Sökmotorkonsult.se

eHow ger upp inför Panda

Död fluga

Den enorma siten eHow med mer än en miljon artiklar som ägs av Demand Media och är en typisk content farm från företaget har kapitulerat inför Googles Pandauppdatering. Demand Media klarar uppenbarligen inte av att lösa problemen som Pandan har skapat.

Demand Media har länge drivit massor av long tail trafik med en rad stora content farms. Huvudparten av deras siter fick stryk av Googles Panda och det verkar som att de står handfallna inför uppdateringen. Det ramlade nyligen in ett mail i min inbox där de säger följande:

After much consideration, eHow has decided to close the WCP and remove user-generated articles from the site. We’re doing this because these articles were not vetted through our current editorial process, which includes professional fact checking and copy editing. Your article(s) will be taken down from eHow.com this month.

Det är tydligt att de inte klarar av att hantera filtret på något annat sätt än att ge upp förhoppningarna om att driva så mycket trafik, de hoppas på att kunna rädda en del genom att ta bort huvudparten av innehållet. Jag skulle vilja påstå att det finns möjligheter att rädda stora delar av trafiken genom ett antal upppdateringar på siten men Demand Media verkar inte klara av det. Vi kommer om ett tag kunna visa upp lite resultat av tester som gjorts på den här bloggen men det behöver då ta lite mer tid innan vi vill säga något entydigt.

Tråkigt för Demand Media men personligen måste jag säga att jag, precis som Google, är övertygad om att det här är bra för sökresultaten.

Sidan är senast uppdaterad 2012-01-22

3 kommentarer

  1. Ja, det är trist för de sajter som verkligen blir drabbade av Panda uppdateringen.
    Det är ju många sajter, som tappar all trafik, men som du säger:
    Det är bra för oss som söker efter relevant unikt material.

    Kommentar av Petter

  2. Från vad jag har förstått så ska det inte vara allt för svårt att fixa på sajten. Är det verkligen dags att ge upp?

    Kommentar av Anna

  3. Anna.. Klart du inte skall kasta in handuken. Bara att byta strategi och köra vidare.

    Kommentar av Martin

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 90 av Sökpodden

#90 Medicin

Årets första avsnitt av Sökpodden är här. Denna gång pratar vi marknadsföring i lågkonjunktur, diskuterar trenden att Google Ads tar mer och mer kontroll från sina annonsörer och avslutar med ett snack om möjligheter och risker med AI. Du lyssnar väl?

Rykte: Google lanserar AI-chat 2023 – vi kollar in Sparrow

AI-ryktena fortsätter. Google rapporteras nu ha skarpa planer på att lansera sin egen chatbot under 2023. Vi har kollat in hur den kan komma att utformas.

Elov & Beny

Så jobbar Elov & Beny med digitala trender & marknadsföring

Att ta kontroll över sitt varumärke och nå ut med sin musik på ett effektivt sätt är viktigare idag än någonsin. För att lära oss mer om detta träffar vi melodifestivalen-aktuella Elov & Beny, för att diskutera hur de jobbar med digital marknadsföring och kreativa trender för att fortsätta bygga upp sin framgångsrika musikkarrriär.

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.