Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Ditt språk och din SEO

Det som är det som det finns allra mest av på nästan alla bloggar och siter av olika slag är språk i massor av olika former. Som rubriker, brödtext, ingresser, bildtexter och så vidare. Texterna är också en av de allra viktigaste faktorerna när man arbetar med SEO. Det jag vill trycka extra på idag är ditt språk och hur det kan påverka din sökmotortrafik.

Uttrycka sig

Vad språket kan göra för eller emot dig

Ditt språkbruk och vokabulär kan innebära mycket stora skillnader för hur mycket trafik du kan få särskilt om du har en blogg och satsar på Tail Terms, alltså de sökord som betecknas som Long Tail. Naturligtvis är det viktigt att inte ha allt för mycket stavfel och för konstig grammatik men det finns en del andra saker som kan påverka också.

 

Ett intressant exempel från den här bloggen (den är inte skriven med särskilt välanpassad text för sökmotorer utan mer skriven på det sätt som känns helt naturligt för mig) är sökfrasen: Börja med Sökmotoroptimering. Det är en term som faktiskt ger lite trafik till en sida i frågelådan. Det som är lustigt är att det i princip inte är något jag skulle skriva, jag skulle skriva Kom igång med sökmotoroptimering, SEO – så kommer du igång eller något liknande. Det är däremot en sämre term att få trafik på.

Genom att använda sig av till exempel Googles Keyword Tool kan man få en känsla av hur folk som söker skriver. Det är nämligen väldigt viktigt och borde faktiskt påverka ditt sätt att skriva. Jag har på en del bloggar arbetat hårdare med det här och där varit noga att i varje bloggpost slå i Googles verktyg för att få fram de bästa formuleringarna. Det kan ibland leda till att jag behöver göra saker som att särskriva eller använda engelska termer trots att det finns en svensk motsvarighet just för att det är bättre för trafiken.

En utmaning

Jag skulle vilja ge en utmaning till alla er som har en blogg, nästa gång du ska skriva en post om något extra intressant. Gör en slagning på vilka fraser och formuleringar du kan få trafik på. Tänk igenom rubriksättning och hur du skriver texten.

3 kommentarer

  1. Jag vet inte om det är en bra idé att helt förlita sig på Googles Keyword Tool. Det funkar bra kortsiktigt, men jag håller alltid på att sidan ska vara bra skriven och gramatiskt rätt.
    Min viktigaste regel är ”alltid den mänskliga besökaren i första hand. Sökmotorn i andra.” Följer man den tror jag att så småningom har man båda två på första plats.

    Kommentar av

    Christian

  2. Klart att man ska skriva bra men det har mycket att lite att göra med hur bra man placerar sig i sökresultaten, annat än indirekt.

    Att förlita sig blint på ”bygga för besökaren” duger inte som strategi i mina ögon. Det finns en oändlig uppsjö siter som alla är byggda på det sättet och de ligger inte samtliga på 1:a plats.

    Kommentar av

    Magnus

  3. Google Keyword Tool är en ständig kollega i skrivardjungeln. Ibland behöver man lite input med nya ideér, ja då stiger kompisen Keyword Tool fram och räddar dagen. :)

    Kommentar av Jole

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner