Sökmotorkonsult.se

Det var ingen Pingvin

svenska serpen

Vi och många andra ser stora rörelser i sökresultaten. I detta inlägg ger vi en sammanfattning över vad som har sagts och visar vad vi har sett i Sverige.

De senaste dagarna har det rapporterats internationellt om stora rörelser i sökresultaten. Det har pratats om att det ska vara en ny Pingvin, version fyra som ska uppdateras i realtid. Anledningen till spekulationerna är dels att rörelserna har varit stora och dels att representanter från Google länge har pratat om att Pingvinen troligen skulle dyka upp i snart. Här nedan ser du exempel på rörelser i sökresultaten från Algoroo och MozCast:

algoroo-stats mozcast

Anledningen till att det inte med säkerhet gick att konstatera att det var en Pingvin var att rörelserna inte bara tycktes vara länkrelaterade. Det är vanligt att Google bakar in andra förändringar samtidigt och det gick inte att fastslå exakt vad som hade hänt.

Representanter från Google fick frågan men var först oklara för att inte säga dryga i sina svar, se sammanställningen över Googles inledande svar hos seroundtable.com. Idag kom det dock fram att det inte var en Pingvin utan en ”core algo update”.

Hur har det sett ut i Sverige?

På Pineberry är vi främst fokuserade på det svenska söket och följer det mycket noggrant. I Sverige har vi också sett ovanligt stora rörelser.

svenska serpen

Grafen ovan kommer från ett internt verktyg som visar rörelser i svenska Google. Där kan vi se att dagarna före julafton hände det något och att sedan den 8-10 januari var det ovanligt stora rörelser igen, något som blir tydligare om du tittar på den mindre grafen som visar en längre tidsperiod.

Vi är ännu inte säkra på vad som har hänt utan följer utvecklingen den närmaste tiden för att se om vi kan fastställa något.

Kommentera gärna vad du själv har sett!

Sidan är senast uppdaterad 2016-01-12

3 kommentarer

  1. […] om att Pandan ska bli eller har varit en del av Googles huvudalgoritm. I och med den ”Google core update” som ska ha gjorts av algoritmen under slutet på föregående vecka ska Pandan […]

  2. Kolla brandsökningar och typ artiklar på brandsökningar, färskhet och placering.

    Kommentar av Christian Rudolf

  3. […] var ett händelserikt år inom sökmotoroptimering. Redan i början av året skakade det till ordentligt i sökresultatet och så har det sedan fortsatt. I januari så sa Google själva att det var en […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?