vad blev egentligen resultatet?

Både inför och direkt efter den stora uppdateringen såg det ut som att många icke-mobilanpassade sajter skulle åka dit, men efter en närmre titt så visade det sig att förändringen kanske inte var så stor som man först misstänkte. I vår undersökning tappade visserligen en tredjedel av sökorden som till en början var uppe i 50%. Dock var tappet relativt litet med ett snitt på 2,46 positioner.

Google fortsätter städa i mobilen

Tydligen tycker Google att det finns mer att ”rensa upp” i det mobila sökresultatet enligt Google Webmaster Central Blog som berättar att Google nu kommer med en uppdatering för den mobila rankingfaktorn. Dock är Google väldigt tydliga med att så länge du har bra innehåll som är relevant för sökningen, kan du fortfarande ranka bra med en icke-mobilanpassad sida. Intentionen bakom sökningen är fortfarande en väldigt stark signal.

Förmodligen kommer vi se ett skakigt sökresultat strax efter utrullningen av denna uppdatering men i de flesta fall brukar resultaten återhämta sig, och i slutändan är det endast några procent som åker dit ordentligt. Men för att gardera sig skulle jag åtminstone säkerställa att sajten är mobilanpassad enligt Googles riktlinjer, samt fortsätta satsa på bra och relevant innehåll. Du kan även testa din sajt här.

Vad tror du effekten kommer bli av denna uppdatering? Dela gärna med dig av dina tankar i kommentarsfältet.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner