Sökmotorkonsult.se

En SEO som aldrig tagit fighten om förstaplatsen är en boxare som aldrig klivit in i ringen

Kärnan i all sökmotoroptimering, som ibland glöms bort, är att ta bra positioner som kan driva lönsam trafik till din sajt. Det är lätt hänt att sluta prata om positioner då det blivit svårare att mäta och svårare att uppnå. Istället vill man gärna prata om total trafik, användarinteraktion och så vidare. Tyvärr krävs det en SEO som kan ta förstaplatser om du vill nå ordentlig framgång.

Visst är det så att det som ger pengar in är det viktigaste, att antalet avslut ökar i shoppen, att folk registrerar sig eller vad det nu är de förväntas göra. Det finns många sätt att få detta, TV-reklam i stora mängder är ett bra exempel, att skicka ut reklam i sociala medier ett annat. Det som skiljer sökmotoroptimering från övriga är att vi gör det genom att ta och hålla positioner i de organiska sökresultaten.

I mångt och mycket är konkurrensen fortfarande väldigt låg i Sverige, du behöver inte sluggas mot några andra sökmotorkonsulter i många sökresultat och det gör att alla och envar klarar av SEO för många sökord. Tyvärr så innebär det här också att många aldrig lär sig på riktigt, det är nämligen inte förrän du får en motståndare som du sätts på prov och måste utvecklas.

Ett enkelt exempel är konsulten som alltid bara jobbar med större kunder, rättar till lite titlar på en sajt och tar positioner på sitt eget varumärke. Det här kommer aldrig innebära att konsulten kommer behöva tampas med penguin-uppdateringen eller ens lära sig var gränsen går för en bra eller dålig länk. Fingertoppskänslan kommer aldrig.

Naturligtvis finns det ett behov av sådana här On Page-konsulter med, så länge inte webbyråer och webmasters själva klarar att få ordning på sajten (de har i snitt blivit mycket bättre på senare år) så finns det utrymme för de här konsulterna. Det är absolut inget fel på att vara en sökmotorkonsult som jobbar med sajtens utformning enbart men du måste komma ihåg att du aldrig kommer utvecklas i takt med dina branschkollegor.

Om du själv aldrig fått tampas med de bästa, slita ordentligt med innehåll och länkar kommer du vara tvungen att förlita dig på vad Google och andra branschkunniga vill dela med sig till dig i form av kunskap. Det är nämligen först när du inte accepterar andraplatsen utan vill ta ifrån den där andra killen hans förstaplats, det är då du utvecklas.

En sökmotorkonsult som aldrig tagit fighten om förstaplatsen, det är en boxare som aldrig klivit in i ringen. Förstaplatsen är mångdubbelt så lönsam som en andraplats, har mycket mer trafik och det är där konkurrensen finns.

 

 

Sidan är senast uppdaterad 2013-03-23

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?