Sökmotorkonsult.se

Enkla sökfunktioner för att förbättra din SEO

Enkla verktyg

Idag finns det många avancerade verktyg som kan underlätta arbetet för dig med din sökmotoroptimering. Men ett verktyg som ofta glöms bort är Googles egen sökmotor. Genom några enkla sökfunktioner som site, inurl och intitle så kan du få ut värdefull information för hur Google ser på din sajt.

Site:

Site:

Site returnerar de sidor som Google har med i sitt index i sökresultatet. Du kan rikta in det mot en avdelning på sajten genom att ange den url:en. På samma sätt kan du söka av en subdomän genom att ange den, site:subdomän.sokmotorkonsult.se.

 

Inurl:

inurl:

Med inurl så kan du söka fram de sidor som innehåller en specifik text i sin url. På så sätt kan du avgränsa din sökning och titta närmare på ett urval. Jag använder det oftast för att se om och hur olika parametrar indexerats eftersom detta ofta ger upphov till duplicerat innehåll.

 

Intitle:

intitle:

Med Intitle kan du söka fram de sidor som innehåller en specifik text i title. På så sätt kan du enkelt få fram de sidor som är optimerade för ett sökord.

 

Filetype:

filetype:

Med filetype kan du få fram en specifik filtyp, som pdf eller doc, som har indexerats. Eftersom dessa filer inte är optimala ur ett seo-perspektiv så kan du enkelt hitta dem och se om du kan göra om några av dem till vanliga sidor.

 

Du kan kombinera de olika funktionerna för att få fram det du är ute efter:

kombination

Följande sökning tar fram de sidor som ligger under mappen /seo som innehåller ”google analytics” men som inte har ”analytics” i title.

Du kan även använda Googles verktyg för avancerade sökningar (http://www.google.com/advanced_search) där du kan fylla i dina sökkriterier i ett formulär. Då får du se vilka sökfunktioner som genereras ut av din fråga och kan på så sätt lära dig hur du kan använda dem.

Sidan är senast uppdaterad 2018-03-09

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?