Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

En SEO som aldrig tagit fighten om förstaplatsen är en boxare som aldrig klivit in i ringen

Kärnan i all sökmotoroptimering, som ibland glöms bort, är att ta bra positioner som kan driva lönsam trafik till din sajt. Det är lätt hänt att sluta prata om positioner då det blivit svårare att mäta och svårare att uppnå. Istället vill man gärna prata om total trafik, användarinteraktion och så vidare. Tyvärr krävs det en SEO som kan ta förstaplatser om du vill nå ordentlig framgång.

Visst är det så att det som ger pengar in är det viktigaste, att antalet avslut ökar i shoppen, att folk registrerar sig eller vad det nu är de förväntas göra. Det finns många sätt att få detta, TV-reklam i stora mängder är ett bra exempel, att skicka ut reklam i sociala medier ett annat. Det som skiljer sökmotoroptimering från övriga är att vi gör det genom att ta och hålla positioner i de organiska sökresultaten.

I mångt och mycket är konkurrensen fortfarande väldigt låg i Sverige, du behöver inte sluggas mot några andra sökmotorkonsulter i många sökresultat och det gör att alla och envar klarar av SEO för många sökord. Tyvärr så innebär det här också att många aldrig lär sig på riktigt, det är nämligen inte förrän du får en motståndare som du sätts på prov och måste utvecklas.

Ett enkelt exempel är konsulten som alltid bara jobbar med större kunder, rättar till lite titlar på en sajt och tar positioner på sitt eget varumärke. Det här kommer aldrig innebära att konsulten kommer behöva tampas med penguin-uppdateringen eller ens lära sig var gränsen går för en bra eller dålig länk. Fingertoppskänslan kommer aldrig.

Naturligtvis finns det ett behov av sådana här On Page-konsulter med, så länge inte webbyråer och webmasters själva klarar att få ordning på sajten (de har i snitt blivit mycket bättre på senare år) så finns det utrymme för de här konsulterna. Det är absolut inget fel på att vara en sökmotorkonsult som jobbar med sajtens utformning enbart men du måste komma ihåg att du aldrig kommer utvecklas i takt med dina branschkollegor.

Om du själv aldrig fått tampas med de bästa, slita ordentligt med innehåll och länkar kommer du vara tvungen att förlita dig på vad Google och andra branschkunniga vill dela med sig till dig i form av kunskap. Det är nämligen först när du inte accepterar andraplatsen utan vill ta ifrån den där andra killen hans förstaplats, det är då du utvecklas.

En sökmotorkonsult som aldrig tagit fighten om förstaplatsen, det är en boxare som aldrig klivit in i ringen. Förstaplatsen är mångdubbelt så lönsam som en andraplats, har mycket mer trafik och det är där konkurrensen finns.

 

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner