Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som Sökmotorkonsult på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som Sökmotorkonsult? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 003 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Endast 3% var om länkar

Naturliga länkar

Kommer du ihåg Googles stora meddelandevåg i början av året? Det var en del i Googles nya transparens, där de faktiskt berättar för folk i förväg innan de vidtar någon åtgärd mot en site. Många pratar om hela händelsen som ”Unnatural Links Warning” men det är ganska långt från sanningen, de onaturliga länkarna var en mycket liten del av vad Google varnade för. 

Till att börja med så tänkte jag gå in lite på vad Google gör när de skickar ut varningar av det här slaget. Efter att ha suttit några kvällar med Kaspar Szymanski (Search Quality Strategist på Google) och pratat kvalitet i sökresultat så har jag en del jag vill dela med mig av. Ett tips är att följa Kaspar på Google Plus, han är helt klart en av de vassaste i Web Spam teamet och har en hel del att säga till om där, han är dessutom mycket tydligare än t ex Cutts och ger väldigt ofta raka och bra svar på svårare frågor. Allra först däremot, något som de flesta som pratar med Google vet: Google pratar själva inte längre om straff.

Det finns två berörda avdelningar när det gäller SEO på Google, dels den vanliga sökkvaliteten, deras algoritm och dels Web Spam. Web Spam är de som gör vad de numer kallar ”manual action” alltså att manuellt förändra positionerna för en viss sida. Panda var i princip första gången de här båda avdelningarna gjorde något tillsammans i större skala, det filtret är lite av båda.När det då gäller Web Spam teamet så pratar man inte alls om straff längre och anledningen är ganska enkel. Kaspar berättade hur han såg på saken: Du får ju göra vad du vill med din site, vi kan inte straffa någon men vi förbehåller oss rätten att ändra i våra sökresultat. Numer heter det alltså ”Manual Action” vilket har klart färre undertoner.

Unnatural Links Warning

När då Google i slutet på Januari skickade ut 700.000 meddelanden i Webmaster Tools till en lång rad webmasters och det började bloggas om det så kallades utskicket på många ställen för ”varning för onaturliga länkar”. Visst var det så att en del av dessa varningar var för länkar men långt ifrån majoriteten. Faktiskt var huvudparten av de meddelanden som skickades ut inte om länkar utan om det Matt Cutts väljer att kalla obvious blackhat spam och inte om länkar. Cutts väljer också att förtydliga Googles syn på saken, huvudparten handlade om automatgenererat innehåll och cloaking.

 
So just to be clear, of the 700,000 messages we sent out in January and February, well above 600,000 were for obvious blackhat spam, and under 25,000 of the messages were for unnatural links

Den stora majoriteten av det Google gjort manual action mot kan alltså delas upp i ungefär 600.000 black hat, 25.000 onaturliga länkar. Det är också intressant att Matt Cutts gör den här indelningen. Det är ju lätt att tro att Black Hat i huvudsak handlar om länkar om man lyssnar på debatten i Sverige, Google däremot verkar ha en helt annan syn då de sorterar in automatgenererat innehåll i Black Hat men inte onaturliga länkar (av det här slaget). Endast 3% av varningarna handlade om onaturliga länkar, resten om obvious black hat spam.

4 kommentarer

  1. Ja, jag har ju möjlighet att göra en hel del research men tyvärr är det mesta för luddigt för att kunna förvandla till bloggposter på ett bra sätt. Försöker förmedla så mycket som möjligt av vad jag får fram :)

  2. […] Google är ganska tydliga med att de inte pratar om straff, det som varit gängse jargong i sökbranschen ett längre tag. De delar upp i Search Quality, det som är den vanliga algoritmen och Manual Action, de gånger då de manuellt förändrar resultaten för en site. De har dessutom lovat att i mer än 99% av fallen de gör en manual action kommer du också få ett meddelande i Google Webmaster Tools. Många tror idag felaktigt att de flesta manual actions handlar om länkar men data Google släppt tyder på att det endast är en bråkdel av den totala mängden. De gjorde under året en stor rush och skickade 700.000 meddelanden och endast 3% av dessa var länkrelaterade. […]

  3. […] har problem med sitt index, det finns massor av skräp och en del är länkrelaterat, det mesta de skickar varningar (Google varnar i Webmaster Tools om de hittat något de tycker bryter mot […]

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

2993474-meeting-targets

Sikta in dig på rätt målgrupper

Visste du att du som företagare kan ta hjälp av Google för att identifiera potentiella målgrupper? I det här inlägget går vi igenom hur du kan göra den informationen tillgänglig i Analytics och AdWords. Läs mer här!

Facebook pixel Custom conversions

Så här skapar du Custom Conversions på Facebook

Lär dig mäta och värdera din annonsering på Facebook bättre än dina konkurrenter och skapa dig ett försprång! I dagens post förklarar jag hur du skapar custom conversions, skräddarsydda konverteringar i Facebook Ads Manager.

appar

Öka nedladdningar av din app med AdWords

Allt fler företag lanserar appar men många glömmer att marknadsföra dessa på ett effektivt sätt. I detta inlägg tar vi upp hur ökar nedladdningar av din app samt hur du spårar detta. Läs mer här!

Sökpodden avsnitt 10

#10 AdWords vs Facebook Ads

Kommer Google eller Facebook stå som vinnare 2025, på vilka sätt skiljer sig AdWords och Facebook Ads och hur kunde Pingvinen bli en Panda? Detta och mer lyssnar du på i avsnitt 10 av Sökpodden!

customer match

Customer Match – Rikta dina AdWords-annonser via e-maillistor

Customer Match är Googles nya produkt. Du kan nu med denna funktion ladda upp e-maillistor i Google AdWords och rikta dessa listor i Google, Gmail samt YouTube. Läs mer här!