Sökmotorkonsult.se

eHow ger upp inför Panda

Död fluga

Den enorma siten eHow med mer än en miljon artiklar som ägs av Demand Media och är en typisk content farm från företaget har kapitulerat inför Googles Pandauppdatering. Demand Media klarar uppenbarligen inte av att lösa problemen som Pandan har skapat.

Demand Media har länge drivit massor av long tail trafik med en rad stora content farms. Huvudparten av deras siter fick stryk av Googles Panda och det verkar som att de står handfallna inför uppdateringen. Det ramlade nyligen in ett mail i min inbox där de säger följande:

After much consideration, eHow has decided to close the WCP and remove user-generated articles from the site. We’re doing this because these articles were not vetted through our current editorial process, which includes professional fact checking and copy editing. Your article(s) will be taken down from eHow.com this month.

Det är tydligt att de inte klarar av att hantera filtret på något annat sätt än att ge upp förhoppningarna om att driva så mycket trafik, de hoppas på att kunna rädda en del genom att ta bort huvudparten av innehållet. Jag skulle vilja påstå att det finns möjligheter att rädda stora delar av trafiken genom ett antal upppdateringar på siten men Demand Media verkar inte klara av det. Vi kommer om ett tag kunna visa upp lite resultat av tester som gjorts på den här bloggen men det behöver då ta lite mer tid innan vi vill säga något entydigt.

Tråkigt för Demand Media men personligen måste jag säga att jag, precis som Google, är övertygad om att det här är bra för sökresultaten.

3 kommentarer

  1. Ja, det är trist för de sajter som verkligen blir drabbade av Panda uppdateringen.
    Det är ju många sajter, som tappar all trafik, men som du säger:
    Det är bra för oss som söker efter relevant unikt material.

    Kommentar av Petter

  2. Från vad jag har förstått så ska det inte vara allt för svårt att fixa på sajten. Är det verkligen dags att ge upp?

    Kommentar av Anna

  3. Anna.. Klart du inte skall kasta in handuken. Bara att byta strategi och köra vidare.

    Kommentar av Martin

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren oc Nicklas Krus i avsnitt 66 av Sökpodden.

#66 Antitrust

Så här mitt i novemberslasket bjuder vi på ett nytt avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen antitrust, kategorisidor och nya annonsgränser. Du lyssnar väl på #66 av Sökpodden?

Steg för kvalitetsresultat

Så förbättrar du dina sökords kvalitetsresultat i Google Ads

Kvalitetsresultat eller Quality Score är något som ofta nämns inom annonsering på Google Ads. Men vad är egentligen kvalitetsresultat och hur kan man jobba med att förbättra detta?
I denna artikel går vi igenom vilka fördelar det finns med att dina sökord håller ett högt kvalitetsresultat och hur man kan jobba med att förbättra detta.

Vad är en bra ROAS?

Vad är en bra ROAS?

Är 450 % en bra ROAS? I denna artikel benar vi ut ROAS, ROI och ACOS – och framförallt svarar vi på vad som är en bra ROAS.

Årets julklapp 2020

Vad blir årets julklapp 2020?

Julhandeln år 2020 är igång. Ett ovanligt år med lika ovanliga julklappar? Vi kollar vilka produkter som potentiellt kan bli Årets Julklapp 2020!

Så skapar du förutsättningarna för att lyckas med SEO i din organisation

Lär dig mer om vilka förutsättningar som behöver finnas på plats i din organisation för att ni ska lyckas med SEO.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner