Sökmotorkonsult.se

Det bästa av tänkbara sökresultat

Det pratas mer och mer om socialt sök, att användare ska vara med och påverka sökresultaten och på så vis skapa sökresultat som är så mycket bättre än dom som ges till oss av Google och Bing. Det här är förstår de sociala marknadsförarnas våta dröm, om användaren själv kan rösta på vilka sidor som ska visas och vilka som inte ska så måste ju sökresultaten bli bäst eller hur?

Det  finns ett antal stora problem med modellen, det första är att användarna redan bestämmer vilka sidor som visas i de flesta sökmotorer, det är bara det att det görs med ett tröskelvärde. Google och Bing mäter båda mängden inlänkar, om du bloggar om en artikel eller produkt och länkar till den lånar du lite styrka till den. På så vis kommer den placera sig bättre i resultatet. Med den här uppfinningen så eliminerade Google 90% av allt spam i sökresultaten och det var så de blev världsetta. Sökresultaten är idag ett resultat av vår kollektiva vilja.

Det går förstås att skaffa sig bättre positioner än man förtjänar i Googles eller Bings sökresultat, t ex genom att kontakta bloggare och be dem skriva om produkterna man säljer. Marknadsförare kan ganska lätt använda sig av den metoden och det man gör då är faktiskt sökmotoroptimering. Jag tänker inte gå in på de etiska aspekterna, huruvida man egentligen förtjänar positionen men bara inte fått länkarna osv utan nöja mig med att konstatera att utan att det jobbet gjorts skulle man inte ha den positionen. Det är tycker många är ett problem, om man kan manipulera sökresultatet så kan det ju inte vara bra, eller hur?

Om man istället lät användarna rösta om vilken sida som skulle ligga etta, då skulle man slippa det här problemet sägs det men jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan få bort manipulation genom att göra det enklare att manipulera. Vi får inte glömma bort att gemene man inte har någon användbar information att ge i de allra flesta sökresultaten, till exempel Poker eller SEO (två mycket hårt konkurrensutsatta sökord idag) har ingen som helst nytta av min mormors åsikt, hon kan inte göra det resultatet bättre.

En länk är en röst med ett tröskelvärde. Jag vill än en gång påpeka att Google redan låter oss rösta men bara om vi är seriösa, har byggt upp en stark blogg eller site och kräver att vi lägger ner lite tid när vi gör det. En blogg som är relevant för SEO kan idag ge mycket styrka till en sida i det sökresultatet, en blogg som inte är relevant kan ge mycket mindre styrka. Det finns ett krav på dig som röstar, du måste lägga ner tid och energi på att din länk ska betyda något och det här är bra. Om det är mycket lättare att rösta och alla röster betyder lika mycket kommer de indiska företag som idag erbjuder 1:a-sida på Digg äta upp sökresultaten. Om det är många vänner som räknas så kommer sexymia_87 från Twitter få bestämma och vi vet ju alla att hon är samma indiska företag som levererar placering på Digg.

Jag är övertygad om att om Google någonsin får för sig att börja räkna de röster som idag finns implementerade i din personliga sökning (som bara ger effekt för dig själv och när du är inloggad) så kommer det krävas något mycket mer komplicerat än ett vanligt röstningssystem. Annars står de där med en sökmotor som är lika välanvänd som Wikias (oj du kände inte ens till den? Det är inte så konstigt, det är en social sökmotor som verkar ha lagts ner).

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Google indexering

Google bekräftar två indexeringsproblem

Har ni haft indexeringsproblem på Google sista veckan? Det här kan vara svaret på ert problem som Google bekräftar.

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Gratis Google Shopping snart i Sverige

De organiska sökresultaten för Google Shopping kommer snart att vara tillgängliga över hela världen – däribland Sverige. Här är allt du behöver veta om förändringen. 

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner