Sökmotorkonsult.se

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget, är det något att ha? Har det verkligen ökat i populäritet? Låt oss kolla in söktrenderna.

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. HUI menar att trenden för hantverk, speciellt bland unga på plattformar som Tiktok, och energikrisen och den oroliga samtiden gör att den blir årets julklapp. Vi hade med stickad tröja i vårt inlägg, så vi var inne på rätt spår! Men nu vill vi ju såklart titta på utvecklingen kring just stickning och hantverk. Så låt oss ta en titt:

Det hemstickade plagget på Google

Hemstickad tröja

Förändring: 0,00%

Låt oss börja med den hemstickade tröjan (för varken hemstickat plagg eller hemstickade plagg har någon sökvolym). Här är det ingen förändring i sökvolymen och den ligger kvar på samma sökvolymer som förra perioden. Detta tyder starkt på att det inte finns något ökat intresse just för en hemstickad tröja. Men! Det är inte allt, låt oss fortsätta:

Stickning

Minskning: -18,75%

Även stickning har en utveckling som inte tyder på ökat intresse, här ser vi att sökningarna har minskat.

Garn

Ökning 22,30%

Garn har modest ökning, och man kan tolka det som ökat intresse. Men frågan är då vad folk gör med sitt garn?

Virka

Förändring: 0%

Det är inte virka för det ligger också 0% i ökning.

Stickad topp

Ökning: 80,56%

Men! Allt hopp är inte ute för det hemstickade plagget, stickad topp har ökat med hela 80%! Här ser vi ett tydligt intresse och en ökning.

Virkad topp

Ökning: 46,15%

Även virkad topp har en tydlig ökning.

Tiktok vs Google

Men hur ska man nu tolka allt detta? Är det hemstickade plagget en flopp? Njao, jag håller med HUI om att det har funnits ett ökat intresse för stickning (och även virkning) på Tiktok. Men på Tiktok är det inte bara stickade tröjor som trendar, utan ofta helt andra saker som toppar och festkläder och även kuddar och väskor. Det hemstickade plagget är därför snarare en stickad party-outfit än en lussekofta.

I skrivande stund har #knittok cirka 367.4M visningar och #knitting hisnande 1.8B visningar, men vi ser också att det inte riktigt hittat över till Google på alla söktermer. Detta kan ses som en del av trenden att unga föredrar Tiktok över Google även för att söka information. Vilket även syns på #knitting, där 83% av de som tittar är 18-24 år. På så vis är det stickade plagget även en spegling av vad som händer i på den digitala marknaden. Kanske en low tech product som visar vart vi är på väg till och med.

Länge leve det hemstickade plagget!

Sidan är senast uppdaterad 2022-11-17

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 90 av Sökpodden

#90 Medicin

Årets första avsnitt av Sökpodden är här. Denna gång pratar vi marknadsföring i lågkonjunktur, diskuterar trenden att Google Ads tar mer och mer kontroll från sina annonsörer och avslutar med ett snack om möjligheter och risker med AI. Du lyssnar väl?

Rykte: Google lanserar AI-chat 2023 – vi kollar in Sparrow

AI-ryktena fortsätter. Google rapporteras nu ha skarpa planer på att lansera sin egen chatbot under 2023. Vi har kollat in hur den kan komma att utformas.

Elov & Beny

Så jobbar Elov & Beny med digitala trender & marknadsföring

Att ta kontroll över sitt varumärke och nå ut med sin musik på ett effektivt sätt är viktigare idag än någonsin. För att lära oss mer om detta träffar vi melodifestivalen-aktuella Elov & Beny, för att diskutera hur de jobbar med digital marknadsföring och kreativa trender för att fortsätta bygga upp sin framgångsrika musikkarrriär.

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.