Den nya pandan kommer

De flesta trogna läsare av denna blogg kommer säkert ihåg vad som funnits att läsa här tidigare om Googles Panda-uppdatering, ett av de mer omfattande filtren som sökgiganten någonsin har rullat ut. Syftet med den första pandan var att slå till mot s.k. content farms, ett resultat som detta fick var att eHow, en typisk content farm, fick lägga ned verksamheten.

Nu har alltså den senaste pandan, version 3.2, gjort entré på andra sidan Atlanten. Enligt Barry Schwartz skedde det 18 januari. Det finns kanske ingen större anledning för webmasters att vara rädda för denna senaste panda. Det rör sig nämligen bara om en data refresh, inte om några förändringar i algoritmen. En intressant förändring som rapporteras från det stora landet i väster är dock att en del sajter som påverkades negativt av tidigare pandor nu är uppe på samma trafiknivåer som innan den första pandan introducerades. Man skulle alltså kunna se version 3.2 som en finkalibrering, med syfte att få pandan att fungera mer som det ursprungligen var tänkt.