Sökmotorkonsult.se

Det var ingen Pingvin

svenska serpen

Vi och många andra ser stora rörelser i sökresultaten. I detta inlägg ger vi en sammanfattning över vad som har sagts och visar vad vi har sett i Sverige.

De senaste dagarna har det rapporterats internationellt om stora rörelser i sökresultaten. Det har pratats om att det ska vara en ny Pingvin, version fyra som ska uppdateras i realtid. Anledningen till spekulationerna är dels att rörelserna har varit stora och dels att representanter från Google länge har pratat om att Pingvinen troligen skulle dyka upp i snart. Här nedan ser du exempel på rörelser i sökresultaten från Algoroo och MozCast:

algoroo-stats mozcast

Anledningen till att det inte med säkerhet gick att konstatera att det var en Pingvin var att rörelserna inte bara tycktes vara länkrelaterade. Det är vanligt att Google bakar in andra förändringar samtidigt och det gick inte att fastslå exakt vad som hade hänt.

Representanter från Google fick frågan men var först oklara för att inte säga dryga i sina svar, se sammanställningen över Googles inledande svar hos seroundtable.com. Idag kom det dock fram att det inte var en Pingvin utan en ”core algo update”.

Hur har det sett ut i Sverige?

På Pineberry är vi främst fokuserade på det svenska söket och följer det mycket noggrant. I Sverige har vi också sett ovanligt stora rörelser.

svenska serpen

Grafen ovan kommer från ett internt verktyg som visar rörelser i svenska Google. Där kan vi se att dagarna före julafton hände det något och att sedan den 8-10 januari var det ovanligt stora rörelser igen, något som blir tydligare om du tittar på den mindre grafen som visar en längre tidsperiod.

Vi är ännu inte säkra på vad som har hänt utan följer utvecklingen den närmaste tiden för att se om vi kan fastställa något.

Kommentera gärna vad du själv har sett!

3 kommentarer

  1. […] om att Pandan ska bli eller har varit en del av Googles huvudalgoritm. I och med den ”Google core update” som ska ha gjorts av algoritmen under slutet på föregående vecka ska Pandan […]

  2. Kolla brandsökningar och typ artiklar på brandsökningar, färskhet och placering.

    Kommentar av Christian Rudolf

  3. […] var ett händelserikt år inom sökmotoroptimering. Redan i början av året skakade det till ordentligt i sökresultatet och så har det sedan fortsatt. I januari så sa Google själva att det var en […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Google indexering

Google bekräftar två indexeringsproblem

Har ni haft indexeringsproblem på Google sista veckan? Det här kan vara svaret på ert problem som Google bekräftar.

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Gratis Google Shopping snart i Sverige

De organiska sökresultaten för Google Shopping kommer snart att vara tillgängliga över hela världen – däribland Sverige. Här är allt du behöver veta om förändringen. 

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner