Sökmotorkonsult.se

Efter regn kommer solsken

kalender

Säljer du solglasögon och är väldigt nöjd med ditt april-resultat i jämförelse med föregående år, trots att du inte gjort några större förändringar på sajten? Titta ut genom fönstret. Våren kom tidigt i år och varje webbplats har sin besökstrend baserat på målgrupp, årstid och säsong – vilket är viktigt att ta i beaktning när du utvärderar resultatet av din SEO-satsning.

Alla webbplatser har sin individuella besökstrend, dvs när på dygnet, veckan, månaden och året som de flesta besöken till webbplatsen sker. När man som jag har tillgång till ett stort utbud av olika webbplatsers statistik så blir det extra tydligt, det är nästan som att graferna blir sajternas fingeravtryck.

graf över besök

Ser man till veckan så brukar vardagarna måndag till torsdag vara bäst för B2B medan helgen framförallt söndagen är bättre om du säljer varor till privatpersoner. Säljer du tjänster till privatpersoner så brukar måndagen vara den stora dagen.

Tittar man på månaden så brukar fördelningen vara hyffsat jämn för B2B medan B2C ökar kring när besökarna får pengar i slutet av månaden, barnbidrag kring den 20:e och lön kring den 25:e.

För året brukar B2B vara stark i början av året men gå ner över sommaren för att sedan ta fart i september och sedan gå ner i december. För B2C är det väldigt individuellt beroende på vad du erbjuder.

Utöver tiden på året så påverkar högtider och väder. December inför jul är ofta den viktigaste perioden för B2C med är den sämsta för B2B. Ser man till vädret så gör bra väder ofta att man får mindre besökare.

När man utvärderar hur det går så bör man inte bara jämföra med föregående vecka, månad utan även samma period för föregående år för att få med hur trenden brukar vara för den tidsperioden. Det som är viktigt att beakta då är att veta hur förutsättningarna var föregående år.

Tittar vi på april 2014 och 2013 så kom våren och värmen mycket tidigare i år vilket ledde till att vårprodukter som till exempel cyklar, solglasögon och trädgårdsredskap kom igång med försäljningen tidigare. Vilket gör att om du säljer det så blev april 2014 bättre men maj kanske kommer bli sämre om man jämför med 2013. Säljer du däremot andra produkter så kan årets april varit en sämre månad, dels så har det varit mycket bra väder flera helger och sen så var det påsk i april medan den inträffade i mars 2013.

Funderar du på att ta tag i din sökmotoroptimering så är det viktigt att tänka på att det tar tid så du bör sätta igång långt före din högsäsong. Säljer du vinterprodukter så är det hög tid att påbörja arbetet redan nu.

Sidan är senast uppdaterad 2014-05-08

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?