Sökmotorkonsult.se

Emergency SEO

Vid flera tillfällen har vi fått frågan om vi kan rädda ett sökresultat. Det kan handla om någon som fått starkt negativa recensioner som rankar före alla andra i ett specifikt sökresultat eller någon där en mycket negativ nyhet spridits om deras produkt. Tänkte passa på och berätta hur vi gör när vi räddar ett sökresultat från negativa sidor.

För att kunna lyckas med det här krävs att man har ett gäng starka bloggar. Det är förstås inte tvunget att det är bloggar men det brukar vara lättare om så är fallet. Om man skriver ofta i sina bloggar så brukar Google besöka väldigt ofta och det är det som behövs. Det man behöver göra är att trycka undan det jobbiga sökresultatetn till åtminstone position 4 eller 5 och för det behöver man en serie snabba siter (siter som Google ofta indexerar). Vi har gjort det här på ett antal sökord och oftast är det som krävs att man kan förändra sökresultaten till nästa dag. För tuffare sökord är det naturligtvis omöjligt men ofta handlar det om ganska specifika söktermer.

Det vi gör då är att publicera nyheter i ett antal bloggar som alla länkar till varandra, det måste vara bloggar som indexeras ofta. Alla nyheter innehåller förstås söktermen i titel, rubrik och ett antal ställen i texten. Vi lägger till nyheterna på ett flertal sociala nätverk som vi vet Google gillar. Hypa.se är ett exempel på ett sådant.

Om bloggarna har en bra grundstyrka brukar detta räcka för att snabbt ta över ett sökresultat. Ofta handlar det ju om en term som är ganska specifik, ex ”Dyra lån”. Det är ju sällan de som skriver kritiskt om något optimerat för just den termen och det är en klar fördel för oss som satsar på det.

Som regel kan man om man vill fylla hela första sidan och första position på andra sidan, det är ett helt täckande heltäckande emergency SEO men det är sällan en fullskalig räddning behöver göras. Oftast räcker det med att de tre första positionerna innehåller vårt material, mängden klick atar ju drastiskt och huvudparten klickar onekligen på de tre första resultaten.

Vi har som sagt gjort detta på ett antal termer men vanligtvis fungerar det bara på kombinatoner av två ord eller mer. De flesta sökmotoroptimeringsföretagen besitter inte bloggar eller siter av den här kvaliteten så de flesta klarar inte av att optimera för saker på 24h så vi är ganska stolta över vad vi gör.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?

ta bort AMP

Vi gör slut med AMP

Under drygt 3 år har vi använt oss av AMP här på Sökmotorkonsult.se. Men nu gör vi slut med AMP. I artikeln beskriver vi hur du enkelt kan ta bort AMP från WordPress om du använder det.