Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Efter regn kommer solsken

kalender

Säljer du solglasögon och är väldigt nöjd med ditt april-resultat i jämförelse med föregående år, trots att du inte gjort några större förändringar på sajten? Titta ut genom fönstret. Våren kom tidigt i år och varje webbplats har sin besökstrend baserat på målgrupp, årstid och säsong – vilket är viktigt att ta i beaktning när du utvärderar resultatet av din SEO-satsning.

Alla webbplatser har sin individuella besökstrend, dvs när på dygnet, veckan, månaden och året som de flesta besöken till webbplatsen sker. När man som jag har tillgång till ett stort utbud av olika webbplatsers statistik så blir det extra tydligt, det är nästan som att graferna blir sajternas fingeravtryck.

graf över besök

Ser man till veckan så brukar vardagarna måndag till torsdag vara bäst för B2B medan helgen framförallt söndagen är bättre om du säljer varor till privatpersoner. Säljer du tjänster till privatpersoner så brukar måndagen vara den stora dagen.

Tittar man på månaden så brukar fördelningen vara hyffsat jämn för B2B medan B2C ökar kring när besökarna får pengar i slutet av månaden, barnbidrag kring den 20:e och lön kring den 25:e.

För året brukar B2B vara stark i början av året men gå ner över sommaren för att sedan ta fart i september och sedan gå ner i december. För B2C är det väldigt individuellt beroende på vad du erbjuder.

Utöver tiden på året så påverkar högtider och väder. December inför jul är ofta den viktigaste perioden för B2C med är den sämsta för B2B. Ser man till vädret så gör bra väder ofta att man får mindre besökare.

När man utvärderar hur det går så bör man inte bara jämföra med föregående vecka, månad utan även samma period för föregående år för att få med hur trenden brukar vara för den tidsperioden. Det som är viktigt att beakta då är att veta hur förutsättningarna var föregående år.

Tittar vi på april 2014 och 2013 så kom våren och värmen mycket tidigare i år vilket ledde till att vårprodukter som till exempel cyklar, solglasögon och trädgårdsredskap kom igång med försäljningen tidigare. Vilket gör att om du säljer det så blev april 2014 bättre men maj kanske kommer bli sämre om man jämför med 2013. Säljer du däremot andra produkter så kan årets april varit en sämre månad, dels så har det varit mycket bra väder flera helger och sen så var det påsk i april medan den inträffade i mars 2013.

Funderar du på att ta tag i din sökmotoroptimering så är det viktigt att tänka på att det tar tid så du bör sätta igång långt före din högsäsong. Säljer du vinterprodukter så är det hög tid att påbörja arbetet redan nu.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Popular Products – Ny yta att optimera för i organiska sökresultatet

Google lanserar Popular Products som låter användare jämför produkter direkt i det organiska sökresultatet. Här går vi igenom allt vi vet om Popular Products hittills. 

Google förändrar designen av hela serpen

Google förändrar designen för hur sidor presenteras i hela serpen. Förändringen, som vi redan sett på mobil under längre tid, rullas nu ut permanent till desktop. Det här får vissa konsekvenser för din SEO som du bör känna till.

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner