Sökmotorkonsult.se

En ny Pingvin

snäll pingvin

Efter över ett års väntan så kördes pingvinen till slut. Vi har dock inte sett mycket rörelse i det svenska sökresultatet såhär långt.

Under helgen så har det spekulerats mycket i olika forum om att Google kört pingvinfiltret. Spekulationerna blev bekräftade av Google enligt två kända seobloggar på söndag kväll Seroundtable.com och Searchengineland.com. Det har dock inte bekräftats officiellt av någon på Google ännu.

Uppdatering: Google har genom Pierre Far nu bekräftat att man börjat göra en ny körning av pingvinfiltret. Det är inte en uppdaterad version av Pingvinen utan man kör samma som sist. Den påverkar mindre än 1% av det engelskspråkiga sökresultatet och kommer rullas ut successivt över världen.

Vad är Pingvinen?

Pingvinen är ett av Googles filter och det kördes första gången i slutet av april 2012. Sedan dess har det körts fem gånger. Filtret slår mot webbsidor som har en aggressiv länkprofil som till exempel en stor mängd för lika ankartexter eller länkar som ligger på alla sidor på en sajt. Effekten är att du tappar dina positioner och på så sätt förlorar trafik till din sajt.

Vi på Pineberry har såhär långt sett väldigt lite rörelse i det svenska sökresultatet och om pingvinen har kommit till Sverige så är det den svagaste pingvinuppdateringen såhär långt.

Tävlingen

I våras hade vi en tävling där ni läsare kunde gissa när nästa pingvin skulle köras. Vi fick in 50 stycken tävlingsbidrag och de flesta trodde att den skulle köras i slutet av april eller maj. Men nu dröjde det mycket längre så det vinnande bidraget blev den 4 december. Vi återkommer vem vinnaren är, hen ska först kontaktas och få sitt pris.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

12 kommentarer

  1. Hej,
    jag har en hemsida som ligger på en plattform som används av flera andra företag. Produkttexterna är i mångt och mycket väldigt lika (håller på att skriva om dem), är det stor risk att jag blir straffad när google kör igenom pinvinen i Sverige?

    Kommentar av Adam

  2. Vi har märkt en aning bättre resultat på vårt viktigaste sökord ”Limousine”. Vi jobbar seriöst med kvalité länkar och inte spam. Hoppas ett seriöst SEO arbete ska löna sig nu. Tack för en fin fin sida :)

    Kommentar av Stefan Petersson

  3. Adam: Pingvinen tittar på länkarna som pekar mot din webbplats. Så om plattformen inte generar länkar som pekar mot din sajt behöver du inte oroa dig för pingvinen. Sedan finns det andra filter som går mot duplicerat eller tunt innehåll men där är du på rätt väg genom att skriva unikt innehåll.

  4. Stefan: Kul att du tycker om vår blogg och lycka till i sökresultatet!

  5. Viktor: Så interna länkar räknas inte och behöver inte ses över då? (dum fråga kanske..)

    Kommentar av Adam

  6. Adam: det finns inga dumma frågor. Länkar som ligger på samma domän behöver du inte oroa dig över.

  7. Har tyvärr sett relativt stora rörelser senaste dagarna i sökresultatet. Har haft en ”onormalt” stor länktillväxt senaste månaderna i och med att bland annat affiliates matat ut mängder av identiska länkar, oftast med ”varumärket” som ankartext. Känns surt då det ligger utanför vår egen kontroll. Hur åtgärdar man detta på kort sikt? Räcker det med att dessa sajter plockar bort länkarna eller måste man vänta på nästa stora uppdatering… Vad tror ni?

    Kommentar av Tomas

  8. Tomas: Det är svårt att svara på utan att se exakt hur det ser ut men jag ska försöka. Länkar som har varumärket som ankartext brukar inte vara någon fara, undantaget är när varumärket innehåller sökord. Sedan beror det också på vilka sidor länkarna ligger på och hur de är placerade, till exempel om de ligger sitewide. Om du hamnar i pingvinfiltret så måste du få bort de länkar som har satt dig i det men du vill ju inte heller ta bort länkar som ger dig kraft och den gränsdragningen kan vara svår att dra. De länkar du inte får bort men som du tror är skadliga ska du ladda upp i Google disavow tool. Sedan är det ”bara” att vänta till nästa gång pingvinen körs och hålla tummarna. Hör av dig till oss om du vill att vi ska titta på det.

  9. Hej Viktor,

    Tack för ditt svar. Jag kontaktar gärna dig/er vid tillfälle.
    //T

    Kommentar av Tomas

  10. Jag tappade i lördags (25e) plötsligt 72% av min trafik på coolquotescollection.com

    Har ingen aning varför jag straffats på detta sätt, har aldrig kört några kampanjer (black eller whitehat) för att jaga länkar utan sidan har växt organiskt i över 10 år.

    När jag analyserar inlänkar ser jag ett stort diskussionsforum där någon har min hemsida i sin signatur (på tusentals sidor), men EN domän kan väl inte förstöra på detta sätt?

    Gör jag något fel på sidan eller kan det vara någon som försöker förstöra för mig?

    Förstår att ni kanske inte har tid att analysera så noga, men all hjälp tas tacksamt emot!

    Kommentar av Simon

  11. Simon: Tråkigt att du tappat. Det är svårt att svara på utan att sätta sig in i projektet men om länken från forumet har en ankartext som är ett sökord så är det inte bra. Sedan behöver det inte vara länkrelaterat, det kan ju vara något problem med sajten också. Hör av dig om du vill att vi ska göra en djupare analys.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?