Sökmotorkonsult.se

Efter regn kommer solsken

kalender

Säljer du solglasögon och är väldigt nöjd med ditt april-resultat i jämförelse med föregående år, trots att du inte gjort några större förändringar på sajten? Titta ut genom fönstret. Våren kom tidigt i år och varje webbplats har sin besökstrend baserat på målgrupp, årstid och säsong – vilket är viktigt att ta i beaktning när du utvärderar resultatet av din SEO-satsning.

Alla webbplatser har sin individuella besökstrend, dvs när på dygnet, veckan, månaden och året som de flesta besöken till webbplatsen sker. När man som jag har tillgång till ett stort utbud av olika webbplatsers statistik så blir det extra tydligt, det är nästan som att graferna blir sajternas fingeravtryck.

graf över besök

Ser man till veckan så brukar vardagarna måndag till torsdag vara bäst för B2B medan helgen framförallt söndagen är bättre om du säljer varor till privatpersoner. Säljer du tjänster till privatpersoner så brukar måndagen vara den stora dagen.

Tittar man på månaden så brukar fördelningen vara hyffsat jämn för B2B medan B2C ökar kring när besökarna får pengar i slutet av månaden, barnbidrag kring den 20:e och lön kring den 25:e.

För året brukar B2B vara stark i början av året men gå ner över sommaren för att sedan ta fart i september och sedan gå ner i december. För B2C är det väldigt individuellt beroende på vad du erbjuder.

Utöver tiden på året så påverkar högtider och väder. December inför jul är ofta den viktigaste perioden för B2C med är den sämsta för B2B. Ser man till vädret så gör bra väder ofta att man får mindre besökare.

När man utvärderar hur det går så bör man inte bara jämföra med föregående vecka, månad utan även samma period för föregående år för att få med hur trenden brukar vara för den tidsperioden. Det som är viktigt att beakta då är att veta hur förutsättningarna var föregående år.

Tittar vi på april 2014 och 2013 så kom våren och värmen mycket tidigare i år vilket ledde till att vårprodukter som till exempel cyklar, solglasögon och trädgårdsredskap kom igång med försäljningen tidigare. Vilket gör att om du säljer det så blev april 2014 bättre men maj kanske kommer bli sämre om man jämför med 2013. Säljer du däremot andra produkter så kan årets april varit en sämre månad, dels så har det varit mycket bra väder flera helger och sen så var det påsk i april medan den inträffade i mars 2013.

Funderar du på att ta tag i din sökmotoroptimering så är det viktigt att tänka på att det tar tid så du bör sätta igång långt före din högsäsong. Säljer du vinterprodukter så är det hög tid att påbörja arbetet redan nu.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner