Sökmotorkonsult.se

Etik och SEO

Det finns ett företag som gjort sig kända för att liera sig med kinesiska staten för att censurera internet åt alla i Kina, som åkt runt i bil och samlat upp data om till exempel alla svenskar i form av Wifi-uppgifter. De har visserligen efter påtryckningar dragit sig ur Kina och bett om ursäkt för datastölden men skulle du verkligen låta dem definera etik?

Jag säger ofta ”Don’t hate the player, hate the game” och jag menar det fullt ut. Om folk bygger väldigt slaskiga länkar till sina sajter för att ta positioner är inget problem för någon annan än den som ansvarar för att leverera rätt sökresultat till sina kunder. Att Google har svårt att leverera bra resultat är inget jag är beredd att skylla på någon källarsnickrare som bygger billiga länkar, jag tycker att det är Googles ansvar. Om Google sätter upp riktlinjer så kan man själv välja hur man vill förhålla sig till dessa, det har inget med etik att göra, det har med riskaversion att göra.

Ett företag som fått böta 500 miljoner dollar för olaglig försäljning av receptbelagda mediciner har inget tolkningsföreträde när det gäller etik. De tycker inte så själva heller. Av de samtal jag haft med dem på kvalitetsavdelningen på Google så är de ganska tydliga med att man får göra vad man vill med sin sajt, Google lägger sig inte i det. De tycker sig däremot ha rätten att välja vilka de visar. Det finns inget mått av moral eller etik i frågan. Om en konsult pratar om Etisk sökmotoroptimering och det inte handlar om konsultens ansvar gentemot dig som kund, då kan du lita på att konsulten tycker att Google är viktigare än vad du är, det om något är en varningsflagga.

Sidan är senast uppdaterad 2013-09-30

En kommentar

  1. Här är en djupare artikel kring Googles olagligheter avseende receptbelagda läkemedel
    disruptive.nu 2011/09/05/sanningen-bakom-googles-dont-be-evil/

    Kommentar av Christian R

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?