Sökmotorkonsult.se

Effekten av Mobilegeddon avtar

Rubriker inför Mobilegeddon

I vår undersökning av Mobilegeddon som gjordes en dryg vecka efter ”domedagen” den 21:a april såg vi att nästan hälften av sajterna som inte var mobilvänliga tappade 2 positioner. När vi nu genomfört undersökning på nytt ser vi att andelen som tappat minskat från hälften till en tredjedel.

Efter vår initiala undersökning av effekterna av Mobilegeddon som publicerades 29 april började vi under förra veckan se att vissa av sajterna vi undersökt återhämtade sig på några av de sökord som de tidigare tappat på i det mobila sökresultatet. Då valde vi att köra om vår undersökning.

Resultaten från den nya undersökningen

Sökord som tappat

84 sökord av 250 st har tappat (33,6 %)

I genomsnitt har dessa sökord tappat 2,46 positioner och medianvärdet är 1 position.

Sökord som är oförändrade

152 sökord av 250 st är oförändrade (60,8 %)

Sökord som ökat

14 sökord av 250 st har ökat (5,6%)

I genomsnitt har dessa sökord ökat 1,29 position och medianvärdet är 1 position.

Läs här för detaljer kring hur vi gjort undersökning och de tidigare resultaten.

Effekten avtar

Som vi själv började se tecken på visar den nya undersökningen att den initiala effekten av Mobilegeddon avtagit. Redan i den första undersökningen kunde vi se att effekterna av Mobilegeddon inte var så stora som det dramatiska namnet förpliktigar och nu kan vi konstatera att effekten är ännu mindre. Dock kvarstår det att Mobilegeddon har påverkat de mobila sökresultaten och Google numera ger fördelar till mobilanpassade sajter, om än relativt små.

När vi gjorde första undersökningen var inte utrullningen av mobiluppdateringen helt klar och jag personligen såg nog framför mig att vi snarare skulle se en liten ökning av effekten än tvärtom när Google var klara med utrullningen (vilket Google nu bekräftat att de är).

Egentligen är det inte så konstigt att resultaten återhämtat sig något. Det är snarare en regel än ett undantag att resultaten återhämtar sig efter ett tag när Google gör stora uppdateringar.

Vi summerar Mobilegeddon

Mobilegeddon blev långt ifrån det Harmageddon som det spekulerades i. Vi kan se att Googles mobiluppdatering påverkar det mobilasökresultat men att effekterna som sagt är relativt små.

De som tjänat mest på Mobilegeddon är sannolikt Google som bekräftat att det nu finns 4,7 %-enheter fler mobilanpassade sajter som ett resultat av deras effektiva PR-maskineri inför uppdateringen. Andra som tjänat på detta är webbyråer som hjälper företag att mobilanpassa webbsajter. Jag vet att många av dessa haft bråda dagar inför den 21:a april.

Sen tycker jag att Mobilegeddon även varit bra för SEO-branschen. Det är minst sagt unikt att att det skrivs och pratas om SEO i mer eller mindre alla stora medier världen över som det gjordes inför Mobilegeddon.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-12

4 kommentarer

  1. Nu är det visserligen en viss påverkan men visst är det lite roligt att nästan alla uppdateringar som folk pratar riktigt mycket om i förväg (Panda undantaget om man är beredd att kalla försnacket mycket) så ofta bara bidde en tummetott till slut?

  2. Magnus,

    Håller helt med. Jag trodde själv att Mobilegeddon skulle kunna bli ett undantag från detta, då det är så viktigt för Googles intäkter att sajterna blir mobilanpassade. Att en uppdatering för en gång skull få en relativt stor effekt. Men icke sa Nicke.

    Nu kanske Googles PR-maskineri inför uppdateringen har räckt för att Google ska vara nöjda med uppdateringen ändå.

    Jämfört med Pandan är det ju lite extra roligt då Google gick ut och sa att Mobilegeddon skulle ha större påverkan än just Pandan…

  3. […] Sökmotorkonsulterna Pineberry undersökte effekterna av  “Mobilegeddon” och till en början verkade det som att en del sidor som ej var mobilanpassade gick ner i placeringar i sökresultaten. Men efter ett tag såg det ut som att effekten avtog lite för sidorna de undersökte. […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?