Sökmotorkonsult.se

Etik och SEO

Det finns ett företag som gjort sig kända för att liera sig med kinesiska staten för att censurera internet åt alla i Kina, som åkt runt i bil och samlat upp data om till exempel alla svenskar i form av Wifi-uppgifter. De har visserligen efter påtryckningar dragit sig ur Kina och bett om ursäkt för datastölden men skulle du verkligen låta dem definera etik?

Jag säger ofta ”Don’t hate the player, hate the game” och jag menar det fullt ut. Om folk bygger väldigt slaskiga länkar till sina sajter för att ta positioner är inget problem för någon annan än den som ansvarar för att leverera rätt sökresultat till sina kunder. Att Google har svårt att leverera bra resultat är inget jag är beredd att skylla på någon källarsnickrare som bygger billiga länkar, jag tycker att det är Googles ansvar. Om Google sätter upp riktlinjer så kan man själv välja hur man vill förhålla sig till dessa, det har inget med etik att göra, det har med riskaversion att göra.

Ett företag som fått böta 500 miljoner dollar för olaglig försäljning av receptbelagda mediciner har inget tolkningsföreträde när det gäller etik. De tycker inte så själva heller. Av de samtal jag haft med dem på kvalitetsavdelningen på Google så är de ganska tydliga med att man får göra vad man vill med sin sajt, Google lägger sig inte i det. De tycker sig däremot ha rätten att välja vilka de visar. Det finns inget mått av moral eller etik i frågan. Om en konsult pratar om Etisk sökmotoroptimering och det inte handlar om konsultens ansvar gentemot dig som kund, då kan du lita på att konsulten tycker att Google är viktigare än vad du är, det om något är en varningsflagga.

En kommentar

  1. Här är en djupare artikel kring Googles olagligheter avseende receptbelagda läkemedel
    disruptive.nu 2011/09/05/sanningen-bakom-googles-dont-be-evil/

    Kommentar av Christian R

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?

ta bort AMP

Vi gör slut med AMP

Under drygt 3 år har vi använt oss av AMP här på Sökmotorkonsult.se. Men nu gör vi slut med AMP. I artikeln beskriver vi hur du enkelt kan ta bort AMP från WordPress om du använder det.