Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Det bästa av tänkbara sökresultat

Det pratas mer och mer om socialt sök, att användare ska vara med och påverka sökresultaten och på så vis skapa sökresultat som är så mycket bättre än dom som ges till oss av Google och Bing. Det här är förstår de sociala marknadsförarnas våta dröm, om användaren själv kan rösta på vilka sidor som ska visas och vilka som inte ska så måste ju sökresultaten bli bäst eller hur?

Det  finns ett antal stora problem med modellen, det första är att användarna redan bestämmer vilka sidor som visas i de flesta sökmotorer, det är bara det att det görs med ett tröskelvärde. Google och Bing mäter båda mängden inlänkar, om du bloggar om en artikel eller produkt och länkar till den lånar du lite styrka till den. På så vis kommer den placera sig bättre i resultatet. Med den här uppfinningen så eliminerade Google 90% av allt spam i sökresultaten och det var så de blev världsetta. Sökresultaten är idag ett resultat av vår kollektiva vilja.

Det går förstås att skaffa sig bättre positioner än man förtjänar i Googles eller Bings sökresultat, t ex genom att kontakta bloggare och be dem skriva om produkterna man säljer. Marknadsförare kan ganska lätt använda sig av den metoden och det man gör då är faktiskt sökmotoroptimering. Jag tänker inte gå in på de etiska aspekterna, huruvida man egentligen förtjänar positionen men bara inte fått länkarna osv utan nöja mig med att konstatera att utan att det jobbet gjorts skulle man inte ha den positionen. Det är tycker många är ett problem, om man kan manipulera sökresultatet så kan det ju inte vara bra, eller hur?

Om man istället lät användarna rösta om vilken sida som skulle ligga etta, då skulle man slippa det här problemet sägs det men jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan få bort manipulation genom att göra det enklare att manipulera. Vi får inte glömma bort att gemene man inte har någon användbar information att ge i de allra flesta sökresultaten, till exempel Poker eller SEO (två mycket hårt konkurrensutsatta sökord idag) har ingen som helst nytta av min mormors åsikt, hon kan inte göra det resultatet bättre.

En länk är en röst med ett tröskelvärde. Jag vill än en gång påpeka att Google redan låter oss rösta men bara om vi är seriösa, har byggt upp en stark blogg eller site och kräver att vi lägger ner lite tid när vi gör det. En blogg som är relevant för SEO kan idag ge mycket styrka till en sida i det sökresultatet, en blogg som inte är relevant kan ge mycket mindre styrka. Det finns ett krav på dig som röstar, du måste lägga ner tid och energi på att din länk ska betyda något och det här är bra. Om det är mycket lättare att rösta och alla röster betyder lika mycket kommer de indiska företag som idag erbjuder 1:a-sida på Digg äta upp sökresultaten. Om det är många vänner som räknas så kommer sexymia_87 från Twitter få bestämma och vi vet ju alla att hon är samma indiska företag som levererar placering på Digg.

Jag är övertygad om att om Google någonsin får för sig att börja räkna de röster som idag finns implementerade i din personliga sökning (som bara ger effekt för dig själv och när du är inloggad) så kommer det krävas något mycket mer komplicerat än ett vanligt röstningssystem. Annars står de där med en sökmotor som är lika välanvänd som Wikias (oj du kände inte ens till den? Det är inte så konstigt, det är en social sökmotor som verkar ha lagts ner).

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner