Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Den mobila rankingsignalen blir starkare

Google fortsätter att premiera mobilanpassade sidor för sökningar i mobilen, vilket blir ännu tydligare när de nu rullar ut en uppdatering på förra årets stora nyhet ”Mobilegeddon”. I början av maj kommer uppdateringen där denna rankingsignal ska ge ännu större effekt på mobilvänliga sidor.

En av de större förändringarna Google gjorde i sin algoritm förra året var att mobilanpassade sajter blir en rankingfaktor för mobila sökningar. Uppdateringen gick under namnet Mobilegeddon och haussades ordentligt i många stora medier och branschkanaler. Men vad blev egentligen resultatet?

Både inför och direkt efter den stora uppdateringen såg det ut som att många icke-mobilanpassade sajter skulle åka dit, men efter en närmre titt så visade det sig att förändringen kanske inte var så stor som man först misstänkte. I vår undersökning tappade visserligen en tredjedel av sökorden som till en början var uppe i 50%. Dock var tappet relativt litet med ett snitt på 2,46 positioner.

Google fortsätter städa i mobilen

Tydligen tycker Google att det finns mer att ”rensa upp” i det mobila sökresultatet enligt Google Webmaster Central Blog som berättar att Google nu kommer med en uppdatering för den mobila rankingfaktorn. Dock är Google väldigt tydliga med att så länge du har bra innehåll som är relevant för sökningen, kan du fortfarande ranka bra med en icke-mobilanpassad sida. Intentionen bakom sökningen är fortfarande en väldigt stark signal.

Förmodligen kommer vi se ett skakigt sökresultat strax efter utrullningen av denna uppdatering men i de flesta fall brukar resultaten återhämta sig, och i slutändan är det endast några procent som åker dit ordentligt. Men för att gardera sig skulle jag åtminstone säkerställa att sajten är mobilanpassad enligt Googles riktlinjer, samt fortsätta satsa på bra och relevant innehåll. Du kan även testa din sajt här.

Vad tror du effekten kommer bli av denna uppdatering? Dela gärna med dig av dina tankar i kommentarsfältet.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO-året 2018

SEO-året 2018

2018 är över och det har blivit dags att summera året som gått ur ett SEO-perspektiv.

SEM-året 2018

Vi summerar SEM-året 2018

SEM-året 2018 är slut och vi har nu summerat några av de händelser som vi ansåg vara värda att uppmärksamma lite extra. Du kan se hela listan här!

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 45 av Sökpodden

#45 Gratis SEO-verktyg

Då har vi kommit till årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen gratis SEO-verktyg, vi fortsätter med en SEO-clinic och sist men inte minst avslutar vi med ett snack om landningssidor och Quality Score. Du lyssnar väl?

Google__G__Logo

Google är din viktigaste besökare

Ofta ställs SEO och UX mot varandra. Du tvingas välja mellan att din sajt är användarvänlig för människor eller optimerad för sökmotorer. Men dessa två perspektiv behöver inte stå i konflikt med varandra.  I min roll som SEO-konsult hamnar jag […]

Bästa SEO-nyhetssajterna

Det finns många olika källor för att lära sig om SEO och vara uppdaterad. I denna artikel hittar du de bästa SEO nyhetssajterna för att hålla koll på branschen som är i ständig förändring.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner