Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

En SEO som aldrig tagit fighten om förstaplatsen är en boxare som aldrig klivit in i ringen

Kärnan i all sökmotoroptimering, som ibland glöms bort, är att ta bra positioner som kan driva lönsam trafik till din sajt. Det är lätt hänt att sluta prata om positioner då det blivit svårare att mäta och svårare att uppnå. Istället vill man gärna prata om total trafik, användarinteraktion och så vidare. Tyvärr krävs det en SEO som kan ta förstaplatser om du vill nå ordentlig framgång.

Visst är det så att det som ger pengar in är det viktigaste, att antalet avslut ökar i shoppen, att folk registrerar sig eller vad det nu är de förväntas göra. Det finns många sätt att få detta, TV-reklam i stora mängder är ett bra exempel, att skicka ut reklam i sociala medier ett annat. Det som skiljer sökmotoroptimering från övriga är att vi gör det genom att ta och hålla positioner i de organiska sökresultaten.

I mångt och mycket är konkurrensen fortfarande väldigt låg i Sverige, du behöver inte sluggas mot några andra sökmotorkonsulter i många sökresultat och det gör att alla och envar klarar av SEO för många sökord. Tyvärr så innebär det här också att många aldrig lär sig på riktigt, det är nämligen inte förrän du får en motståndare som du sätts på prov och måste utvecklas.

Ett enkelt exempel är konsulten som alltid bara jobbar med större kunder, rättar till lite titlar på en sajt och tar positioner på sitt eget varumärke. Det här kommer aldrig innebära att konsulten kommer behöva tampas med penguin-uppdateringen eller ens lära sig var gränsen går för en bra eller dålig länk. Fingertoppskänslan kommer aldrig.

Naturligtvis finns det ett behov av sådana här On Page-konsulter med, så länge inte webbyråer och webmasters själva klarar att få ordning på sajten (de har i snitt blivit mycket bättre på senare år) så finns det utrymme för de här konsulterna. Det är absolut inget fel på att vara en sökmotorkonsult som jobbar med sajtens utformning enbart men du måste komma ihåg att du aldrig kommer utvecklas i takt med dina branschkollegor.

Om du själv aldrig fått tampas med de bästa, slita ordentligt med innehåll och länkar kommer du vara tvungen att förlita dig på vad Google och andra branschkunniga vill dela med sig till dig i form av kunskap. Det är nämligen först när du inte accepterar andraplatsen utan vill ta ifrån den där andra killen hans förstaplats, det är då du utvecklas.

En sökmotorkonsult som aldrig tagit fighten om förstaplatsen, det är en boxare som aldrig klivit in i ringen. Förstaplatsen är mångdubbelt så lönsam som en andraplats, har mycket mer trafik och det är där konkurrensen finns.

 

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner