Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Eurovision 2018 – vem vinner enligt Google?

eurovision 2018 odds Finland

Har du lyssnat på årets Eurovision-bidrag? Det har vi. Vi har gått igenom vilka favoriter de deltagande länderna har och hittat vad vi tror är vinnaren av Eurovision 2018. I sökningar om inte annat.

Håll hårt i fjäderboan, nästa vecka smäller det. Många har redan börjat leta efter årets Eurovision-låtar, och de inbitna fansen har redan koll på vilka artister de ska rösta på. Vi ser en tydlig ökning i Eurovision-sökningar den senaste tiden:

Vilka sökord är mest lönsamma för dig?

En sökordsanalys ger dig svaret!


Begär offert!

Så här har vi gått tillväga:

Vi har sökt Eurovision i alla av de 43 deltagande länderna och sedan sett vilket land som de sökt på mest. Vi har exkluderat det egna landet eftersom man inte får rösta på sig själv. På så sätt har vi hittat det bidrag som flest personer i varje land har sökt på. Vi har sedan jämfört alla favoriter och kommit fram till vilken som är douze points, rent SEO-mässigt.

Eurovision 2018 topplista – störst i flest antal länder:

Israel: störst i 20 länder
Sverige: störst i 3 länder
Frankrike: störst i 2 länder
Grekland: störst i 2 länder
Bulgarien: störst i 1 land
Cypern: störst i 1 land
Litauen: störst i 1 land
Rumänien: störst 1 land
San Marino: störst i 1 land
Serbien: störst i 1 land

Det var 10 länder där flera olika länders bidrag hade lika stor sökmängd, och således ingen favorit. Länderna som inte är med i listan hade inte störst sökmängd i något land.

Eurovision 2018 topplista – total sökmängd:

Israel – 5940
Bulgarien – 3480
Estland – 2190
Sverige – 2020
Frankrike – 1790
Grekland – 1510
Irland – 1430
Australien – 1420
Portugal – 1420
Moldavien – 1410
San Marino – 1390
Rumänien – 1370
Norge – 1330
Italien – 1310
Litauen – 1250
Malta – 1210
Cypern – 1190
Storbritannien – 1180
Danmark – 1100
Finland – 1100
Spanien – 980
Polen – 950
Albanien – 910
Ungern – 900
Tjeckien – 880
Ukraina – 860
Tyskland – 820
Ryssland – 810
Lettland – 800
Serbien – 710
Belgien – 690
Georgien – 630
Vitryssland – 610
Island – 600
Kroatien – 560
Österrike – 550
Schweiz – 520
Montenegro – 510
Armenien – 490
Azerbajdzjan – 480
Makedonien – 480
Slovenien – 480
Nederländerna – 410

Vi har en tydlig vinnare i både total sökmängd och i det land som har störst sökmängd i flest antal länder. Det är Israels Netta med låten Toy.

I störst sökmängd i flest länder hittar vi Sveriges Benjamin Ingrosso – Dance you off på andra plats och Frankrikes Madame Monsieur – Mercy på tredjeplats.

I sökmängd har vi Bulgarien med Equinox – Bones på andra plats och på bronsplats har vi Estlands Elina Nechayeva – La forza.

När en hel världsdel (och några länder till) ska enas så brukar det bli ett intressant resultat. Tror du vi hittat vinnaren? Eller är de någon skräll vi har att vänta i Eurovision 2018?

Vill du också bli en vinnare på SEO? Uppdatera dig på de SEO nyheter 2018 och häng med i utvecklingen.

En kommentar

  1. Jag tror också Israel kommer komma åtminstone topp3. Riktigt catchy låt!
    Heja heja.

    Kommentar av

    Adam

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Detta har du missat i sommar

Sommar, sommar, sommar. Det har varit en varm sommar med förhoppningsvis många lata dagar i hängmattan. I denna artikel sammanfattar vi några av de viktigaste sakerna som hänt inom SEO, SEM och Facebook under sommaren.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner