Sökmotorkonsult.se

DMOZ och Google

DMOZ

Om du pysslat med sökmotoroptimering ett tag så har du garanterat hört talas om DMOZ eller ODP (Open Directory Project) som det också heter. Det är egentligen inget annat än en länkkatalog, det som är skillnaden är att det är alla länkkatalogers moder.

DMOZ är idag i mina ögon ett om inte helt dött så åtminstone klart skadeskjutet projekt. Idén bakom DMOZ är väldigt lik den bakom Wikipedia. Man tänkte sig att manuella granskare skulle granska webben och sortera in den i kategorier. Till en början var genomslaget stort men när sömotorerna såg dagens ljus tappade DMOZ sin poäng, typ. Om du vill ta en titt hittar du DMOZ här.

Google hade länge ett samarbete med DMOZ bland annat genom att visa sin egen version av siten, som Matt Cutts förklarar i videon ovan. Idag säger Cutts däremot att DMOZ inte spelar någon annan roll än vilken site med högt förtroende som helst (förutom att snippets ibland kan tas därifrån för sökresultat, om du vill förhindra det gör du det med Noodp-taggen, mer om den någon annan gång).

Det råder däremot ingen tvekan om att det är mycket värdefullt att ha sin site listad i DMOZ fortfarande, problemet är att det är nära nog omöjligt särskilt om du inte agerar på engelskspråkiga marknader. Jag tror aldrig jag lyckats få något på svenska listat i DMOZ och av den anledningen drar jag slutsatsen att det finns mycket få eller inga svenska redaktörer kvar. Någon med andra erfarenheter?

Sidan är senast uppdaterad 2018-10-10

17 kommentarer

  1. Jag tycker DMOZ bara är en ytterligare bekräftelse på att faktorerna en sökmotor som t ex Google tvingas basera sin ranking på oftast är bristfälliga mätt i kvalitetsupplysning.

    En uppfattning som så klart är ganska ointressant om man ser till SEO, men det är vad jag tycker om DMOZ. Förhoppningsvis och troligtvis kommer betydelsen av att vara listad i katalogen bara bli mindre och mindre, projektet är ju som du skriver mer eller mindre dött. Sedan länge.

    Kommentar av Oskar

  2. Att få in en länk där har känts omöjligt väldigt länge tyvärr. Har försökt med flera olika sajter och ibland har jag hittat vissa kategorier som uppdaterats relativt nyligen – det jag undrat över då är vad den som sitter ansvarig för den kategorin har baserat sina ”accepterade” länkar på.

    Att Google iaf har sett relativt högt värde för den råder det ingen tvekan om. På vissa sökord valde Google att ta beskrivningen från Dmoz istället för Meta-description. Löste dock det just så som du skrev här ovan.

    Kommentar av Gustav K

  3. Aktivitetsnivån är lite begränsad där.
    Nu är det iof inte målsättningen att ta in alla sidorna som anmäler sig.
    Sedan missar en del hur en ansökan skall göras.
    Jag postade lite på SEO-forum om det för snart tre år sedan http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=4246&p=30230#post30230
    Kan inte säga att det är ett perfekt sätt att komma med men gör man rätt från början så ökar chansen.
    För det finns aktiva redaktörer, dock kanske inte så ofta i de kategorierna som är intressanta ur SEO-synpunkt.

    Kommentar av Urban

  4. Jag har en konkurrent som säljer kryddor på den svenska marknaden och de har fått sin sajt listad hos DMOZ.

    Jag har ingen listning där.

    Är det många svenskar som fått sina sajter listade där?
    Hör av er med en kommentar.

    Kommentar av Petter

  5. Jag har lyckats regga några enstaka engelska sajter men på den svenska delen är det helt hopplöst.

  6. Det var ett tag sedan sist och då i två kategorier med anknytning till dels sport och dels specialresor. Jag är osäker på exakt när men tror det var under 2009.

    Kommentar av Håkan Persson

  7. Jag har märkt att det dock är innehållet och rubriker som gör att sidan får en bra rankning. Om det blir fler klick på Google är det förstås frågan om hur många som läser rubriken och beskrivningen.

    Kommentar av Piret

  8. DMOZ är fortfarande mycket viktig om du har en engelskspråkiga sida, en av mina hoppade upp ca 20-25 platser i SERP när den kom in och den var inne på 2 månader efter registeringen.

    Kommentar av Lennart

  9. Jag har i olika sammanhang försökt komma in i Dmoz utan resultat. Har inte spelat någon roll om det har varit större mer förtroendeingivande företag eller mindre företag där man använt en mer kreativ ingång. Har känts hopplöst.

    Kommentar av Jonas

  10. Har även jag provat att få in en rad olika sajter med olika nischer i DMOZ. Slutsats: helt omöjligt!

    Kommentar av Theodor

  11. Håller med… det är svårt att listas där… Men å andra sidan kan det bara ta månaders tid kanske?

    Eller så gör man fel helt enkelt…

    Kommentar av Hanna

  12. Har ungefär samma erfarenheter. Mycket mycket svårt – både på svenska och engelska.

    Kommentar av Magnus

  13. Jag har fått med ett antal svenska sajter i DMOZ, men normalt känns det svårare i Sverige. Förmodligen finns det inte så många aktiva svenska DMOZ redaktörer.

    I UK verkar det lättare. Min ena sajt kom med inom några veckor.

    Kommentar av Markus Jalmerot

  14. Det stämmer säkert att relevansen minskar med tiden, men ändå är det en katalog som har hyfsat förtroende. Med tanke på att de i princip vill få in en enkel, beskrivande text samt att man letar rätt på en lämplig kategori för sin verksamhet, är det inte så mycket jobb. Skicka in, men räkna inte med något.

    Kommentar av Christer Bjuhr

  15. Jag tycker att det verkar vara hopplöst på den svenska.

    Kommentar av wahlman

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.

Brödrost

Så optimerar du för People also ask

People also ask erbjuder en underutnyttjad möjlighet till bättre synlighet på Google. Lär dig mer om hur du får din sajt att synas i People also ask.