Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Etisk Sökmotoroptimering 2.0

När man pratar om Etisk Sökmotoroptimering (ett namn som jag egentligen har svårt för, jag upplever inte att det man generellt pratar om har något med etik att göra) finns det lika många åsikter om vad det är som det finns leverantörer av SEO. Ofta handlar det på ett eller annat sätt att hålla sig till Googles Riktlinjer för Webbansvariga. Jag tycker inte att det är etisk sökmotoroptimering, om man ska prata etik är det snarare rimligt att prata om vilket ansvar man har gentemot kunden. Att följa Googles riktlinjer kan mycket väl vara en del i det men det är faktiskt inte gentemot Google man har sitt främsta ansvar, även om det ofta är lätt att tro det, det är faktiskt mot kunden. Jag har därför tagit fram riktlinjer för etisk sökmotoroptimering som jag tycker är en rimlig sammanställning, sen kan man förstås välja att följa dem eller inte.

Kunden ska ha insikt

En grundförutsättning för att en sökmotoroptimering ska vara etisk är att kunden vet vad denne köper. Även om avtalet är sådant att kunden betalar för resultat eller positioner ska kunden upplysas om vad som kommer göras med siten, hur ingående länkar kommer ordnas, varför man siktar på vissa sökord och så vidare. Om sökmotoroptimeraren kommer att ha kontroll över kundens site ska alla förändringar som görs redovisas. Kunden ska känna till alla utgående eller ingående länkar som är inom optimerarens kontroll.

Kunden ska vara medveten

Sökmotoroptimering är fortfarande en ung bransch och det är få kunder som förstår vad som ingår i en optimering. Det är optimeringsföretagets uppgift att se till att kunden förstår vad som görs. Kunden måste ges en sådan insikt i arbetet att denne utan större problem kan byta leverantör och på så vis fortsätta arbetet. För detta krävs att kunden är medveten om vilka sökord som arbetas med, hur länkstrategi/länkarbete går till och vilken onpage som görs.

Riskerna ska redovisas

Alla risker måste redovisas för kunden, oavsett vilken form av optimering som görs så ska alla risker redovisas. Det kan innefatta allt från risken att resultat inte uppnås till risker för filter av olika slag beroende på form på sökmotoroptimeringen.

Kunden ska ha kontroll

Kunden äger sin site och ska därför alltid ha sista ordet när det gäller förändringar av den. Oavsett om ett kontrakt kräver att SEO-leverantören ska leva upp till vissa krav innan betalning sker eller om leverantören får betalt per timme så ska avgörandet ligga hos kunden. När denne är medveten om riskerna och målsättningarna kan kunden själv fatta det bästa beslutet för strategi och onpage.

Kunden ska få resultat

Sökmotoroptimering som inte ger resultat för kunden är inte sökmotoroptimering. Om kundens målsättning är att tjäna mer pengar på sin site ska optimerarens målsättning vara densamma. Om kundens målsättning är att få mer trafik till sin site ska optimerarens målsättning vara densamma. Om kundens målsättning är att ta en viss position i sökresultaten ska optimerarens målsättning vara densamma. Det är stro skillnad mellan dessa tre, en kund som vill tjäna mer pengar och som blir garanterad en första position behöver inte alls bli nöjd över resultatet även om optimeraren levererat det som kommit överens om.

Onödiga risker ska undvikas

Risker utöver de risker som krävs för att leva upp till ovanstående ska undvikas. Om till exempel kundens målsättning och budget kräver ett visst risktagande är det optimerarens uppgift att redovisa möjligheterna och riskerna vid förfarandet däremot ska risker som inte krävs för att leva upp till kundens krav undvikas.

Kunden ska upplysas om skillnader

Om det är stora skillnader mellan optimerarens metoder och det som anses som gängse metoder ska kunden upplysas om detta. Skillnaderna ska redovisas och för och nackdelar ska förklaras.

8 kommentarer

  1. Ruskigt bra sammanställning! Det handlar inte om black-, grey- eller whitehat tekniker utan att kunden vet vilka riskerna är samt vilka alternativen är.

    Glad påsk på dig!

    påskhälsn,
    Magnus

  2. Det är några år sedan jag skrev den här men tycker fortfarande att den är giltigt, moral är något som inte åldras så fort kanske. Glad påsk själv.

    Kommentar av Magnus

  3. […] Då kanske det blir ärligare? Magnus Bråth på Sökmotorkonsult skrev för ett par år sedan en bra artikel i ämnet och slår fast att det viktiga är öppenheten mot kunden. Det är mot kunden vi har vårt ansvar […]

    Pingback av Sökmotoroptimering och dubbelmoral

  4. Detta var en bra genomgång!
    Det är viktigt att man fokuserar på vad kunden vill ha och vilka riskerna är.

    Petter

    Kommentar av Petter

  5. […] upp, ett antal stora amerikanska bloggar har börjat basha varandra och ämnet är förstås Etisk SEO. Det pratas fortfarande White Hat vs Black Hat och om du inte har koll på vad det är kan du nöja […]

  6. […] vi tar del av själva inlägget/artikeln så kan vi konstatera att Magnus Bråth bemödat sig med att tänka lite kring ”etisk sökmotoroptimering”. Han visar bland […]

    Pingback av Etisk sökmotoroptimering a la Blå dunster | Sökmotoroptimering med Länkfrossa

  7. Hej Magnus!
    Jag tycker att det du skrivit här är väldigt bra. Att jag fortfarande tycker att det åtminstone är lite grey hat (om vi nu ska snacka hattfärger) att köpa länkar är väl en sak, men vet kunden om det, och blir uppmärksammad på vilka risker som finns och vad det kan leda till och så, så kan det väl kanske vara lite okej ändå. :-)

    /Åsa

    Kommentar av Åsa Florholm

  8. […] välja vilka de visar. Det finns inget mått av moral eller etik i frågan. Om en konsult pratar om Etisk sökmotoroptimering och det inte handlar om konsultens ansvar gentemot dig som kund, då kan du lita på att konsulten […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google logga på EU-flagga

Google lyfter in andra söktjänster i serpen

Google har tydligare börjat lyfta fram konkurrerande söktjänster i sina europeiska sökresultatet. Förändringen ska ses i ljuset av de processer EU driver mot Google och dess dominerande ställning på den europeiska sökmarknaden. 

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner