Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Dumt att använda taggar i bloggen?

I en kommentar på en äldre post på den här bloggen dök tanken att taggar i en blogg kanske kunde fylla en funktion som Meta-Keywords. Meta-keywords är alltså en header-tagg man sätter på en sida för att berätta för sökmotorer vilka sökord man anser sidan ska visas på. Den här taggen används inte av Google till något bra, det finns en viss risk att om man proppar den alldeles för full men irrelevanta grejer kan man få ett straff och det finns inget att tjäna på att använda den, man kommer alltså inte placera sig bättre på de sökord man skriver in. Vissa andra sökmotorer tittar fortfarande på meta-keywords däremot så det kan ändå finnas en poäng att ha dem.

Nu tillbaka till grundfrågan, hur bra är det egentligen med taggar på bloggposter? Nästan alla uppmanar till att använda dom och anledningen till detta är enkel, du får en intern länkstruktur på bloggen som inte är hierarkisk utan snarare baserad på relevans. Bloggar är ju vanligtvis sorterade i till exempel kategorier eller per datum. Det innebär att Google i bästa fall anser att de bloggposter som finns i samma kategori är de som hör ihop mest, i värsta fall de som finns under samma månad. Fundera lite på det ur en läsares perspektiv, om du kommit till en blogg för att du sökt efter ”Sökmotoroptimering” skulle du vilja få förslag på mer läsning från samma månad eller mer läsning från artiklar om sökmotoroptimering?

Google bryr sig väldigt mycket om relevans och särskilt relevanta länkar. På samma sätt som du kommer få bättre resultat av relevanta länkar från andra siter vill du se till att ha relevanta länkar internt på din blogg eller site. Genom att i stället för att sortera bloggen på datum bör du alltså se till att den i första hand är sorterad på ämne, det funkar ju ofta bra med kategorier (det är egentligen ingen stor skillnad på kategorier och taggar men man det finns vissa saker som man kan se som distinktioner, mer om det lite senare) för det här. Om du tittar på den här bloggen till exempel har jag en kategori för Sponsrade länkar, en för Internetmarknadsföring osv. Visserligen sorteras  bloggposterna utifrån publiceringsdatum men det är en underordnad hierarki, du hittar till exempel ingen lista på månader där du kan hitta alla poster för Januari. Många bloggar har det här och om sanningen ska fram, tycker du verkligen att det är ett bra sätt att navigera?

I den här bloggen sorteras alltså posterna utifrån relevans snarare än publiceringsdatum i både besökarnas och Googles ögon och det är bra. Om du tittar lite närmare ser du dessutom att varje bloggpost är taggad med ett antal taggar, det kan vara taggen Google till exempel. Taggarna är inte en del av hierarkin utan en helt egen sortering, de innebär att alla poster som handlar om Google länkar till varandra via en uppsamlingssida för poster om Google.  Många väljer att visa sina taggar, eller åtminstone de viktigaste i ett sk tagg-moln. Jag har valt att inte göra det, jag tycker inte att taggarna förtjänar länkar från startsidan på bloggen utan vill hellre se till att ha så hög relevans på alla länkar till taggarna som möjligt. En startsideslänk till taggen Bing kommer ju ha lägre relevans än en länk från en bloggpost om Bing, förstasidan handlar ju inte om Bing alls.

Resultatet blir en väl sorterad blogg utifrån relevans utan att jag egentligen behöver tänka särskilt mycket på det, jag sitter ju inte och letar upp passande blogginlägg att länka till eller något liknande, jag fyller ju bara i vad den här posten handlar om. Det är att väldigt effektivt sätt att sortera bloggen bra och riktigt.

Det är inte bara bra däremot och för att knyta an till startfrågan, kan man använda taggar till att göra det Meta-keywords var tänkt att göra? Svaret är Nja. Om vi tänker efter vad taggen egentligen är, det är en länk till en annan sida med det du tycker är sökordet för sidan du är på som ankartext. Rent effektivt berättar du för Google att du anser att sidan du länkar till handlar om sökordet, du säger faktiskt inte att sidan vi just nu är på handlar om det. Missförstå mig inte, det är bra att länka till relevanta sidor och du får ju av taggsystemet dessutom en relevant länk tillbaka och det kan göra det ganska mycket lättare för Google att förstå vad sidan handlar om. Det vi inte ska glömma däremot är att den sida på din blogg som enligt länkarna borde vara den bästa att visa på sökordet Bing är taggsidan. På ganska många ställen i din blogg länkar du med relevanta länkar till taggsidan och uppger att den handlar om Bing. Du länkar ingenstans (automatiskt i alla fall) till bloggposten du skrev och säger att den handlar om Bing, WordPress till exempel kommer länka från taggsidan med din rubrik så om rubriken är något annat än Bing kommer inte ens länken från taggsidan säga att det är innehållet.

Nu har vi kommit till kärnan i problemet, det kan vara knivigare att nå bra positioner med en taggsida än med en post så egentligen vill du att det ska vara tvärt om. Bakgrunden är att Google vill visa det riktiga innehållet, de vill inte visa en sida som du måste ta dig vidare från för att komma till det du var ute efter. En taggsida är ju snarlik ett sökresultat och det finns inget som gör sökare så sura som att klicka på en länk i ett sökresultat bara för att komma vidare till ytterligare ett sökresultat. Du skulle alltså genomgående på alla dina bloggposter som är relevanta för en sökning på Bing inte länka till en taggsida med ankartexten Bing för taggsidan kommer ha svårt att ta positioner. Det samma gäller för kategorier, att ha dina huvudsökord som kategorier gör att du länkar med dina viktigaste sökord som ankartext till sidor som Google helst inte visar, det är helt klart suboptimalt.

Nu reagerar du förstås eftersom jag i den här bloggen faktiskt gör så. Ja anledningen är faktiskt ganska simpel, fördelarna med en indelning på det här sättet är större än skadan att jag berättar för Google att mina kategorisidor är så himla relevanta. Om du söker på sökmotoroptimering till exempel kommer du se att Google visar förstasidan på bloggen i resultatet snarare än kategorisidan som heter just Sökmotoroptimering.

Slutligen så finns det ytterligare en typ av taggar och det är externa taggsidor som Bloggar.se till exempel. De funkar i princip på samma sätt som dina egna taggar men taggsidorna hamnar på en annan domän och länkar ihop olika bloggar som bloggar om samma ämne, det är globala taggsidor helt enkelt. I teorin är det här väldigt bra men det finns stora problem just Bloggar.se fick under en period stora problem med filtrering i Google och valde då att sätta nofollow på utlänkarna. Att länka dit under de förutsättningarna är bara farligt alltså, det handlar om en site som fått ganska rejäla straff av Google (men återhämtat sig något) och som inte ger något tillbaka för att du länkar dit.

Intressantare är att ta en titt på taggsystemet på WordPress.com, förr satt inte nofollow-tagg på länkarna i det (nu har alla nofollow utom den post som hamnar överst enligt någon sorts besynnerlig sorteringsalgoritm). Det innebar att man fick relevanta länkar från andra bloggar på ett väldigt bra sätt om man taggade saker i WordPress. Jag gissar att nofollow på taggarna kom till på grund av deras stora problem med spambloggar så nu är det systemet mer eller mindre dött i mina ögon, vi byggde däremot ett liknande system på Bloggproffs.se som inte använder sig av nofollow och därmed klarar jobbet som WP gjorde förr.

6 kommentarer

  1. Tänkvärt, men du drog aldrig någon slutsats kring huruvida det är bra att använda taggar som meta-keywords. Det har ju dock mest sannolikt ingen inverkan alls på resultatet vid SEO, även om jag tycker det känns rätt snyggt om man faktiskt har väldigt relevanta och lämpliga meta-keywords på sidorna, men om det inte görs bra bör man nog istället låta bli det för att inte riskera något straff för att man använder meta-keywords utan relevans mot sidans innehåll.

    Kommentar av Carl-Gustav Öberg

  2. Ja jag håller med, det finns skäl att använda meta-keywords för andra sökmotorers skull men det är bättre att låta bli än att göra det dåligt.

    När det gäller taggar så skulle jag vilja säga att för att definera en sidas innshåll så gör de ett ganska dåligt jobb, det är bättre med interna länkar med rätt ankartext. Alltså som taggar fast baklänges. Däremot är det klart värt att använda av de andra anledningarna.

    Kommentar av Magnus

  3. Jag skulle säga att fördelen som taggar är just vad det är till för: Att kunna märka innehållet och sedan använda det i andra sammanhang.

    Jag ser hellre att man skapar en sida med information om ett ämne och att man under sidans innehåll läser in länkar till inlägg som handlar om ämnet (läs: samma tagg).

    Då kan man med fördel köra noindex för taggarnas sidor!

  4. Jo, i teorin funkar det ju fint (jag använder en liknande metod här så jag ska inte säga att det är dumt) men om du har flera hundra poster om samma ämne kan du ju inte gärna länka till samtliga i bloggposten, det skulle alltså i så fall innebära att vissa av dem inte skulle få dessa länkar.

    Jag är inte alls ett fan av att sätta noindex på taggsidor däremot, man förlorar ganska mycket i värde skulle jag påstå.

    Kommentar av Magnus

  5. Jag måste förtydliga lite..
    När jag använder taggar enbart för att koppla liknande nyheter/inlägg/artiklar på en vanlig webbplats med WP som CMS, finns det användningsområden där taggarna aldrig är publika. (Kategorier räcker ofta långt)

    Vid de tillfällen har man möjlighet att infoga inlägg på en rad olika sätt. Besökaren varken ser eller har åtkomst till taggsidorna från någon länk eller sökmotor. (Läs ”noindex”)

    Vid skapandet av bloggar (så även min egen) låter jag mer än gärna Google indexera de taggar som finns.

  6. Då är jag med.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Sökpodden ämnen

171 ämnen i Sökpodden

Med 57 avsnitt av Sökpodden inspelade och 3 ämnen i varje avsnitt blir det många att hålla reda på. Här kan du se och söka bland alla de ämnen vi haft med i Sökpodden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner