Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Enkla sökfunktioner för att förbättra din SEO

Enkla verktyg

Idag finns det många avancerade verktyg som kan underlätta arbetet för dig med din sökmotoroptimering. Men ett verktyg som ofta glöms bort är Googles egen sökmotor. Genom några enkla sökfunktioner som site, inurl och intitle så kan du få ut värdefull information för hur Google ser på din sajt.

Site:

Site:

Site returnerar de sidor som Google har med i sitt index i sökresultatet. Du kan rikta in det mot en avdelning på sajten genom att ange den url:en. På samma sätt kan du söka av en subdomän genom att ange den, site:subdomän.sokmotorkonsult.se.

 

Inurl:

inurl:

Med inurl så kan du söka fram de sidor som innehåller en specifik text i sin url. På så sätt kan du avgränsa din sökning och titta närmare på ett urval. Jag använder det oftast för att se om och hur olika parametrar indexerats eftersom detta ofta ger upphov till duplicerat innehåll.

 

Intitle:

intitle:

Med Intitle kan du söka fram de sidor som innehåller en specifik text i title. På så sätt kan du enkelt få fram de sidor som är optimerade för ett sökord.

 

Filetype:

filetype:

Med filetype kan du få fram en specifik filtyp, som pdf eller doc, som har indexerats. Eftersom dessa filer inte är optimala ur ett seo-perspektiv så kan du enkelt hitta dem och se om du kan göra om några av dem till vanliga sidor.

 

Du kan kombinera de olika funktionerna för att få fram det du är ute efter:

kombination

Följande sökning tar fram de sidor som ligger under mappen /seo som innehåller ”google analytics” men som inte har ”analytics” i title.

Du kan även använda Googles verktyg för avancerade sökningar (http://www.google.com/advanced_search) där du kan fylla i dina sökkriterier i ett formulär. Då får du se vilka sökfunktioner som genereras ut av din fråga och kan på så sätt lära dig hur du kan använda dem.

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner