Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Sökmotorkonsult.se

Endast 3% var om länkar

Naturliga länkar

Kommer du ihåg Googles stora meddelandevåg i början av året? Det var en del i Googles nya transparens, där de faktiskt berättar för folk i förväg innan de vidtar någon åtgärd mot en site. Många pratar om hela händelsen som ”Unnatural Links Warning” men det är ganska långt från sanningen, de onaturliga länkarna var en mycket liten del av vad Google varnade för. 

Till att börja med så tänkte jag gå in lite på vad Google gör när de skickar ut varningar av det här slaget. Efter att ha suttit några kvällar med Kaspar Szymanski (Search Quality Strategist på Google) och pratat kvalitet i sökresultat så har jag en del jag vill dela med mig av. Ett tips är att följa Kaspar på Google Plus, han är helt klart en av de vassaste i Web Spam teamet och har en hel del att säga till om där, han är dessutom mycket tydligare än t ex Cutts och ger väldigt ofta raka och bra svar på svårare frågor. Allra först däremot, något som de flesta som pratar med Google vet: Google pratar själva inte längre om straff.

Det finns två berörda avdelningar när det gäller SEO på Google, dels den vanliga sökkvaliteten, deras algoritm och dels Web Spam. Web Spam är de som gör vad de numer kallar ”manual action” alltså att manuellt förändra positionerna för en viss sida. Panda var i princip första gången de här båda avdelningarna gjorde något tillsammans i större skala, det filtret är lite av båda.När det då gäller Web Spam teamet så pratar man inte alls om straff längre och anledningen är ganska enkel. Kaspar berättade hur han såg på saken: Du får ju göra vad du vill med din site, vi kan inte straffa någon men vi förbehåller oss rätten att ändra i våra sökresultat. Numer heter det alltså ”Manual Action” vilket har klart färre undertoner.

Unnatural Links Warning

När då Google i slutet på Januari skickade ut 700.000 meddelanden i Webmaster Tools till en lång rad webmasters och det började bloggas om det så kallades utskicket på många ställen för ”varning för onaturliga länkar”. Visst var det så att en del av dessa varningar var för länkar men långt ifrån majoriteten. Faktiskt var huvudparten av de meddelanden som skickades ut inte om länkar utan om det Matt Cutts väljer att kalla obvious blackhat spam och inte om länkar. Cutts väljer också att förtydliga Googles syn på saken, huvudparten handlade om automatgenererat innehåll och cloaking.

 
So just to be clear, of the 700,000 messages we sent out in January and February, well above 600,000 were for obvious blackhat spam, and under 25,000 of the messages were for unnatural links

Den stora majoriteten av det Google gjort manual action mot kan alltså delas upp i ungefär 600.000 black hat, 25.000 onaturliga länkar. Det är också intressant att Matt Cutts gör den här indelningen. Det är ju lätt att tro att Black Hat i huvudsak handlar om länkar om man lyssnar på debatten i Sverige, Google däremot verkar ha en helt annan syn då de sorterar in automatgenererat innehåll i Black Hat men inte onaturliga länkar (av det här slaget). Endast 3% av varningarna handlade om onaturliga länkar, resten om obvious black hat spam.

4 kommentarer

  1. Ja, jag har ju möjlighet att göra en hel del research men tyvärr är det mesta för luddigt för att kunna förvandla till bloggposter på ett bra sätt. Försöker förmedla så mycket som möjligt av vad jag får fram :)

  2. […] Google är ganska tydliga med att de inte pratar om straff, det som varit gängse jargong i sökbranschen ett längre tag. De delar upp i Search Quality, det som är den vanliga algoritmen och Manual Action, de gånger då de manuellt förändrar resultaten för en site. De har dessutom lovat att i mer än 99% av fallen de gör en manual action kommer du också få ett meddelande i Google Webmaster Tools. Många tror idag felaktigt att de flesta manual actions handlar om länkar men data Google släppt tyder på att det endast är en bråkdel av den totala mängden. De gjorde under året en stor rush och skickade 700.000 meddelanden och endast 3% av dessa var länkrelaterade. […]

  3. […] har problem med sitt index, det finns massor av skräp och en del är länkrelaterat, det mesta de skickar varningar (Google varnar i Webmaster Tools om de hittat något de tycker bryter mot […]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO-snacks

Första SEO-snacket 2017

Den 2 mars är det dags för nästa SEO-snack och som vanligt håller vi till på Sue Ellen på Tulegatan 17. Klicka in för mer info.

gtin adwords shopping

Nya krav på GTIN för Google Shopping

Har du uppdaterat din produktfeed med GTIN-nummer för alla dina produkter? Läs om vad du behöver känna till om GTIN-uppdateringen som påverkar Google Shopping idag!

Search Analytics for Sheets

Search Analytics for Sheets

Har du någon gång irriterat dig över att du inte kan komma åt data från Google Search Console som är mer än 90 dagar gammal. Tack vara Search Analytics for Sheet går det nu enkelt och kostnadsfritt att sätta upp en backup som varje månad hämtar hem din data och sparar ner den i ett Google Sheets. Vi ger dig tips på några värdefulla sheets/backuper som du kan sätta upp, samt hur du kommer ihåg!

boostade inlägg

Skillnaden mellan boostade inlägg och annonser på Facebook

När man vill nå ut till sina följare samt nå nya kunder på Facebook kan det vara förvirrande med vilken typ av strategi som passar bäst för din verksamhet. I följande artikel kommer vi ta upp vad skillnaden mellan boostade inlägg och annonsering är, samt vad som är bäst för just dig att använda.

Analyserar du korrekt data i Analytics?

Korrekt och detaljerad data i Google Analytics är en förutsättning för att fatta rätt beslut. Vi har därför tagit fram viktiga aspekter i Google Analytics som du bör ha koll på. Läs mer här!