Sökmotorkonsult.se

En social sökmotor

BokDet pratas en hel del på senaste tiden om socialt sök, på många olika sätt. På samma sätt som Digg visar aktuella nyheter finns det en önskan om att visa sökresultat på baserat t ex på vad som är populärast just nu på Twitter. På det visat hoppas man på två saker, dels att få någon form av manuell granskning av alla sökresultat, dels att få snabbare sökresultat än ett sånt baserat på traditionella länkar. Jag är övertygad om att det är en av de rakaste vägar man kan hitta direkt i diket, det kan bara floppa.

För att förstå varför det socialt sök är en floppmagnet måste man förstå SEO och de mindre fina tjänster inom SEO som erbjuds. Innan Google blev marknadsledande använde vi oss främst av Altavista, du kanske kommer ihåg hur det var då. Oavsett vad man sökte på AltaVista så kom man till någon sorts portalsidor, lite liknande dagens länkkataloger, eller så var resultatet fullt av siter av mer nakenkaraktär. Anledningen att det var så är enkel, det var bara vad som fanns på sidan som spelade roll för positionen.

Det var väldigt lätt att påverka sökresultaten och det gick fort att göra det för man hade full kontroll över allt som påverkade. Idag däremot har man (oftast) inte full kontroll för det krävs inlänkar förutom rätt innehåll. Även om införandet av inlänkar skulle göra någon annan skillnad än att göra sökmotoroptimering mer komplext så skulle det fortfarande innebära att sökresultaten blev bättre. Det krävs åtminstone någon form av investering, antingen i mycket pengar eller mycket tid för att få tag på inlänkar. Ingen skulle idag vara beredd att länka till de sidor som visades i resultaten på Altavistas tid så det skulle krävas att alla inlänkar kom från dina egna, eller dina lika smutsiga kumpaners siter. Vi har alltså infört en tröghetsfaktor i sökresultatet.

Om vi gör en jämförelse då med sökmotoroptimering för en social sökmotor, om det istället för 100 bra inlänkar från relevanta bloggare krävdes 100 (eller 1000 för den delen) retweets för att få samma position, vad skulle det innebära? Det skulle innebära att insatsen du måste göra för att ta positionen blir mycket mindre. 1000 tweets är inte ett likvärdigt krav med 100 blogglänkar av en enkel anledning, det går inte att bedöma kvalitet på Twitter-konton på ett bra sätt och det kommer aldrig att gå. En tweet är av naturen max 140 tecken lång och det är en liten arbetsinsats. Det går dessutom inte ens rimligt att kräva unikt innehåll i Tweetsen eftersom Retweets rimligtvis ska räknas. Det är dessutom väldigt enkelt att tillverka en Twitter-bot.

Vad skulle man kunna mäta för att bedöma kvalitet på tweetsen då? Man skulle kunna mäta aktivitet på kontot, hur många followers det har och hur många som faktiskt retweetar det som produceras på kontot. Det är i princip de enda sakerna man kan mäta. En riktig person kommer aldrig kunna mäta sig med ett större nätverk av botar, det borde vara uppenbart. Det är inga som helst problem att starta oändligt med konton som följer varandra (kanske kan det krävas komplexa mönster men det är inte raketforskning precis) och retweetar varandras meddelanden. Jag kan garantera att det kommer finnas hundratals av dessa så snart en social sökmotor blir populär och då har vi resultat som är Altavista-kvalitet.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner