Sökmotorkonsult.se

Enkla sökfunktioner för att förbättra din SEO

Enkla verktyg

Idag finns det många avancerade verktyg som kan underlätta arbetet för dig med din sökmotoroptimering. Men ett verktyg som ofta glöms bort är Googles egen sökmotor. Genom några enkla sökfunktioner som site, inurl och intitle så kan du få ut värdefull information för hur Google ser på din sajt.

Site:

Site:

Site returnerar de sidor som Google har med i sitt index i sökresultatet. Du kan rikta in det mot en avdelning på sajten genom att ange den url:en. På samma sätt kan du söka av en subdomän genom att ange den, site:subdomän.sokmotorkonsult.se.

 

Inurl:

inurl:

Med inurl så kan du söka fram de sidor som innehåller en specifik text i sin url. På så sätt kan du avgränsa din sökning och titta närmare på ett urval. Jag använder det oftast för att se om och hur olika parametrar indexerats eftersom detta ofta ger upphov till duplicerat innehåll.

 

Intitle:

intitle:

Med Intitle kan du söka fram de sidor som innehåller en specifik text i title. På så sätt kan du enkelt få fram de sidor som är optimerade för ett sökord.

 

Filetype:

filetype:

Med filetype kan du få fram en specifik filtyp, som pdf eller doc, som har indexerats. Eftersom dessa filer inte är optimala ur ett seo-perspektiv så kan du enkelt hitta dem och se om du kan göra om några av dem till vanliga sidor.

 

Du kan kombinera de olika funktionerna för att få fram det du är ute efter:

kombination

Följande sökning tar fram de sidor som ligger under mappen /seo som innehåller ”google analytics” men som inte har ”analytics” i title.

Du kan även använda Googles verktyg för avancerade sökningar (http://www.google.com/advanced_search) där du kan fylla i dina sökkriterier i ett formulär. Då får du se vilka sökfunktioner som genereras ut av din fråga och kan på så sätt lära dig hur du kan använda dem.

Sidan är senast uppdaterad 2018-03-09

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.