Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

eHow ger upp inför Panda

Död fluga

Den enorma siten eHow med mer än en miljon artiklar som ägs av Demand Media och är en typisk content farm från företaget har kapitulerat inför Googles Pandauppdatering. Demand Media klarar uppenbarligen inte av att lösa problemen som Pandan har skapat.

Demand Media har länge drivit massor av long tail trafik med en rad stora content farms. Huvudparten av deras siter fick stryk av Googles Panda och det verkar som att de står handfallna inför uppdateringen. Det ramlade nyligen in ett mail i min inbox där de säger följande:

After much consideration, eHow has decided to close the WCP and remove user-generated articles from the site. We’re doing this because these articles were not vetted through our current editorial process, which includes professional fact checking and copy editing. Your article(s) will be taken down from eHow.com this month.

Det är tydligt att de inte klarar av att hantera filtret på något annat sätt än att ge upp förhoppningarna om att driva så mycket trafik, de hoppas på att kunna rädda en del genom att ta bort huvudparten av innehållet. Jag skulle vilja påstå att det finns möjligheter att rädda stora delar av trafiken genom ett antal upppdateringar på siten men Demand Media verkar inte klara av det. Vi kommer om ett tag kunna visa upp lite resultat av tester som gjorts på den här bloggen men det behöver då ta lite mer tid innan vi vill säga något entydigt.

Tråkigt för Demand Media men personligen måste jag säga att jag, precis som Google, är övertygad om att det här är bra för sökresultaten.

3 kommentarer

  1. Ja, det är trist för de sajter som verkligen blir drabbade av Panda uppdateringen.
    Det är ju många sajter, som tappar all trafik, men som du säger:
    Det är bra för oss som söker efter relevant unikt material.

    Kommentar av Petter

  2. Från vad jag har förstått så ska det inte vara allt för svårt att fixa på sajten. Är det verkligen dags att ge upp?

    Kommentar av Anna

  3. Anna.. Klart du inte skall kasta in handuken. Bara att byta strategi och köra vidare.

    Kommentar av Martin

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner