Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Sökmotorkonsult.se

Det var ingen Pingvin

svenska serpen

Vi och många andra ser stora rörelser i sökresultaten. I detta inlägg ger vi en sammanfattning över vad som har sagts och visar vad vi har sett i Sverige.

De senaste dagarna har det rapporterats internationellt om stora rörelser i sökresultaten. Det har pratats om att det ska vara en ny Pingvin, version fyra som ska uppdateras i realtid. Anledningen till spekulationerna är dels att rörelserna har varit stora och dels att representanter från Google länge har pratat om att Pingvinen troligen skulle dyka upp i snart. Här nedan ser du exempel på rörelser i sökresultaten från Algoroo och MozCast:

algoroo-statsmozcast

Anledningen till att det inte med säkerhet gick att konstatera att det var en Pingvin var att rörelserna inte bara tycktes vara länkrelaterade. Det är vanligt att Google bakar in andra förändringar samtidigt och det gick inte att fastslå exakt vad som hade hänt.

Representanter från Google fick frågan men var först oklara för att inte säga dryga i sina svar, se sammanställningen över Googles inledande svar hos seroundtable.com. Idag kom det dock fram att det inte var en Pingvin utan en ”core algo update”.

Hur har det sett ut i Sverige?

På Pineberry är vi främst fokuserade på det svenska söket och följer det mycket noggrant. I Sverige har vi också sett ovanligt stora rörelser.

svenska serpen

Grafen ovan kommer från ett internt verktyg som visar rörelser i svenska Google. Där kan vi se att dagarna före julafton hände det något och att sedan den 8-10 januari var det ovanligt stora rörelser igen, något som blir tydligare om du tittar på den mindre grafen som visar en längre tidsperiod.

Vi är ännu inte säkra på vad som har hänt utan följer utvecklingen den närmaste tiden för att se om vi kan fastställa något.

Kommentera gärna vad du själv har sett!

3 kommentarer

  1. […] om att Pandan ska bli eller har varit en del av Googles huvudalgoritm. I och med den ”Google core update” som ska ha gjorts av algoritmen under slutet på föregående vecka ska Pandan […]

  2. Kolla brandsökningar och typ artiklar på brandsökningar, färskhet och placering.

  3. […] var ett händelserikt år inom sökmotoroptimering. Redan i början av året skakade det till ordentligt i sökresultatet och så har det sedan fortsatt. I januari så sa Google själva att det var en […]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

exakt match

Exakt match i AdWords – inte längre så exakt

Google fortsätter att försöka förstå sig på intentionen bakom en sökning, och koppla ihop det med en sökfråga. I och med det så blir exakt match bara bredare. Läs mer om det här!

Sökpodden avsnitt 26

#26 Guldfisken Fred

Vad har en guldfisk med SEO att göra? I avsnitt 26 av Sökpodden pratar vi om Googles Fred-uppdatering, om SEO-branschens nya vattendelare och hur PR kan lyfta dina SEO. Du lyssnar väl?

facebook annonser checklista

Checklista för dina Facebook-annonser

Har du koll på allt du behöver för dina Facebook-annonser? Använd vår checklista och kontrollera att du fått med de viktigaste punkterna. Läs mer här!

Sökpodden avsnitt 25 med Jesper Ribacka

#25 Special: Lyckas som affiliate

I #25 av Sökpodden pratar vi om vad som krävs för att lyckas som affiliate. Val av strategi, hur får du trafik och så avslutar vi med ett snack om casino affiliate. Du lyssnar väl?

DSA Feed Adwords

Nyheter inom Dynamiska Sökannonser

Expanded Text Ads (ETA) finns nu även för Dynamiska Sökannonser. Det har dessutom även blivit möjligt att lägga in ett sidflöde för att få bättre kontroll över kampanjen.