Sökmotorkonsult.se

Det bästa av tänkbara sökresultat

Det pratas mer och mer om socialt sök, att användare ska vara med och påverka sökresultaten och på så vis skapa sökresultat som är så mycket bättre än dom som ges till oss av Google och Bing. Det här är förstår de sociala marknadsförarnas våta dröm, om användaren själv kan rösta på vilka sidor som ska visas och vilka som inte ska så måste ju sökresultaten bli bäst eller hur?

Det  finns ett antal stora problem med modellen, det första är att användarna redan bestämmer vilka sidor som visas i de flesta sökmotorer, det är bara det att det görs med ett tröskelvärde. Google och Bing mäter båda mängden inlänkar, om du bloggar om en artikel eller produkt och länkar till den lånar du lite styrka till den. På så vis kommer den placera sig bättre i resultatet. Med den här uppfinningen så eliminerade Google 90% av allt spam i sökresultaten och det var så de blev världsetta. Sökresultaten är idag ett resultat av vår kollektiva vilja.

Det går förstås att skaffa sig bättre positioner än man förtjänar i Googles eller Bings sökresultat, t ex genom att kontakta bloggare och be dem skriva om produkterna man säljer. Marknadsförare kan ganska lätt använda sig av den metoden och det man gör då är faktiskt sökmotoroptimering. Jag tänker inte gå in på de etiska aspekterna, huruvida man egentligen förtjänar positionen men bara inte fått länkarna osv utan nöja mig med att konstatera att utan att det jobbet gjorts skulle man inte ha den positionen. Det är tycker många är ett problem, om man kan manipulera sökresultatet så kan det ju inte vara bra, eller hur?

Om man istället lät användarna rösta om vilken sida som skulle ligga etta, då skulle man slippa det här problemet sägs det men jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan få bort manipulation genom att göra det enklare att manipulera. Vi får inte glömma bort att gemene man inte har någon användbar information att ge i de allra flesta sökresultaten, till exempel Poker eller SEO (två mycket hårt konkurrensutsatta sökord idag) har ingen som helst nytta av min mormors åsikt, hon kan inte göra det resultatet bättre.

En länk är en röst med ett tröskelvärde. Jag vill än en gång påpeka att Google redan låter oss rösta men bara om vi är seriösa, har byggt upp en stark blogg eller site och kräver att vi lägger ner lite tid när vi gör det. En blogg som är relevant för SEO kan idag ge mycket styrka till en sida i det sökresultatet, en blogg som inte är relevant kan ge mycket mindre styrka. Det finns ett krav på dig som röstar, du måste lägga ner tid och energi på att din länk ska betyda något och det här är bra. Om det är mycket lättare att rösta och alla röster betyder lika mycket kommer de indiska företag som idag erbjuder 1:a-sida på Digg äta upp sökresultaten. Om det är många vänner som räknas så kommer sexymia_87 från Twitter få bestämma och vi vet ju alla att hon är samma indiska företag som levererar placering på Digg.

Jag är övertygad om att om Google någonsin får för sig att börja räkna de röster som idag finns implementerade i din personliga sökning (som bara ger effekt för dig själv och när du är inloggad) så kommer det krävas något mycket mer komplicerat än ett vanligt röstningssystem. Annars står de där med en sökmotor som är lika välanvänd som Wikias (oj du kände inte ens till den? Det är inte så konstigt, det är en social sökmotor som verkar ha lagts ner).

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?