Sökmotorkonsult.se

Domännamnet och Sökmotoroptimering

domännamn och sökmotoroptimering

Domännamnets betydelse för SEO är något som debatteras flitigt och är ett ämne som ofta rör upp mycket skilda åsikter och känslor.

Det har länge varit den rådande åsikten bland sökmotoroptimerare att domännamn inte har någon som helst vikt vid sökmotoroptimering. Det man kunnat hävda har varit att eftersom många spontana länkar får just domännamnet som ankartext så får man inlänkar med sökordet om det finns i namnet.

Tidigare fanns ju ett sätt att använda dolda länkar (tämligen Black Hat) för den som inte ville visa vad man länkade till där man helt enkelt skrev utan ankartext:

<a href=”http://domännamnet.se”></a>

Den här länken gav då faktiskt viss effekt trots att man i teorin inte borde få det eftersom ankartexten inte innehöll något.

Nu diskuteras om det inte kan vara så att Google uppvärderat domännamn i sin algoritm och jag kan hålla med om att jag tycker det finns tendenser. Det är svårt att göra en bedömning utan ordentlig forskning och vi återkommer med det under 2008.

En av diskussionerna: Forum-tråd.

Sidan är senast uppdaterad 2022-02-01

8 kommentarer

  1. Läste precis lite om IDN-domäner och tänkte höra med dig vad du säger om att ha en IDN-domän som huvuddomän? Väger exakt domän (så det blir fettstil) tyngre än nackdelarna med IDN-domäner? Har sett att fler IDN-domäner tar sig upp i serpen nu än tidigare och det lär bli ännu bättre i framtiden?

    Kommentar av Patrik

  2. Jag tycker ganska illa om IDN-domäner eftersom de skapar så mkt problem, Google Analytics fungerar inte riktigt, många amerikanska system klarar inte av dom osv. Däremot är det förstås väldigt bra med exakt rätt ord även om jag upplever att AAO fungerar lika bra som ÅÄÖ. Jag väljer idag att alltid låta en icke-IDN vara huvuddomän men det kan komma att förändras.

    Kommentar av Magnus

  3. […] Då var vi där igen. Denna fråga har diskuterats om och om igen. En del tester har utförts, mer eller mindre vetenskapligt, som tycks visa att så är fallet. Bland annat diskuteras detta på SEO-Forum: Domännamnets betydelse vid optimering, och på sökmorotkonsult.se: Domännamnet och Sökmotoroptimering. […]

    Pingback av » Domännamnets betydelse för ranking i Google SERP

  4. Jag har sett tydliga tendenser på att domännamnet har större betydelse. Ett exempel av flera är de fria just.nu-adresserna där sökordet.just.nu hittas långt före sidor med innehåll som konkurrerar om ”sökordet”, trots att dessa just.nu-sidor är innehållslösa och titellösa, utan bara finns där med info om att man kan köpa dem. Inget vetenskapligt men jag tycker mig se ganska tydliga tendenser även i helt andra fall.

    Kommentar av Håkan Persson

  5. Ja jag är övertygad om att du har rätt, det här inlägget har några år på nacken och min bild av utvecklingen under 2009 är att domänen får ökad betydelse.

    Kommentar av Magnus

  6. Apropå ökad betydelse. Kanske skriver i fel tråd nu men hur som helst. Det jag märkt av är att många framträdande placeringar på sökbegrepp tas av innehållet i ”alt”, vilket det ofta slarvas med. Jag anser att det är mycket värdefullt med bra alt-kommentarer för att bredda sin sökoptimering till att omfatta fler sökbegrepp. Kolla själv tex ”Miljövänlig sökmotoroptimering” :-) Kanske dags att ge detta lite kredit i ert analysverktyg.

    Kommentar av Håkan Persson

  7. Ja du har helt rätt, vi borde föra in det i verktyget för Alt-taggen har får klart ökad betydelse. Hade faktiskt inte sett sökresultatet för ”miljövänlig sökmotoroptimering” så tack för det tipset.

    Kommentar av Magnus

  8. Grattis till No1:-)

    Kommentar av Håkan Persson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?