Sökmotorkonsult.se

Domännamnet och Sökmotoroptimering

Det har länge varit den rådande åsikten bland sökmotoroptimerare att domännamn inte har någon som helst vikt vid sökmotoroptimering. Det man kunnat hävda har varit att eftersom många spontana länkar får just domännamnet som ankartext så får man inlänkar med sökordet om det finns i namnet.

Tidigare fanns ju ett sätt att använda dolda länkar (tämligen Black Hat) för den som inte ville visa vad man länkade till där man helt enkelt skrev utan ankartext:

<a href=”htt://domännamnet.se”></a>

Den här länken gav då faktiskt viss effekt trots att man i teorin inte borde få det eftersom ankartexten inte innehöll något.

Nu diskuteras om det inte kan vara så att Google uppvärderat domännamn i sin algoritm och jag kan hålla med om att jag tycker det finns tendenser. Det är svårt att göra en bedömning utan ordentlig forskning och vi återkommer med det under 2008.

En av diskussionerna: Forum-tråd.

8 kommentarer

  1. Läste precis lite om IDN-domäner och tänkte höra med dig vad du säger om att ha en IDN-domän som huvuddomän? Väger exakt domän (så det blir fettstil) tyngre än nackdelarna med IDN-domäner? Har sett att fler IDN-domäner tar sig upp i serpen nu än tidigare och det lär bli ännu bättre i framtiden?

    Kommentar av Patrik

  2. Jag tycker ganska illa om IDN-domäner eftersom de skapar så mkt problem, Google Analytics fungerar inte riktigt, många amerikanska system klarar inte av dom osv. Däremot är det förstås väldigt bra med exakt rätt ord även om jag upplever att AAO fungerar lika bra som ÅÄÖ. Jag väljer idag att alltid låta en icke-IDN vara huvuddomän men det kan komma att förändras.

    Kommentar av Magnus

  3. […] Då var vi där igen. Denna fråga har diskuterats om och om igen. En del tester har utförts, mer eller mindre vetenskapligt, som tycks visa att så är fallet. Bland annat diskuteras detta på SEO-Forum: Domännamnets betydelse vid optimering, och på sökmorotkonsult.se: Domännamnet och Sökmotoroptimering. […]

    Pingback av » Domännamnets betydelse för ranking i Google SERP

  4. Jag har sett tydliga tendenser på att domännamnet har större betydelse. Ett exempel av flera är de fria just.nu-adresserna där sökordet.just.nu hittas långt före sidor med innehåll som konkurrerar om ”sökordet”, trots att dessa just.nu-sidor är innehållslösa och titellösa, utan bara finns där med info om att man kan köpa dem. Inget vetenskapligt men jag tycker mig se ganska tydliga tendenser även i helt andra fall.

    Kommentar av Håkan Persson

  5. Ja jag är övertygad om att du har rätt, det här inlägget har några år på nacken och min bild av utvecklingen under 2009 är att domänen får ökad betydelse.

    Kommentar av Magnus

  6. Apropå ökad betydelse. Kanske skriver i fel tråd nu men hur som helst. Det jag märkt av är att många framträdande placeringar på sökbegrepp tas av innehållet i ”alt”, vilket det ofta slarvas med. Jag anser att det är mycket värdefullt med bra alt-kommentarer för att bredda sin sökoptimering till att omfatta fler sökbegrepp. Kolla själv tex ”Miljövänlig sökmotoroptimering” :-) Kanske dags att ge detta lite kredit i ert analysverktyg.

    Kommentar av Håkan Persson

  7. Ja du har helt rätt, vi borde föra in det i verktyget för Alt-taggen har får klart ökad betydelse. Hade faktiskt inte sett sökresultatet för ”miljövänlig sökmotoroptimering” så tack för det tipset.

    Kommentar av Magnus

  8. Grattis till No1:-)

    Kommentar av Håkan Persson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Google indexering

Google bekräftar två indexeringsproblem

Har ni haft indexeringsproblem på Google sista veckan? Det här kan vara svaret på ert problem som Google bekräftar.

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Gratis Google Shopping snart i Sverige

De organiska sökresultaten för Google Shopping kommer snart att vara tillgängliga över hela världen – däribland Sverige. Här är allt du behöver veta om förändringen. 

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner