Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Det var ingen Pingvin

svenska serpen

Vi och många andra ser stora rörelser i sökresultaten. I detta inlägg ger vi en sammanfattning över vad som har sagts och visar vad vi har sett i Sverige.

De senaste dagarna har det rapporterats internationellt om stora rörelser i sökresultaten. Det har pratats om att det ska vara en ny Pingvin, version fyra som ska uppdateras i realtid. Anledningen till spekulationerna är dels att rörelserna har varit stora och dels att representanter från Google länge har pratat om att Pingvinen troligen skulle dyka upp i snart. Här nedan ser du exempel på rörelser i sökresultaten från Algoroo och MozCast:

algoroo-statsmozcast

Anledningen till att det inte med säkerhet gick att konstatera att det var en Pingvin var att rörelserna inte bara tycktes vara länkrelaterade. Det är vanligt att Google bakar in andra förändringar samtidigt och det gick inte att fastslå exakt vad som hade hänt.

Representanter från Google fick frågan men var först oklara för att inte säga dryga i sina svar, se sammanställningen över Googles inledande svar hos seroundtable.com. Idag kom det dock fram att det inte var en Pingvin utan en ”core algo update”.

Hur har det sett ut i Sverige?

På Pineberry är vi främst fokuserade på det svenska söket och följer det mycket noggrant. I Sverige har vi också sett ovanligt stora rörelser.

svenska serpen

Grafen ovan kommer från ett internt verktyg som visar rörelser i svenska Google. Där kan vi se att dagarna före julafton hände det något och att sedan den 8-10 januari var det ovanligt stora rörelser igen, något som blir tydligare om du tittar på den mindre grafen som visar en längre tidsperiod.

Vi är ännu inte säkra på vad som har hänt utan följer utvecklingen den närmaste tiden för att se om vi kan fastställa något.

Kommentera gärna vad du själv har sett!

3 kommentarer

  1. […] om att Pandan ska bli eller har varit en del av Googles huvudalgoritm. I och med den ”Google core update” som ska ha gjorts av algoritmen under slutet på föregående vecka ska Pandan […]

  2. Kolla brandsökningar och typ artiklar på brandsökningar, färskhet och placering.

  3. […] var ett händelserikt år inom sökmotoroptimering. Redan i början av året skakade det till ordentligt i sökresultatet och så har det sedan fortsatt. I januari så sa Google själva att det var en […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner