Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Få 10 tips om hur du lyckas med annonsering på Facebook direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som SEO-specialist på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som SEO-specialist? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Det är ganska svårt att leverera SEO

Att växa sig stor inom sökmootoroptimering

På Pineberry har vi under år trimmat in en redan från början bra produkt. Vi har byggt upp stora resurser för att kunna leverera bra sökmotoroptimering till våra kräsna kunder. Vi gillar att få det att se enkelt ut men jag vill ändå påpeka en sak. Det är ganska svårt.

Det dyker ofta upp nya företag i SEO-branschen, en del med ett stort splash och en del med ett väldigt litet. Trots att det fortfarande är en växande marknad är det många som aldrig knäcker nöten utan antingen fortsätter som små bortglömda företag eller helt enkelt tynar bort. Många tror nämligen att eftersom det ser lätt ut så är det lätt.

Jag brukar ofta säga att SEO är lätt och det är det, att leverera sökmotoroptimering till flertalet större kunder däremot, det är något helt annat. De allra flesta klarar aldrig ta sig över tröskeln, 5 kunder kanske funkar, ibland 10 men sen är det stopp. Om du som entreprenör är nöjd med det, att kunna ta ut en lön som är ok och leva på ditt hantverk så är det förstås bra men det krävs något helt annat för att bygga ett framgångsrikt företag.

Helt plötsligt är det inte alls säkert att dina metoder håller längre, det är inte alls säkert att du kan göra sökmotoroptimering på samma sätt som du gjort tidigare. Ett ökat footprint ökar också problemen.

Vad vill jag säga med posten?

Det jag vill att du tar med dig är att när du tänker dig att du ska börja sälja SEO så ser du till att verkligen tänka igenom och testa. Om du vill få det här att lyckas så måste du ha en hållbar och skalbar modell. Det duger knappast att sitta och maila folk i massor och tigga länkar, du vet som alla byråer i USA gör, där kan man skala så men det går inte i Sverige (jag har aldrig sett det fungera i alla fall). Inte heller duger det att vräka upp skräp och hoppas att Google inte märker det. Se till att ha en mycket väl planerad strategi eller misslyckas.

 

2 kommentarer

  1. Samtidigt måste jag säga att företagsstartande inte är helt lätt att se från början vart det skall leda någonstans och att det är svårt att från början ha en helt skalbar modell oavsett verksamhet. Det är, gissar jag även inom SEO i stort så att det kostar stora resurser att kunna göra det.

    Däremot tror jag att det är väldigt viktigt när man sitter med sina 5-10 kunder och funderar på nästa steg. Då måste man ha en modell som fungerar för den vidare expansionen, och det är inte helt lätt som du skriver.

    Kommentar av Erik Svedin

  2. Visst stämmer det Magnus att det är svårt att ta SEO vidare om man har ambitionen att expandera.
    Jag börjar nå mitt tak när det gäller kunder nu och får tacka nej ibland. Men å andra sidan har jag en bra utkomst på det och inga som helst planer på att växa.

    Att skaffa kunder är den lätta biten inom SEO, relativt lätt att sköta optimeringen åt dem också så länge man inte får för sig att greppa över för många.
    Ser ju en del som försöker bli stora med metoder som bland annat att skicka samma artikel till fler artikelkataloger, skicka infantila förslag om diverse länkbyten för sina kunder etc.
    Knappast en hållbar metod för expansion.

    Lite tragikomisk och se en del som braskande skryter med att de kan SEO på sina webbplatser och så ser man rena nybörjarfrågor i forum från dem.

    Kommentar av Urban

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Chrome DevTools som SEO-vertyg

Chrome DevTools = SEO-verktyg

Chrome DevTools är ett inbyggt verktyg i Googles webbläsare Chrome. Lär dig använda det i ditt SEO-arbete och slipp flera tredjepartsverktyg. Här går vi igenom hur du inspekterar vissa element på din webbplats, kollar så det inte ligger en felaktig canonical-länk i HTTP Head och hur du undersöker vad det är som tar sådan tid när du går in på din webbplats. Läs om hur Chrome DevTools blir ditt nya SEO-verktyg!

Facebook optimering

Använder du UTM för Facebook?

I annonsering på sociala medier är det enormt viktigt att kunna mäta vilket värde trafiken genererar. Vilka kampanjer som presterar bättre än andra för att optimera dina annonser mot bästa resultat. Har du stenkoll på vilka av dina kampanjer i Facebook som fungerar bäst? Eller försvinner mycket av din Facebooktrafik som ospecificerat i Google Analytics utan att du vet om det? Läs den här artikeln så hjälper vi dig att reda ut ovanstående.

Adwords SMS-tillägg

AdWords SMS-tillägg är nu live

Nu finns det ett nytt annonstillägg för annonser i AdWords. Med AdWords SMS-tillägg skickas ett SMS direkt till annonsören från annonsen. Läs mer här!

830149-laptop

Tips för mer korrekt data i Sökordsplaneraren

Efter den tragiska nyheten om stora förändringar i Sökordsplaneraren tänkte jag som utlovat följa upp det inlägget med lite tips på hur ni kan komma runt problematiken. Inget kommer som tidigare nämnts kunna ersätta möjligheterna med den tidigare Sökordsplaneraren, men med vissa […]

affiliate-pengar

Följa upp och tjäna pengar som affiliate – Steg 4

När du byggt en affiliatesajt och börjar generera en del trafik är det viktigt att följa utvecklingen men också maximera intäkten. Vi guidar dig i hur du kan följa upp och tjäna pengar på din affiliatesajt.