Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Emergency SEO

Vid flera tillfällen har vi fått frågan om vi kan rädda ett sökresultat. Det kan handla om någon som fått starkt negativa recensioner som rankar före alla andra i ett specifikt sökresultat eller någon där en mycket negativ nyhet spridits om deras produkt. Tänkte passa på och berätta hur vi gör när vi räddar ett sökresultat från negativa sidor.

För att kunna lyckas med det här krävs att man har ett gäng starka bloggar. Det är förstås inte tvunget att det är bloggar men det brukar vara lättare om så är fallet. Om man skriver ofta i sina bloggar så brukar Google besöka väldigt ofta och det är det som behövs. Det man behöver göra är att trycka undan det jobbiga sökresultatetn till åtminstone position 4 eller 5 och för det behöver man en serie snabba siter (siter som Google ofta indexerar). Vi har gjort det här på ett antal sökord och oftast är det som krävs att man kan förändra sökresultaten till nästa dag. För tuffare sökord är det naturligtvis omöjligt men ofta handlar det om ganska specifika söktermer.

Det vi gör då är att publicera nyheter i ett antal bloggar som alla länkar till varandra, det måste vara bloggar som indexeras ofta. Alla nyheter innehåller förstås söktermen i titel, rubrik och ett antal ställen i texten. Vi lägger till nyheterna på ett flertal sociala nätverk som vi vet Google gillar. Hypa.se är ett exempel på ett sådant.

Om bloggarna har en bra grundstyrka brukar detta räcka för att snabbt ta över ett sökresultat. Ofta handlar det ju om en term som är ganska specifik, ex ”Dyra lån”. Det är ju sällan de som skriver kritiskt om något optimerat för just den termen och det är en klar fördel för oss som satsar på det.

Som regel kan man om man vill fylla hela första sidan och första position på andra sidan, det är ett helt täckande heltäckande emergency SEO men det är sällan en fullskalig räddning behöver göras. Oftast räcker det med att de tre första positionerna innehåller vårt material, mängden klick atar ju drastiskt och huvudparten klickar onekligen på de tre första resultaten.

Vi har som sagt gjort detta på ett antal termer men vanligtvis fungerar det bara på kombinatoner av två ord eller mer. De flesta sökmotoroptimeringsföretagen besitter inte bloggar eller siter av den här kvaliteten så de flesta klarar inte av att optimera för saker på 24h så vi är ganska stolta över vad vi gör.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google logga på EU-flagga

Google lyfter in andra söktjänster i serpen

Google har tydligare börjat lyfta fram konkurrerande söktjänster i sina europeiska sökresultatet. Förändringen ska ses i ljuset av de processer EU driver mot Google och dess dominerande ställning på den europeiska sökmarknaden. 

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner