Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Den mobila rankingsignalen blir starkare

Google fortsätter att premiera mobilanpassade sidor för sökningar i mobilen, vilket blir ännu tydligare när de nu rullar ut en uppdatering på förra årets stora nyhet ”Mobilegeddon”. I början av maj kommer uppdateringen där denna rankingsignal ska ge ännu större effekt på mobilvänliga sidor.

En av de större förändringarna Google gjorde i sin algoritm förra året var att mobilanpassade sajter blir en rankingfaktor för mobila sökningar. Uppdateringen gick under namnet Mobilegeddon och haussades ordentligt i många stora medier och branschkanaler. Men vad blev egentligen resultatet?

Både inför och direkt efter den stora uppdateringen såg det ut som att många icke-mobilanpassade sajter skulle åka dit, men efter en närmre titt så visade det sig att förändringen kanske inte var så stor som man först misstänkte. I vår undersökning tappade visserligen en tredjedel av sökorden som till en början var uppe i 50%. Dock var tappet relativt litet med ett snitt på 2,46 positioner.

Google fortsätter städa i mobilen

Tydligen tycker Google att det finns mer att ”rensa upp” i det mobila sökresultatet enligt Google Webmaster Central Blog som berättar att Google nu kommer med en uppdatering för den mobila rankingfaktorn. Dock är Google väldigt tydliga med att så länge du har bra innehåll som är relevant för sökningen, kan du fortfarande ranka bra med en icke-mobilanpassad sida. Intentionen bakom sökningen är fortfarande en väldigt stark signal.

Förmodligen kommer vi se ett skakigt sökresultat strax efter utrullningen av denna uppdatering men i de flesta fall brukar resultaten återhämta sig, och i slutändan är det endast några procent som åker dit ordentligt. Men för att gardera sig skulle jag åtminstone säkerställa att sajten är mobilanpassad enligt Googles riktlinjer, samt fortsätta satsa på bra och relevant innehåll. Du kan även testa din sajt här.

Vad tror du effekten kommer bli av denna uppdatering? Dela gärna med dig av dina tankar i kommentarsfältet.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Anna Ersson, jurist

Annonsera mot e-postadresser på Facebook – är det lagligt?

Att annonsera mot e-postadresser på Facebook är effektivt. Samtidigt får vi ofta frågan om man verkligen får göra så. Vi har tagit hjälp av juristen Anna Ersson för att reda ut frågan. Att GDPR ersätter PUL den 25 maj 2018 […]

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner