Få 10 tips om hur du lyckas med annonsering på Facebook direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som SEO-specialist på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som SEO-specialist? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Det krävs stora händer för att göra SEO


Jag brukar ofta säga att man ska ta sådant som skrivs om SEO med en nypa salt. Under dagen har jag nog valt att omvärdera det, man måste ha ganska rejäla händer för att kunna ta sådana nypor. Sanningen är att det fluktuerar så mycket myter, halvsanningar och regelrätta gissningar att det ofta gör ont i ögonen. 

Visst är det så att SEO ofta blir komplext, det är en vetenskap i snabb utveckling, grundförutsättningarna förändras hela tiden. Mycket är sig likt sedan jag började med sökmotoroptimering däremot, om du arbetar systematiskt med kvalitet och länkar kommer du långt. Utöver det så är Googles algoritm visserligen mycket komplicerad för att vara en algoritm men om du jämför med t ex känslorna du hade i tonåren (eller jag för den delen) så är algoritmen ganska simpel. Den är nämligen ett någorlunda slutet system med tydligt formulerade regler.

Det är lätt att testa

Till skillnad för mina vilda känslor inför kvinnor när jag var 15 så är Googles algoritm något som kommer ge samma resultat varje gång. Om du vill veta om det är bra att ha sökord i titeln kan du lägga till det och se om det händer något. Om man vill veta huruvida jag skulle ha rodnat och sprungit iväg eller om jag världsvant skulle ta matbrickan under ena armen och flickan bredvid under andra när jag var femton finns ingen enkel testmetod, du skulle få olika resultat varje gång.

Trots detta finns det folk som klarar av att forska ganska ingående på både hur vi beter oss och hur hjärnan fungerar (vår hjärna är också mer komplex än Google, googla det så får du se) medan inom SEO verkar det vara fritt fram att spekulera och fabulera. Jag är övertygad om att det har en naturlig förklaring att alla som är nyförälskade i sökmotoroptimering måste berätta precis vad de känner så det är väl inte riktigt dags att peka finger.

Enorma mängder myter

Myter kan förstås uppstå på hur många sätt som helst men jag tänkte att jag skulle uppmärksamma Lurade Matt Cutts på dig Pagerank Sculpting från 2009. Ett vanligt sätt som myter börjar flyga Internet runt är nämligen att någon med en del auktoritet, som Matt Cutts, säger något som misstolkas och sedan blir sanning. Ingen testar, ingen utvärderar. Ett annat mycket vanligt sätt är att någon resonerar över vad som är rimligt i ett forum eller på en blogg. Vi ska komma ihåg att det är en algoritm, den agerar inte ”rimligt” den agerar enligt ett färdigt set med parametrar. En människa kan förväntas agera rimligt, en algoritm kan förväntas agera så som den tidigare agerat.

Det är just det jag skulle vilja varna för idag, det är så lätt att tänka sig att Google (sökmotorn inte företaget) har en vilja, att Google vill visa upp de bästa resultaten och för att kunna göra det gör si eller så. Det gäller att inse att sökmotorn inte har någon vilja. Sökmotorn agerar, likt ett dataspel, på vad du gör och ger ett gensvar.

12 kommentarer

  1. Ja du, som kvinna själv kan jag säga att de flesta av oss reagerar efter ganska givna algoritmer vi också ;-)
    Sen kan jag bara säga att lika väl som kvinnor kan ändra sig så kan säkert googles algoritm programmeras om. Det svåra är bara att veta när den gör det, och inte bara att tro att något hänt. För det måste man testa, det är nog enda säkra sättet att faktiskt veta, och gärna testa på fler sajter än en, så inte testunderlaget är för litet

  2. Haha, det där tänker jag inte ge mig in på, det är alldeles för komplicerat med kvinnor. Jag nöjer mig med det jag vet om Google :)

  3. Dataspel, den liknelsen kommer Inga Lill gilla. Hon har sagt så om mitt arbete i flera år nu. Hon brukar fråga ”spelar du spelet där du tjänar pengar eller det där för nöjets skull”.
    Och visst är det så att man behöver testa och åter testa för att se om det som sägs stämmer. Och man hittar förr eller senare en framkomlig väg till att nå resultat. Och just det här med att testa verkar inte alla vilja göra utan vill att allt skall gå så fort.
    I princip, flytta ett kommatecken och se vad som händer. Men att göra det på ett sätt där man kan utesluta annan påverkan.

    Kommentar av Urban

  4. Det är så sant att det spekuleras väldigt mycket inom SEO. Jag är en av dem som spekulerar och resonerar, men jag försöker vara tydlig med det. Att det är just spekulationer. Sedan försöker jag dra slutsatser av egna tester och erfarenheter, men även där måste man vara noga med att berätta om det går att generalisera resultaten eller ej.

    Precis som du säger bör man ta det som skrivs med en stor näve salt. Jag brukar ge rekommendationen att om man läser ett påstående så ska man försöka hitta samma påstående i flera andra källor. Det ger en viss säkerhet, men det kan lika gärna vara en myt som blivit sanning.

  5. Urban, jag tycker det har mycket likheter faktiskt även om jag endast mycket sällan spelar spel numer, jag får precis samma känslor inför en SERP :)

    Kristoffer, det kan man förstås göra men jag upplever att du har rätt i myter som blir till sanningar. Det känns som minsta lilla nyhet (sann eller inte) kommer recyclas i varenda blogg på några timmar, särskilt i amerikanska.

  6. Spännande alt-text på bilden ;)

    Kommentar av Kristoffer

  7. Min fru ser det också som ett dataspel.
    Bra liknelse.

    Förälskelsen i sökmotoroptimering är total :)

    Kommentar av Petter

  8. Jo, detta är onekligen ganska vanligt. Men samtidigt tror jag att det är mer komplicerat än vad de flesta av oss som jobbar med SEO riktigt inser. För visst är det så att inom SEO kan man nå samma resultat på många olika vägar. Dessutom delar man ju sällan med sig av de där påverkande faktorerna som man själv har testat sig fram till. Framförallt sådana som man dessutom inte hittar att någon annan har skrivit om.

    Sedan tror jag även att många som är nya inom SEO inte alltid inser att det finns flera påverkande faktorer, och att det är svårt att isolerat testa dem en och en. Vilket ju gör att man kan uppleva det som att en viss förändring som görs ger stor effekt på rankingen, medan det i själva verket rör sig om ett antal faktorer som samspelar.

    Kommentar av

    Bernt Johansson

  9. Verkligen, där ser jag också ett stort problem. Jag gjorde så här och nu rankar jag 1:a, det är därför så man gör – det är alldeles för lätt att dra felaktiga slutsatser så.

  10. Algoritm för att attrahera Google:
    Grunden: Att sidan är sökmotorvänlig
    Mindre viktigt än man kan tro: Sökordsdensiteten
    Trumfkort: Att får inlänkar.

    Algoritm för att attrahera kvinnor:
    Grunden: Självsäkerhet, oräddhet
    Mindre viktigt än man kan tro: Pengar, utseende
    Trumfkort: Att får intresse från andra kvinnor.

    Kommentar av David

  11. Intressant läsning som vanligt :)
    Kvinnor hmm…

    Kommentar av

    Hanna

  12. Även om det Matt Cutts säger om PageRank Sculpting skulle vara sant, så är det ingenting som säger att det kommer förbli sant.

    Google gör hela tiden förändringar och ibland ändrar de också tillbaka. Att Matt Cutts då skulle gå ut och säga att PageRank Sculpting fungerar igen kan vi bara drömma om ;)

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Karta över Sverige

Så optimerar du dina lokala kontorssidor

När de lokala sökresultat blir allt vanligare blir det viktigt att det lokala kontoret är det som rankar. I det här inlägget kommer du lära dig hur du undviker vanliga misstag och lyckas med optimeringen av dina lokala kontorssidor.

xseosnack.png.pagespeed.ic.jCssTmlGt2

SEO-snack 25 augusti

Hej hej hallå! Hur har sommaren varit? Förhoppningsvis har du njutit av sommarvärme och ledighet, kanske så pass mycket att du nu längtar efter att slå dig ned vid datorn och jobba? Så känner i alla fall vi på Pineberry – […]

sokpodden_avsnitt-16_460x291

#16 Pensionen

Efter ett kortare sommaruppehåll är det dags för avsnitt 16 av Sökpodden där vi pratar om 302 redirects jämfört med 301, att konverterande klick i AdWords ska pensioneras samt om content marketing är en bra länkstrategi. Du lyssnar väl?

Facebook business manager guide

Facebook Business Manager-Guide

Allt du behöver veta om fördelarna med Facebook Business Manager och hur du kommer igång med ditt konto. Vi guidar dig till att enklare administrera åtkomsten för dina egendomar när du har flera medarbetare som bearbetar din Facebooksida eller ditt annonskonto.

expanded text ads adwords

Utökade textannonser (ETA) i Adwords är här

Vi går i denna artikel igenom en av de största förändringarna i Adwords 15-åriga historia. Utökade textannonser (Expanded Text Ads) har nu lanserats globalt och det innebär upp till 47 % mer tecken för annonsörer att använda. Läs mer!