Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Det är ganska svårt att leverera SEO

Att växa sig stor inom sökmootoroptimering

På Pineberry har vi under år trimmat in en redan från början bra produkt. Vi har byggt upp stora resurser för att kunna leverera bra sökmotoroptimering till våra kräsna kunder. Vi gillar att få det att se enkelt ut men jag vill ändå påpeka en sak. Det är ganska svårt.

Det dyker ofta upp nya företag i SEO-branschen, en del med ett stort splash och en del med ett väldigt litet. Trots att det fortfarande är en växande marknad är det många som aldrig knäcker nöten utan antingen fortsätter som små bortglömda företag eller helt enkelt tynar bort. Många tror nämligen att eftersom det ser lätt ut så är det lätt.

Jag brukar ofta säga att SEO är lätt och det är det, att leverera sökmotoroptimering till flertalet större kunder däremot, det är något helt annat. De allra flesta klarar aldrig ta sig över tröskeln, 5 kunder kanske funkar, ibland 10 men sen är det stopp. Om du som entreprenör är nöjd med det, att kunna ta ut en lön som är ok och leva på ditt hantverk så är det förstås bra men det krävs något helt annat för att bygga ett framgångsrikt företag.

Helt plötsligt är det inte alls säkert att dina metoder håller längre, det är inte alls säkert att du kan göra sökmotoroptimering på samma sätt som du gjort tidigare. Ett ökat footprint ökar också problemen.

Vad vill jag säga med posten?

Det jag vill att du tar med dig är att när du tänker dig att du ska börja sälja SEO så ser du till att verkligen tänka igenom och testa. Om du vill få det här att lyckas så måste du ha en hållbar och skalbar modell. Det duger knappast att sitta och maila folk i massor och tigga länkar, du vet som alla byråer i USA gör, där kan man skala så men det går inte i Sverige (jag har aldrig sett det fungera i alla fall). Inte heller duger det att vräka upp skräp och hoppas att Google inte märker det. Se till att ha en mycket väl planerad strategi eller misslyckas.

 

2 kommentarer

  1. Samtidigt måste jag säga att företagsstartande inte är helt lätt att se från början vart det skall leda någonstans och att det är svårt att från början ha en helt skalbar modell oavsett verksamhet. Det är, gissar jag även inom SEO i stort så att det kostar stora resurser att kunna göra det.

    Däremot tror jag att det är väldigt viktigt när man sitter med sina 5-10 kunder och funderar på nästa steg. Då måste man ha en modell som fungerar för den vidare expansionen, och det är inte helt lätt som du skriver.

    Kommentar av Erik Svedin

  2. Visst stämmer det Magnus att det är svårt att ta SEO vidare om man har ambitionen att expandera.
    Jag börjar nå mitt tak när det gäller kunder nu och får tacka nej ibland. Men å andra sidan har jag en bra utkomst på det och inga som helst planer på att växa.

    Att skaffa kunder är den lätta biten inom SEO, relativt lätt att sköta optimeringen åt dem också så länge man inte får för sig att greppa över för många.
    Ser ju en del som försöker bli stora med metoder som bland annat att skicka samma artikel till fler artikelkataloger, skicka infantila förslag om diverse länkbyten för sina kunder etc.
    Knappast en hållbar metod för expansion.

    Lite tragikomisk och se en del som braskande skryter med att de kan SEO på sina webbplatser och så ser man rena nybörjarfrågor i forum från dem.

    Kommentar av Urban

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner