Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Etik och SEO

Det finns ett företag som gjort sig kända för att liera sig med kinesiska staten för att censurera internet åt alla i Kina, som åkt runt i bil och samlat upp data om till exempel alla svenskar i form av Wifi-uppgifter. De har visserligen efter påtryckningar dragit sig ur Kina och bett om ursäkt för datastölden men skulle du verkligen låta dem definera etik?

Jag säger ofta ”Don’t hate the player, hate the game” och jag menar det fullt ut. Om folk bygger väldigt slaskiga länkar till sina sajter för att ta positioner är inget problem för någon annan än den som ansvarar för att leverera rätt sökresultat till sina kunder. Att Google har svårt att leverera bra resultat är inget jag är beredd att skylla på någon källarsnickrare som bygger billiga länkar, jag tycker att det är Googles ansvar. Om Google sätter upp riktlinjer så kan man själv välja hur man vill förhålla sig till dessa, det har inget med etik att göra, det har med riskaversion att göra.

Ett företag som fått böta 500 miljoner dollar för olaglig försäljning av receptbelagda mediciner har inget tolkningsföreträde när det gäller etik. De tycker inte så själva heller. Av de samtal jag haft med dem på kvalitetsavdelningen på Google så är de ganska tydliga med att man får göra vad man vill med sin sajt, Google lägger sig inte i det. De tycker sig däremot ha rätten att välja vilka de visar. Det finns inget mått av moral eller etik i frågan. Om en konsult pratar om Etisk sökmotoroptimering och det inte handlar om konsultens ansvar gentemot dig som kund, då kan du lita på att konsulten tycker att Google är viktigare än vad du är, det om något är en varningsflagga.

En kommentar

  1. Här är en djupare artikel kring Googles olagligheter avseende receptbelagda läkemedel
    disruptive.nu 2011/09/05/sanningen-bakom-googles-dont-be-evil/

    Kommentar av Christian R

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner