Sökmotorkonsult.se

Emergency SEO

Vid flera tillfällen har vi fått frågan om vi kan rädda ett sökresultat. Det kan handla om någon som fått starkt negativa recensioner som rankar före alla andra i ett specifikt sökresultat eller någon där en mycket negativ nyhet spridits om deras produkt. Tänkte passa på och berätta hur vi gör när vi räddar ett sökresultat från negativa sidor.

För att kunna lyckas med det här krävs att man har ett gäng starka bloggar. Det är förstås inte tvunget att det är bloggar men det brukar vara lättare om så är fallet. Om man skriver ofta i sina bloggar så brukar Google besöka väldigt ofta och det är det som behövs. Det man behöver göra är att trycka undan det jobbiga sökresultatetn till åtminstone position 4 eller 5 och för det behöver man en serie snabba siter (siter som Google ofta indexerar). Vi har gjort det här på ett antal sökord och oftast är det som krävs att man kan förändra sökresultaten till nästa dag. För tuffare sökord är det naturligtvis omöjligt men ofta handlar det om ganska specifika söktermer.

Det vi gör då är att publicera nyheter i ett antal bloggar som alla länkar till varandra, det måste vara bloggar som indexeras ofta. Alla nyheter innehåller förstås söktermen i titel, rubrik och ett antal ställen i texten. Vi lägger till nyheterna på ett flertal sociala nätverk som vi vet Google gillar. Hypa.se är ett exempel på ett sådant.

Om bloggarna har en bra grundstyrka brukar detta räcka för att snabbt ta över ett sökresultat. Ofta handlar det ju om en term som är ganska specifik, ex ”Dyra lån”. Det är ju sällan de som skriver kritiskt om något optimerat för just den termen och det är en klar fördel för oss som satsar på det.

Som regel kan man om man vill fylla hela första sidan och första position på andra sidan, det är ett helt täckande heltäckande emergency SEO men det är sällan en fullskalig räddning behöver göras. Oftast räcker det med att de tre första positionerna innehåller vårt material, mängden klick atar ju drastiskt och huvudparten klickar onekligen på de tre första resultaten.

Vi har som sagt gjort detta på ett antal termer men vanligtvis fungerar det bara på kombinatoner av två ord eller mer. De flesta sökmotoroptimeringsföretagen besitter inte bloggar eller siter av den här kvaliteten så de flesta klarar inte av att optimera för saker på 24h så vi är ganska stolta över vad vi gör.

Sidan är senast uppdaterad 2014-04-01

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?