Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Enkla sökfunktioner för att förbättra din SEO

Enkla verktyg

Idag finns det många avancerade verktyg som kan underlätta arbetet för dig med din sökmotoroptimering. Men ett verktyg som ofta glöms bort är Googles egen sökmotor. Genom några enkla sökfunktioner som site, inurl och intitle så kan du få ut värdefull information för hur Google ser på din sajt.

Site:

Site:

Site returnerar de sidor som Google har med i sitt index i sökresultatet. Du kan rikta in det mot en avdelning på sajten genom att ange den url:en. På samma sätt kan du söka av en subdomän genom att ange den, site:subdomän.sokmotorkonsult.se.

 

Inurl:

inurl:

Med inurl så kan du söka fram de sidor som innehåller en specifik text i sin url. På så sätt kan du avgränsa din sökning och titta närmare på ett urval. Jag använder det oftast för att se om och hur olika parametrar indexerats eftersom detta ofta ger upphov till duplicerat innehåll.

 

Intitle:

intitle:

Med Intitle kan du söka fram de sidor som innehåller en specifik text i title. På så sätt kan du enkelt få fram de sidor som är optimerade för ett sökord.

 

Filetype:

filetype:

Med filetype kan du få fram en specifik filtyp, som pdf eller doc, som har indexerats. Eftersom dessa filer inte är optimala ur ett seo-perspektiv så kan du enkelt hitta dem och se om du kan göra om några av dem till vanliga sidor.

 

Du kan kombinera de olika funktionerna för att få fram det du är ute efter:

kombination

Följande sökning tar fram de sidor som ligger under mappen /seo som innehåller ”google analytics” men som inte har ”analytics” i title.

Du kan även använda Googles verktyg för avancerade sökningar (http://www.google.com/advanced_search) där du kan fylla i dina sökkriterier i ett formulär. Då får du se vilka sökfunktioner som genereras ut av din fråga och kan på så sätt lära dig hur du kan använda dem.

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

konverterande formulär

4 tips för att kontra formulärskräcken

Får du in för få leads via kontaktformuläret på din sajt? Här går Fredrik igenom fyra enkla tips på hur du kan öka konverteringsgraden för ditt formulär.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner