Sökmotorkonsult.se

Ditt språk och din SEO

En-sangare-med-mikrofon

Det som är det som det finns allra mest av på nästan alla bloggar och sajter av olika slag är språk i massor av olika former. Som rubriker, brödtext, ingresser, bildtexter och så vidare. Texterna är också en av de allra viktigaste faktorerna när man arbetar med SEO. Det jag vill trycka extra på idag är ditt språk och hur det kan påverka din sökmotortrafik.

Vad språket kan göra för eller emot dig

Ditt språkbruk och vokabulär kan innebära mycket stora skillnader för hur mycket trafik du kan få särskilt om du har en blogg och satsar på Tail Terms, alltså de sökord som betecknas som Long Tail. Naturligtvis är det viktigt att inte ha allt för mycket stavfel och för konstig grammatik men det finns en del andra saker som kan påverka också.

Ett intressant exempel från den här bloggen (den är inte skriven med särskilt välanpassad text för sökmotorer utan mer skriven på det sätt som känns helt naturligt för mig) är sökfrasen: Börja med Sökmotoroptimering. Det är en term som faktiskt ger lite trafik till en sida i frågelådan. Det som är lustigt är att det i princip inte är något jag skulle skriva, jag skulle skriva Kom igång med sökmotoroptimering, SEO – så kommer du igång eller något liknande. Det är däremot en sämre term att få trafik på.

Genom att använda sig av till exempel Googles Keyword Tool kan man få en känsla av hur folk som söker skriver. Det är nämligen väldigt viktigt och borde faktiskt påverka ditt sätt att skriva. Jag har på en del bloggar arbetat hårdare med det här och där varit noga att i varje bloggpost slå i Googles verktyg för att få fram de bästa formuleringarna. Det kan ibland leda till att jag behöver göra saker som att särskriva eller använda engelska termer trots att det finns en svensk motsvarighet just för att det är bättre för trafiken.

En utmaning

Jag skulle vilja ge en utmaning till alla er som har en blogg, nästa gång du ska skriva en post om något extra intressant. Gör en slagning på vilka fraser och formuleringar du kan få trafik på. Tänk igenom rubriksättning och hur du skriver texten.

Sidan är senast uppdaterad 2022-02-21

4 kommentarer

  1. Jag vet inte om det är en bra idé att helt förlita sig på Googles Keyword Tool. Det funkar bra kortsiktigt, men jag håller alltid på att sidan ska vara bra skriven och gramatiskt rätt.
    Min viktigaste regel är ”alltid den mänskliga besökaren i första hand. Sökmotorn i andra.” Följer man den tror jag att så småningom har man båda två på första plats.

    Kommentar av Christian

  2. Klart att man ska skriva bra men det har mycket att lite att göra med hur bra man placerar sig i sökresultaten, annat än indirekt.

    Att förlita sig blint på ”bygga för besökaren” duger inte som strategi i mina ögon. Det finns en oändlig uppsjö siter som alla är byggda på det sättet och de ligger inte samtliga på 1:a plats.

    Kommentar av Magnus

  3. Google Keyword Tool är en ständig kollega i skrivardjungeln. Ibland behöver man lite input med nya ideér, ja då stiger kompisen Keyword Tool fram och räddar dagen. :)

    Kommentar av Jole

  4. Hmmm, det här var en ”ögonöppnare”. Ska absolut testas. Hittills har jag mest tänkt på grammatiken.

    Kommentar av Irina

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!