Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Det var ingen Pingvin

svenska serpen

Vi och många andra ser stora rörelser i sökresultaten. I detta inlägg ger vi en sammanfattning över vad som har sagts och visar vad vi har sett i Sverige.

De senaste dagarna har det rapporterats internationellt om stora rörelser i sökresultaten. Det har pratats om att det ska vara en ny Pingvin, version fyra som ska uppdateras i realtid. Anledningen till spekulationerna är dels att rörelserna har varit stora och dels att representanter från Google länge har pratat om att Pingvinen troligen skulle dyka upp i snart. Här nedan ser du exempel på rörelser i sökresultaten från Algoroo och MozCast:

algoroo-statsmozcast

Anledningen till att det inte med säkerhet gick att konstatera att det var en Pingvin var att rörelserna inte bara tycktes vara länkrelaterade. Det är vanligt att Google bakar in andra förändringar samtidigt och det gick inte att fastslå exakt vad som hade hänt.

Representanter från Google fick frågan men var först oklara för att inte säga dryga i sina svar, se sammanställningen över Googles inledande svar hos seroundtable.com. Idag kom det dock fram att det inte var en Pingvin utan en ”core algo update”.

Hur har det sett ut i Sverige?

På Pineberry är vi främst fokuserade på det svenska söket och följer det mycket noggrant. I Sverige har vi också sett ovanligt stora rörelser.

svenska serpen

Grafen ovan kommer från ett internt verktyg som visar rörelser i svenska Google. Där kan vi se att dagarna före julafton hände det något och att sedan den 8-10 januari var det ovanligt stora rörelser igen, något som blir tydligare om du tittar på den mindre grafen som visar en längre tidsperiod.

Vi är ännu inte säkra på vad som har hänt utan följer utvecklingen den närmaste tiden för att se om vi kan fastställa något.

Kommentera gärna vad du själv har sett!

3 kommentarer

  1. […] om att Pandan ska bli eller har varit en del av Googles huvudalgoritm. I och med den ”Google core update” som ska ha gjorts av algoritmen under slutet på föregående vecka ska Pandan […]

  2. Kolla brandsökningar och typ artiklar på brandsökningar, färskhet och placering.

  3. […] var ett händelserikt år inom sökmotoroptimering. Redan i början av året skakade det till ordentligt i sökresultatet och så har det sedan fortsatt. I januari så sa Google själva att det var en […]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Filter vs segment Google Anlaytics

Segment vs filter i Google Analytics

Filter och segment i Google Analytics är bra funktioner för att göra analysarbetet lättare. Både filter och segment har dock sina för- och nackdelar. Vi går igenom vad du bör använda när och vad de största skillnaderna är.

adwords-nya-design

Nya AdWords är tillgängligt

Många av er som kommit tillbaka från semester och loggat in på ert AdWordskonto har möts av en helt ny design. Nya AdWords har börjat rulla ut i till allt fler annonsörer. Läs mer om det i denna artikel.

Annonser i facebook messenger

Nya annonser i Facebook Messenger

Facebook fortsätter utveckla Messenger och lanserar annonser på startsidan. Har du koll på nyheten och hur den påverkar din Facebook-annonsering?

Google news feed

Är Googles nya feed ett nytt Google Plus?

Googles klassiska rena startsida är snart ett minne blott. Google lanserar en personlig nyhetsfeed på startsidan på Google. Kommer denna nya Facebook-inspirerade satsning bli en succé för Google eller har vi ett nytt Google Plus framför oss? Vad tror du?

Jämför attributionsmodeller i Analytics

Svårt att bestämma vilken attributionsmodell du bör välja? I Analytics kan du enkelt jämföra olika attributionsmodeller med varandra. Läs mer här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner