Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som Sökmotorkonsult på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som Sökmotorkonsult? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 003 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering efter Pingvinen

Pingvin

Eftersom Googles Penguin-uppdatering inte slog särskilt hårt i Sverige, åtminstone ifall du jämför med Panda så är det många som inte riktigt tagit den till sig ännu. Det gäller både nybörjare och proffs och det som är svårt är att det inte är en permanent del av algoritmen utan ett filter som körs lite nu och då. Därför är det svårt att veta vad som händer, hur det påverkar och det krånglar dessutom till det extra eftersom filtret på många sätt (likt Panda) står i motsats till den vanliga algoritmen.

Vi ska börja med att titta på vad Penguin faktiskt gör. Det filtret gör när det körs är att försämra positioner, över hela siten, för siter med för mycket ensidiga ankartexter och dåliga länkar. Det har alltid varit farligt med för aggressiva ankartexter och Penguin ökar den risken mer. På samma sätt som Panda när den körs, ungefär en gång per månad, slår ut siter med för mycket tunt innehåll kommer Penguin sänka siter med för tunn länkprofil.

Vad är då en tunn länkprofil?

Det Penguin reagerar på är alltså i första hand en för hög koncentration av lika ankartexter. För många länkar som säger Sökmotoroptimering snarare än Sökmotorkonsult.se till den här bloggen skulle alltså kunna sätta den i riskzonen. Det gäller både internt och externt, alltså länkar inom siten och från andra siter.

Vad som är viktigt att förstå är att en site med högt förtroende i övrigt hos Google, sällan riskerar filter, om du har gott om bra länkar kommer du undan med fler fula. Det gör att det ofta kan vara svårt att mäta resultat, du behöver en stor mängd siter för att kunna jämföra och det är ju få förunnat. Det betyder att för gemene man så är det inte säkert att det går att sätta sig in i Penguin innan det är för sent. Algoritmen fungerar ju så att den ger dig bättre och bättre positioner ju mer exakta ankartexter du har, en dag helt plötsligt smäller det däremot.

SEO från förr duger inte

Panda och Penguin gör att den SEO som var som allra bäst för bara något år sedan inte längre håller, en perfekt mängd exakt ankartext då är inte längre perfekt. Beroende på hur tufft du optimerat förr så har olika saker hänt, antingen tappade du eller så tjänade du. Nu påverkade Penguin som sagt väldigt lite i de svenska resultaten men det betyder inte att du är säker, se till att hålla din procent exakt match låg, även om du har en EMD (Exact Match Domain).

6 kommentarer

  1. Hej Magnus, alltid trevlig läsning men inte roligt att det du beskriver helt går i motsats till det jag upplever sedan bara ett par veckor.

    Jag tog bort textlänkar för att se vad som händer med just värderingen med penguinuppdateringen. Siten sjönk till google sida 2 och #1 på sökordet ”webbdesigner”.

    Jag uppdaterade då med extra mycket länkar både i texten och titlar bara ett par veckor efter och har nu nått #6 sedan ett par dagar…

    Jag förmodar att google inte kört skriptet i sverige än och att jag kommer drabbas senare… ;)

    gott nytt

    Kommentar av

    Michael Baggelin

  2. Bra inlägg i vanlig ordning. Jag har lite problem med att till 100% förstå hur EMD skall fungera. Tar man ett varumärke, som namnet på denna bloggen eller namnet på någon av mina butiker så finns det ju en hel del länkar in som har just det exakta domännamnet som ankare, blir det också klassat som en EMD-domän då?

    Isåfall är det ju så att mer eller mindre alla domäner kommer ha en risk för EMD vilket blir lite konstigt. Visst, det kommer in fler i t.ex. min handtagsbutik på sökordet kökshandtag än på domännamnet men på lång sikt så borde det väl isåfall vara riskabelt för alla som bygger ett varumärke på nätet allteftersom varumärket blir mer känt och varumärkessöken ökar?

    Och till exempel varumärken som telia.se, tele2.se, tre.se och andra stora varumärken där det görs mycket varumärkessök borde ligga i riskzonen? Eller tänker jag helt galet?

  3. Michael, satt du fast i Penguin då? Den slår ju inte mot alla, som sagt väldigt få i Sverige, kring 1% om jag minns rätt. Om du hade en förstaplats har du ju inte gärna filtrering och jag förstår inte varför du då tar bort länkar?

    Anders, jag tror att det är därför det tog så lång tid med EMD-uppdateringen, Google har ju pratat om det i flera år och inte förrän 2012 fick vi se den. Det är nog svårt att förstå vad som är varumärke.

  4. Magnus, jag tycker om att testa de teser som omnämns och det är i min mening inte helt livsfarligt att lära sig rent praktiskt hur det fungerar… ;)

    Kommentar av

    Michael Baggelin

  5. Ok, då är jag med men det känns ändå helt orimligt att plocka bort länkar från en fungerande och väl positionerad site och förvänta sig bra resultat?

    Om länkarna var så pass dåliga att du tror att de kan skada dig ordentligt i framtiden kan det ju vara värt att göra innan du fastnar i ett filter men om de var bra länkar så är det ju bara bra?

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

2993474-meeting-targets

Sikta in dig på rätt målgrupper

Visste du att du som företagare kan ta hjälp av Google för att identifiera potentiella målgrupper? I det här inlägget går vi igenom hur du kan göra den informationen tillgänglig i Analytics och AdWords. Läs mer här!

Facebook pixel Custom conversions

Så här skapar du Custom Conversions på Facebook

Lär dig mäta och värdera din annonsering på Facebook bättre än dina konkurrenter och skapa dig ett försprång! I dagens post förklarar jag hur du skapar custom conversions, skräddarsydda konverteringar i Facebook Ads Manager.

appar

Öka nedladdningar av din app med AdWords

Allt fler företag lanserar appar men många glömmer att marknadsföra dessa på ett effektivt sätt. I detta inlägg tar vi upp hur ökar nedladdningar av din app samt hur du spårar detta. Läs mer här!

Sökpodden avsnitt 10

#10 AdWords vs Facebook Ads

Kommer Google eller Facebook stå som vinnare 2025, på vilka sätt skiljer sig AdWords och Facebook Ads och hur kunde Pingvinen bli en Panda? Detta och mer lyssnar du på i avsnitt 10 av Sökpodden!

customer match

Customer Match – Rikta dina AdWords-annonser via e-maillistor

Customer Match är Googles nya produkt. Du kan nu med denna funktion ladda upp e-maillistor i Google AdWords och rikta dessa listor i Google, Gmail samt YouTube. Läs mer här!