Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Den mobila rankingsignalen blir starkare

Google fortsätter att premiera mobilanpassade sidor för sökningar i mobilen, vilket blir ännu tydligare när de nu rullar ut en uppdatering på förra årets stora nyhet ”Mobilegeddon”. I början av maj kommer uppdateringen där denna rankingsignal ska ge ännu större effekt på mobilvänliga sidor.

En av de större förändringarna Google gjorde i sin algoritm förra året var att mobilanpassade sajter blir en rankingfaktor för mobila sökningar. Uppdateringen gick under namnet Mobilegeddon och haussades ordentligt i många stora medier och branschkanaler. Men vad blev egentligen resultatet?

Både inför och direkt efter den stora uppdateringen såg det ut som att många icke-mobilanpassade sajter skulle åka dit, men efter en närmre titt så visade det sig att förändringen kanske inte var så stor som man först misstänkte. I vår undersökning tappade visserligen en tredjedel av sökorden som till en början var uppe i 50%. Dock var tappet relativt litet med ett snitt på 2,46 positioner.

Google fortsätter städa i mobilen

Tydligen tycker Google att det finns mer att ”rensa upp” i det mobila sökresultatet enligt Google Webmaster Central Blog som berättar att Google nu kommer med en uppdatering för den mobila rankingfaktorn. Dock är Google väldigt tydliga med att så länge du har bra innehåll som är relevant för sökningen, kan du fortfarande ranka bra med en icke-mobilanpassad sida. Intentionen bakom sökningen är fortfarande en väldigt stark signal.

Förmodligen kommer vi se ett skakigt sökresultat strax efter utrullningen av denna uppdatering men i de flesta fall brukar resultaten återhämta sig, och i slutändan är det endast några procent som åker dit ordentligt. Men för att gardera sig skulle jag åtminstone säkerställa att sajten är mobilanpassad enligt Googles riktlinjer, samt fortsätta satsa på bra och relevant innehåll. Du kan även testa din sajt här.

Vad tror du effekten kommer bli av denna uppdatering? Dela gärna med dig av dina tankar i kommentarsfältet.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 36 av Sökpodden

#36 Länkprofiler

I #36 av Sökpodden pratar vi om den hätska debatten kring subdomäner vs mappar, innan vi går vidare till länkprofiler för att sedan avsluta avsnittet med att jämför Facebook Insights och Google Analytics.  Då var det dags för februaris avsnitt […]

facebook canvas ads guides

Lär dig att skapa snygga Facebook Canvas Ads

Fullständig guide där du lär dig skapa Facebook Canvas Ads med bilder, video, text och knappar som ger användaren möjligheten att interagera med dina produkter och tjänster innan de besöker din webbplats. Vi förklarar de positiva och negativa aspekterna av att använda Facebooks Canvas Ads beroende på användningsområde och mål för din annonsering.

Sökmotorkonsult firar 1000 artiklar

Vi firar 1 000 artiklar!

1 000 artiklar är inget man skriver i en handvändning. Men efter dryga 10 års skrivande har vi nått denna milstolpe här på Sökmotorkonsult.se. Fantastiskt kul tycker vi och därför delar vi även med oss av några av våra roligare artiklar genom åren.

nya_google_search_console

Få tillgång till mer data i nya Google Search Console

Beta-versionen av nya Google Search Console har nu börjat lanseras i Sverige. Läs om de nya funktionerna här!

Michael Berman, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 35 av Sökpodden

#35 Elefanten i rummet

Så var det äntligen dags årets första avsnitt av Sökpodden. Denna gång går vi igenom SEO-rankingfaktorer för 2018, hur AMP kan vara bra för din AdWords-annonsering och slutligen hur du kan använda Facebooks funktion för A/B-tester. Lyssna gärna på #35 av Sökpodden!

Nytt år, nya avsnitt. I #35 av Sökpodden bjuder vi som vanligt på tre ämnen:

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner