Sökmotorkonsult.se

En perfekt navigering

Struktur & Hierarki

Det vanligaste misstaget även ganska duktiga sökmotoroptimerare gör (och lär ut) är att bygga allt för platta siter. Även välkända namn i branschen pressar sina kunder till att bygga allt grundare för att uppnå ”få klick” från startsida till produktsida. Visst är det bra att inte bygga för djupt men en plattare site är verkligen inte alltid bättre.

Jag är övertygad om att bakgrunden till det här problemet kommer av att man förlitar sig på ”Best Practice” snarare än att faktiskt förstå vad man gör. Det finns många faktorer som spelar roll när man bestämmer vilka sidor som länkar till varandra och det är faktiskt frågan om att tänka ekonomiskt, eller snålt om du hellre vill det.

Varje sida på en site har en viss styrka, den styrkan ska sedan fördelas på de länkar som finns på sidan. Den delas på inga som helst vis jämnt över de länkar som finns på sidan och det dras dessutom en liten skatt på den styrka som går iväg, någonstans mellan 10-20% försvinner. Den här lilla skatten är något man behöver tänka på för det är nämligen så här, ju större totalt antal länkar på på siten (interna eller externa) desto mer kommer skatten kosta dig. Testa att räkna på det om du inte tror mig.

Vad innebär då den insikten? Den innebär faktiskt att i motsats till vad alla andra säger så är en platt site något som kan försämra dina resultat. Om du bara har 100 sidor på siten så är det lätt att tro att du ska ha en startsida med 99 länkar till alla undersidor. Det är i nästan alla lägen direkt felaktigt. Om du har en navigering med 100 länkar i så kommer du länka maximalt och därmed betala maximalt i skatt.

Nu ska vi däremot komma ihåg att det är andra faktorer än ren styrka som spelar roll, du måste ju t ex ha länkar till alla dina sidor i slutändan men det kanske inte måste vara så att alla länkar till varandra. Det du i första hand vill göra är att länka mellan relevanta sidor och se till att dina viktigaste sidor har så starka länkar som möjligt utan att för den sakens skulle slösa med länkar. Du ska tänka ekonomiskt.

Det här är huvudanledningen till att jag hatar tagg-moln till exempel. Om jag skulle peta in ett tagg-moln i sidebar på den här siten skulle jag helt plötsligt ha 50 länkar på varenda sida som länkar till alla taggar oavsett om de är relevanta eller inte. Det skulle inte bara motverka syftet med mina noga planerade taggar utan det skulle späda ut hela siten.

Kortfattat om struktur och hierarki

  1. Slösa inte med länkar men tveka inte att länka mellan sidor med relaterat innehåll.
  2. Länka ut men inte för mycket och inte till sånt som inte ger dig något tillbaka.
  3. Ta experternas ord med en nypa salt.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

10 kommentarer

  1. Riktigt bra och intressant artikel!

    Kommentar av Jesper Wallin

  2. Ja, det är helt klart värt att tänka på. Många kunder blir ibland lite väl ivriga med både det interna och externa länkandet har jag märkt. Lagom är oftast bäst trots allt.

    Kommentar av Dani

  3. Intressant. Jag brukar se internlänkningen som ett eget litet internet i miniatyr. Det är en fantastisk möjlighet att stärka de sidor man vill stärka och man kan själv styra länktext, placering och mycket annat som ofta är utom kontroll offsite.

    Kommentar av Kristoffer

  4. BRA! Äntligen nån som vågar säga emot taggmoln och stoooora footers med 40 länkar i!
    Följande hörde jag en gång efter att jag haft en liten SEO-utbildning till ett företag: ”Och jag som trodde att ni bara skulle prata om footerlänkar”.
    Så att fylla sidorna med länkar verkar vara ett fenomen som SEO’s lär ut än idag.

  5. Mycket intressant inlägg.
    Två reflektioner:

    Det här med få interna länkar, och endast mellan relevanta artiklar – är det samma teknik som amerikanska experter ofta kallar ”siloing”. (Vad de menar, tror jag, är att man ska bygga upp ”silos” på sajten för varje ämnesområden där ariklarna inom varje ”silo” bara länkar till varandra. Jag är dock lite skeptisk till den tekniken, då den ofta går ut över användarvänligheten.)

    Jag har en känsla av att många gärna gör grunda sajter p.g.a. att de vill ha hög keyword-density i URL:en, och att nyckelordet i URL:en ska komma så ”långt till vänster” som möjligt. Men efter att ha läst detta inlägg inser man att om antalet sidor stiger över ett viss nivå överväger de negativa konsekvenserna.
    Skulle vara kul och se om någon har någon uppfattning vad som är ett ”lagom” djup för olika sidantal – som t.ex. ”Över X sidor behöver man minst 2 nivåer, och över Y sidor behöver man minst 3 nivåer.”

  6. Känns lite som att du tappar en viktig aspekt här Magnus och att du tänker lite väl mycket på ”sökmotoroptimering”. Visst handlar denna sida om SEO men man måste primärt tänka på besökaren.

    Det viktigaste bör vara att informationen på siten är lättövergriplig och att besökaren finner det dem söker.

    Kommentar av Kristoffer Hellström

  7. Jag är övertygad om att de flesta besökaren söker informationen i Google och det är där de behöver finna den.

    Naturligtvis ska man tänka på människor när man bygger navigeringen men det hindrar inte att man bygger en bra navigering. Att man ska länka till de viktiga sidorna och inte de oviktiga är ju precis det – att det är lätt att hitta det som är intressant.

    Kommentar av Magnus

  8. Vill säga att det inte är meningen att vara dryg i mina inlägg utan jag vill bara ifrågaställa och skapa diskussion :)

    Om du bygger en navigering med för många nivåer så ökar risken att du tappar besökare för att de inte finner informationen. Och om man då råkar öka sin synlighet hos sökmotorerna men ändå förlorar folk pga dålig navigering så har man inte vunnit något pga ökad trafik.

    Men jag håller med dig. Man måste tänka på både. Dock är frågan hur mycket man förlorar på att länka mycket från startsidan?

    Kommentar av Kristoffer Hellström

  9. […] Sökmotorkonsult navigerar perfekt […]

    Pingback av Vecka 16 – Glad Påsk! - PRODUKTION203

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?