Sökmotorkonsult.se

Efter regn kommer solsken

kalender

Säljer du solglasögon och är väldigt nöjd med ditt april-resultat i jämförelse med föregående år, trots att du inte gjort några större förändringar på sajten? Titta ut genom fönstret. Våren kom tidigt i år och varje webbplats har sin besökstrend baserat på målgrupp, årstid och säsong – vilket är viktigt att ta i beaktning när du utvärderar resultatet av din SEO-satsning.

Alla webbplatser har sin individuella besökstrend, dvs när på dygnet, veckan, månaden och året som de flesta besöken till webbplatsen sker. När man som jag har tillgång till ett stort utbud av olika webbplatsers statistik så blir det extra tydligt, det är nästan som att graferna blir sajternas fingeravtryck.

graf över besök

Ser man till veckan så brukar vardagarna måndag till torsdag vara bäst för B2B medan helgen framförallt söndagen är bättre om du säljer varor till privatpersoner. Säljer du tjänster till privatpersoner så brukar måndagen vara den stora dagen.

Tittar man på månaden så brukar fördelningen vara hyffsat jämn för B2B medan B2C ökar kring när besökarna får pengar i slutet av månaden, barnbidrag kring den 20:e och lön kring den 25:e.

För året brukar B2B vara stark i början av året men gå ner över sommaren för att sedan ta fart i september och sedan gå ner i december. För B2C är det väldigt individuellt beroende på vad du erbjuder.

Utöver tiden på året så påverkar högtider och väder. December inför jul är ofta den viktigaste perioden för B2C med är den sämsta för B2B. Ser man till vädret så gör bra väder ofta att man får mindre besökare.

När man utvärderar hur det går så bör man inte bara jämföra med föregående vecka, månad utan även samma period för föregående år för att få med hur trenden brukar vara för den tidsperioden. Det som är viktigt att beakta då är att veta hur förutsättningarna var föregående år.

Tittar vi på april 2014 och 2013 så kom våren och värmen mycket tidigare i år vilket ledde till att vårprodukter som till exempel cyklar, solglasögon och trädgårdsredskap kom igång med försäljningen tidigare. Vilket gör att om du säljer det så blev april 2014 bättre men maj kanske kommer bli sämre om man jämför med 2013. Säljer du däremot andra produkter så kan årets april varit en sämre månad, dels så har det varit mycket bra väder flera helger och sen så var det påsk i april medan den inträffade i mars 2013.

Funderar du på att ta tag i din sökmotoroptimering så är det viktigt att tänka på att det tar tid så du bör sätta igång långt före din högsäsong. Säljer du vinterprodukter så är det hög tid att påbörja arbetet redan nu.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.