Sökmotorkonsult.se

Emergency SEO

Vid flera tillfällen har vi fått frågan om vi kan rädda ett sökresultat. Det kan handla om någon som fått starkt negativa recensioner som rankar före alla andra i ett specifikt sökresultat eller någon där en mycket negativ nyhet spridits om deras produkt. Tänkte passa på och berätta hur vi gör när vi räddar ett sökresultat från negativa sidor.

För att kunna lyckas med det här krävs att man har ett gäng starka bloggar. Det är förstås inte tvunget att det är bloggar men det brukar vara lättare om så är fallet. Om man skriver ofta i sina bloggar så brukar Google besöka väldigt ofta och det är det som behövs. Det man behöver göra är att trycka undan det jobbiga sökresultatetn till åtminstone position 4 eller 5 och för det behöver man en serie snabba siter (siter som Google ofta indexerar). Vi har gjort det här på ett antal sökord och oftast är det som krävs att man kan förändra sökresultaten till nästa dag. För tuffare sökord är det naturligtvis omöjligt men ofta handlar det om ganska specifika söktermer.

Det vi gör då är att publicera nyheter i ett antal bloggar som alla länkar till varandra, det måste vara bloggar som indexeras ofta. Alla nyheter innehåller förstås söktermen i titel, rubrik och ett antal ställen i texten. Vi lägger till nyheterna på ett flertal sociala nätverk som vi vet Google gillar. Hypa.se är ett exempel på ett sådant.

Om bloggarna har en bra grundstyrka brukar detta räcka för att snabbt ta över ett sökresultat. Ofta handlar det ju om en term som är ganska specifik, ex ”Dyra lån”. Det är ju sällan de som skriver kritiskt om något optimerat för just den termen och det är en klar fördel för oss som satsar på det.

Som regel kan man om man vill fylla hela första sidan och första position på andra sidan, det är ett helt täckande heltäckande emergency SEO men det är sällan en fullskalig räddning behöver göras. Oftast räcker det med att de tre första positionerna innehåller vårt material, mängden klick atar ju drastiskt och huvudparten klickar onekligen på de tre första resultaten.

Vi har som sagt gjort detta på ett antal termer men vanligtvis fungerar det bara på kombinatoner av två ord eller mer. De flesta sökmotoroptimeringsföretagen besitter inte bloggar eller siter av den här kvaliteten så de flesta klarar inte av att optimera för saker på 24h så vi är ganska stolta över vad vi gör.

Sidan är senast uppdaterad 2014-04-01

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.

Google AI

­­Officiellt: Google lanserar chatboten Bard och AI-svar direkt i sökresultatet

Ryktena visade sig stämma. Igår bekräftade Google att de lanserar Bard, en chatbot likt ChatGPT, och även kommer införa fler AI-baserade svar direkt i sökresultatet.

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.