Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Enkla sökfunktioner för att förbättra din SEO

Enkla verktyg

Idag finns det många avancerade verktyg som kan underlätta arbetet för dig med din sökmotoroptimering. Men ett verktyg som ofta glöms bort är Googles egen sökmotor. Genom några enkla sökfunktioner som site, inurl och intitle så kan du få ut värdefull information för hur Google ser på din sajt.

Site:

Site:

Site returnerar de sidor som Google har med i sitt index i sökresultatet. Du kan rikta in det mot en avdelning på sajten genom att ange den url:en. På samma sätt kan du söka av en subdomän genom att ange den, site:subdomän.sokmotorkonsult.se.

 

Inurl:

inurl:

Med inurl så kan du söka fram de sidor som innehåller en specifik text i sin url. På så sätt kan du avgränsa din sökning och titta närmare på ett urval. Jag använder det oftast för att se om och hur olika parametrar indexerats eftersom detta ofta ger upphov till duplicerat innehåll.

 

Intitle:

intitle:

Med Intitle kan du söka fram de sidor som innehåller en specifik text i title. På så sätt kan du enkelt få fram de sidor som är optimerade för ett sökord.

 

Filetype:

filetype:

Med filetype kan du få fram en specifik filtyp, som pdf eller doc, som har indexerats. Eftersom dessa filer inte är optimala ur ett seo-perspektiv så kan du enkelt hitta dem och se om du kan göra om några av dem till vanliga sidor.

 

Du kan kombinera de olika funktionerna för att få fram det du är ute efter:

kombination

Följande sökning tar fram de sidor som ligger under mappen /seo som innehåller ”google analytics” men som inte har ”analytics” i title.

Du kan även använda Googles verktyg för avancerade sökningar (http://www.google.com/advanced_search) där du kan fylla i dina sökkriterier i ett formulär. Då får du se vilka sökfunktioner som genereras ut av din fråga och kan på så sätt lära dig hur du kan använda dem.

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Google förändrar designen av hela serpen

Google förändrar designen för hur sidor presenteras i hela serpen. Förändringen, som vi redan sett på mobil under längre tid, rullas nu ut permanent till desktop. Det här får vissa konsekvenser för din SEO som du bör känna till.

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner