Sökmotorkonsult.se

En social sökmotor

BokDet pratas en hel del på senaste tiden om socialt sök, på många olika sätt. På samma sätt som Digg visar aktuella nyheter finns det en önskan om att visa sökresultat på baserat t ex på vad som är populärast just nu på Twitter. På det visat hoppas man på två saker, dels att få någon form av manuell granskning av alla sökresultat, dels att få snabbare sökresultat än ett sånt baserat på traditionella länkar. Jag är övertygad om att det är en av de rakaste vägar man kan hitta direkt i diket, det kan bara floppa.

För att förstå varför det socialt sök är en floppmagnet måste man förstå SEO och de mindre fina tjänster inom SEO som erbjuds. Innan Google blev marknadsledande använde vi oss främst av Altavista, du kanske kommer ihåg hur det var då. Oavsett vad man sökte på AltaVista så kom man till någon sorts portalsidor, lite liknande dagens länkkataloger, eller så var resultatet fullt av siter av mer nakenkaraktär. Anledningen att det var så är enkel, det var bara vad som fanns på sidan som spelade roll för positionen.

Det var väldigt lätt att påverka sökresultaten och det gick fort att göra det för man hade full kontroll över allt som påverkade. Idag däremot har man (oftast) inte full kontroll för det krävs inlänkar förutom rätt innehåll. Även om införandet av inlänkar skulle göra någon annan skillnad än att göra sökmotoroptimering mer komplext så skulle det fortfarande innebära att sökresultaten blev bättre. Det krävs åtminstone någon form av investering, antingen i mycket pengar eller mycket tid för att få tag på inlänkar. Ingen skulle idag vara beredd att länka till de sidor som visades i resultaten på Altavistas tid så det skulle krävas att alla inlänkar kom från dina egna, eller dina lika smutsiga kumpaners siter. Vi har alltså infört en tröghetsfaktor i sökresultatet.

Om vi gör en jämförelse då med sökmotoroptimering för en social sökmotor, om det istället för 100 bra inlänkar från relevanta bloggare krävdes 100 (eller 1000 för den delen) retweets för att få samma position, vad skulle det innebära? Det skulle innebära att insatsen du måste göra för att ta positionen blir mycket mindre. 1000 tweets är inte ett likvärdigt krav med 100 blogglänkar av en enkel anledning, det går inte att bedöma kvalitet på Twitter-konton på ett bra sätt och det kommer aldrig att gå. En tweet är av naturen max 140 tecken lång och det är en liten arbetsinsats. Det går dessutom inte ens rimligt att kräva unikt innehåll i Tweetsen eftersom Retweets rimligtvis ska räknas. Det är dessutom väldigt enkelt att tillverka en Twitter-bot.

Vad skulle man kunna mäta för att bedöma kvalitet på tweetsen då? Man skulle kunna mäta aktivitet på kontot, hur många followers det har och hur många som faktiskt retweetar det som produceras på kontot. Det är i princip de enda sakerna man kan mäta. En riktig person kommer aldrig kunna mäta sig med ett större nätverk av botar, det borde vara uppenbart. Det är inga som helst problem att starta oändligt med konton som följer varandra (kanske kan det krävas komplexa mönster men det är inte raketforskning precis) och retweetar varandras meddelanden. Jag kan garantera att det kommer finnas hundratals av dessa så snart en social sökmotor blir populär och då har vi resultat som är Altavista-kvalitet.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.