En social sökmotor

Det pratas en hel del på senaste tiden om socialt sök, på många olika sätt.

På samma sätt som Digg visar aktuella nyheter finns det en önskan om att visa sökresultat på baserat till exempel på vad som är populärast just nu på Twitter. Det man hoppas på är två saker, dels att få någon form av manuell granskning av alla sökresultat, dels att få snabbare sökresultat än ett sånt baserat på traditionella länkar. Jag är övertygad om att det här är en av de rakaste vägar man kan köra direkt i diket. Det kan bara floppa.

Kommer du ihåg Altavista?

För att förstå varför det socialt sök är en floppmagnet måste man förstå SEO och de mindre fina tjänster inom SEO som erbjuds. Innan Google blev marknadsledande använde vi oss främst av Altavista – du kanske kommer ihåg hur det var då? Oavsett vad man sökte på AltaVista så kom man till någon sorts portalsidor, lite liknande dagens länkkataloger, eller så var resultatet fullt av siter av mer nakenkaraktär. Anledningen att det var så är enkel, det var bara vad som fanns på sidan som spelade roll för positionen.

Det var väldigt lätt att påverka sökresultaten och det gick fort att göra det för man hade full kontroll över allt som påverkade. Idag däremot har man (oftast) inte full kontroll för att förutom att det krävs inlänkar, så krävs det rätt innehåll. Även om införandet av inlänkar skulle göra någon annan skillnad än att göra sökmotoroptimering mer komplext så skulle det fortfarande innebära att sökresultaten blev bättre. Det krävs åtminstone någon form av investering, antingen i mycket pengar eller mycket tid för att få tag på inlänkar. Ingen skulle idag vara beredd att länka till de sidor som visades i resultaten på Altavistas tid så det skulle krävas att alla inlänkar kom från dina egna, eller dina lika smutsiga kumpaners siter. Vi har alltså infört en tröghetsfaktor i sökresultatet.

SEO för social sökmotor

Om vi gör en jämförelse då med sökmotoroptimering för en social sökmotor, om det istället för 100 bra inlänkar från relevanta bloggare krävdes 100 (eller 1000 för den delen) retweets för att få samma position, vad skulle det innebära? Det skulle innebära att insatsen du måste göra för att ta positionen blir mycket mindre. 1000 tweets är inte ett likvärdigt krav med 100 blogglänkar av en enkel anledning; det går inte att bedöma kvalitet på Twitter-konton på ett bra sätt och det kommer aldrig att gå. En tweet är av naturen max 140 tecken lång och det är en liten arbetsinsats. Det är dessutom inte ens rimligt att kräva unikt innehåll i tweetsen eftersom retweets rimligtvis ska räknas. Det är dessutom väldigt enkelt att tillverka en Twitter-bot.

Vad skulle man kunna mäta för att bedöma kvalitet på tweetsen då? Man skulle kunna mäta aktivitet på kontot, hur många followers det har och hur många som faktiskt retweetar det som produceras på kontot. Det är i princip de enda sakerna man kan mäta. En riktig person kommer aldrig kunna mäta sig med ett större nätverk av botar, det borde vara uppenbart. Det är inga som helst problem att starta oändligt med konton som följer varandra (kanske kan det krävas komplexa mönster men det är inte raketforskning precis) och retweetar varandras meddelanden. Jag kan garantera att det kommer finnas hundratals av dessa så snart en social sökmotor blir populär och då har vi resultat med Altavista-kvalitet.