Sökmotorkonsult.se

Etik och SEO

Det finns ett företag som gjort sig kända för att liera sig med kinesiska staten för att censurera internet åt alla i Kina, som åkt runt i bil och samlat upp data om till exempel alla svenskar i form av Wifi-uppgifter. De har visserligen efter påtryckningar dragit sig ur Kina och bett om ursäkt för datastölden men skulle du verkligen låta dem definera etik?

Jag säger ofta ”Don’t hate the player, hate the game” och jag menar det fullt ut. Om folk bygger väldigt slaskiga länkar till sina sajter för att ta positioner är inget problem för någon annan än den som ansvarar för att leverera rätt sökresultat till sina kunder. Att Google har svårt att leverera bra resultat är inget jag är beredd att skylla på någon källarsnickrare som bygger billiga länkar, jag tycker att det är Googles ansvar. Om Google sätter upp riktlinjer så kan man själv välja hur man vill förhålla sig till dessa, det har inget med etik att göra, det har med riskaversion att göra.

Ett företag som fått böta 500 miljoner dollar för olaglig försäljning av receptbelagda mediciner har inget tolkningsföreträde när det gäller etik. De tycker inte så själva heller. Av de samtal jag haft med dem på kvalitetsavdelningen på Google så är de ganska tydliga med att man får göra vad man vill med sin sajt, Google lägger sig inte i det. De tycker sig däremot ha rätten att välja vilka de visar. Det finns inget mått av moral eller etik i frågan. Om en konsult pratar om Etisk sökmotoroptimering och det inte handlar om konsultens ansvar gentemot dig som kund, då kan du lita på att konsulten tycker att Google är viktigare än vad du är, det om något är en varningsflagga.

En kommentar

  1. Här är en djupare artikel kring Googles olagligheter avseende receptbelagda läkemedel
    disruptive.nu 2011/09/05/sanningen-bakom-googles-dont-be-evil/

    Kommentar av Christian R

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner