Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Effekten av Mobilegeddon avtar

Rubriker inför Mobilegeddon

I vår undersökning av Mobilegeddon som gjordes en dryg vecka efter ”domedagen” den 21:a april såg vi att nästan hälften av sajterna som inte var mobilvänliga tappade 2 positioner. När vi nu genomfört undersökning på nytt ser vi att andelen som tappat minskat från hälften till en tredjedel.

Efter vår initiala undersökning av effekterna av Mobilegeddon som publicerades 29 april började vi under förra veckan se att vissa av sajterna vi undersökt återhämtade sig på några av de sökord som de tidigare tappat på i det mobila sökresultatet. Då valde vi att köra om vår undersökning.

Resultaten från den nya undersökningen

Sökord som tappat

84 sökord av 250 st har tappat (33,6 %)

I genomsnitt har dessa sökord tappat 2,46 positioner och medianvärdet är 1 position.

Sökord som är oförändrade

152 sökord av 250 st är oförändrade (60,8 %)

Sökord som ökat

14 sökord av 250 st har ökat (5,6%)

I genomsnitt har dessa sökord ökat 1,29 position och medianvärdet är 1 position.

Läs här för detaljer kring hur vi gjort undersökning och de tidigare resultaten.

Effekten avtar

Som vi själv började se tecken på visar den nya undersökningen att den initiala effekten av Mobilegeddon avtagit. Redan i den första undersökningen kunde vi se att effekterna av Mobilegeddon inte var så stora som det dramatiska namnet förpliktigar och nu kan vi konstatera att effekten är ännu mindre. Dock kvarstår det att Mobilegeddon har påverkat de mobila sökresultaten och Google numera ger fördelar till mobilanpassade sajter, om än relativt små.

När vi gjorde första undersökningen var inte utrullningen av mobiluppdateringen helt klar och jag personligen såg nog framför mig att vi snarare skulle se en liten ökning av effekten än tvärtom när Google var klara med utrullningen (vilket Google nu bekräftat att de är).

Egentligen är det inte så konstigt att resultaten återhämtat sig något. Det är snarare en regel än ett undantag att resultaten återhämtar sig efter ett tag när Google gör stora uppdateringar.

Vi summerar Mobilegeddon

Mobilegeddon blev långt ifrån det Harmageddon som det spekulerades i. Vi kan se att Googles mobiluppdatering påverkar det mobilasökresultat men att effekterna som sagt är relativt små.

De som tjänat mest på Mobilegeddon är sannolikt Google som bekräftat att det nu finns 4,7 %-enheter fler mobilanpassade sajter som ett resultat av deras effektiva PR-maskineri inför uppdateringen. Andra som tjänat på detta är webbyråer som hjälper företag att mobilanpassa webbsajter. Jag vet att många av dessa haft bråda dagar inför den 21:a april.

Sen tycker jag att Mobilegeddon även varit bra för SEO-branschen. Det är minst sagt unikt att att det skrivs och pratas om SEO i mer eller mindre alla stora medier världen över som det gjordes inför Mobilegeddon.

4 kommentarer

  1. Nu är det visserligen en viss påverkan men visst är det lite roligt att nästan alla uppdateringar som folk pratar riktigt mycket om i förväg (Panda undantaget om man är beredd att kalla försnacket mycket) så ofta bara bidde en tummetott till slut?

  2. Magnus,

    Håller helt med. Jag trodde själv att Mobilegeddon skulle kunna bli ett undantag från detta, då det är så viktigt för Googles intäkter att sajterna blir mobilanpassade. Att en uppdatering för en gång skull få en relativt stor effekt. Men icke sa Nicke.

    Nu kanske Googles PR-maskineri inför uppdateringen har räckt för att Google ska vara nöjda med uppdateringen ändå.

    Jämfört med Pandan är det ju lite extra roligt då Google gick ut och sa att Mobilegeddon skulle ha större påverkan än just Pandan…

  3. […] Sökmotorkonsulterna Pineberry undersökte effekterna av  “Mobilegeddon” och till en början verkade det som att en del sidor som ej var mobilanpassade gick ner i placeringar i sökresultaten. Men efter ett tag såg det ut som att effekten avtog lite för sidorna de undersökte. […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Årets Julklapp 2019

Vad blir årets julklapp 2019?

Och se det snöar! Äntligen är julhandeln 2019 igång. Vi ser över vilka produkter som haft en god utveckling under året och som potentiellt kan bli årets julklapp 2019.

Är rankingfaktorer och rankingsignaler samma sak?

Googles rankingsystem med algoritmer, rankingfaktorer och rankingsignaler kan vara knepigt att förstå sig på. Men är det någon skillnad på faktorer och signaler, eller betyder de samma sak? Här följer en problematisering av dessa begrepp, samt frågeställningar kring hur man […]

Optimera ditt produktflöde

Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

Annonsering med Google Shopping har blivit allt mer vanligt bland Sveriges e-handlare. Vi har kollat lite närmare på vad en produktflöde innehåller samt hur du optimerar det på bästa sätt. Lär dig grunderna här!

google shopping kampanjstruktur

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

Google Shopping har sedan en tid tillbaka varit väldigt populärt bland e-handlare. Mycket på grund av att den höga konverteringsgraden. Här kan du läsa om våra bästa tips för att lyckas med en lönsam Google Shopping-annonsering.

Bert

Här kommer BERT – största förändringen på länge

Google rullar ut BERT – en av de största förändringarna för sök på väldigt länge. Här är de viktigaste sakerna du behöver känna till om BERT. 

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner