Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Eurovision 2018 – vem vinner enligt Google?

eurovision 2018 odds Finland

Har du lyssnat på årets Eurovision-bidrag? Det har vi. Vi har gått igenom vilka favoriter de deltagande länderna har och hittat vad vi tror är vinnaren av Eurovision 2018. I sökningar om inte annat.

Håll hårt i fjäderboan, nästa vecka smäller det. Många har redan börjat leta efter årets Eurovision-låtar, och de inbitna fansen har redan koll på vilka artister de ska rösta på. Vi ser en tydlig ökning i Eurovision-sökningar den senaste tiden:

Vilka sökord är mest lönsamma för dig?

En sökordsanalys ger dig svaret!


Begär offert!

Så här har vi gått tillväga:

Vi har sökt Eurovision i alla av de 43 deltagande länderna och sedan sett vilket land som de sökt på mest. Vi har exkluderat det egna landet eftersom man inte får rösta på sig själv. På så sätt har vi hittat det bidrag som flest personer i varje land har sökt på. Vi har sedan jämfört alla favoriter och kommit fram till vilken som är douze points, rent SEO-mässigt.

Eurovision 2018 topplista – störst i flest antal länder:

Israel: störst i 20 länder
Sverige: störst i 3 länder
Frankrike: störst i 2 länder
Grekland: störst i 2 länder
Bulgarien: störst i 1 land
Cypern: störst i 1 land
Litauen: störst i 1 land
Rumänien: störst 1 land
San Marino: störst i 1 land
Serbien: störst i 1 land

Det var 10 länder där flera olika länders bidrag hade lika stor sökmängd, och således ingen favorit. Länderna som inte är med i listan hade inte störst sökmängd i något land.

Eurovision 2018 topplista – total sökmängd:

Israel – 5940
Bulgarien – 3480
Estland – 2190
Sverige – 2020
Frankrike – 1790
Grekland – 1510
Irland – 1430
Australien – 1420
Portugal – 1420
Moldavien – 1410
San Marino – 1390
Rumänien – 1370
Norge – 1330
Italien – 1310
Litauen – 1250
Malta – 1210
Cypern – 1190
Storbritannien – 1180
Danmark – 1100
Finland – 1100
Spanien – 980
Polen – 950
Albanien – 910
Ungern – 900
Tjeckien – 880
Ukraina – 860
Tyskland – 820
Ryssland – 810
Lettland – 800
Serbien – 710
Belgien – 690
Georgien – 630
Vitryssland – 610
Island – 600
Kroatien – 560
Österrike – 550
Schweiz – 520
Montenegro – 510
Armenien – 490
Azerbajdzjan – 480
Makedonien – 480
Slovenien – 480
Nederländerna – 410

Vi har en tydlig vinnare i både total sökmängd och i det land som har störst sökmängd i flest antal länder. Det är Israels Netta med låten Toy.

I störst sökmängd i flest länder hittar vi Sveriges Benjamin Ingrosso – Dance you off på andra plats och Frankrikes Madame Monsieur – Mercy på tredjeplats.

I sökmängd har vi Bulgarien med Equinox – Bones på andra plats och på bronsplats har vi Estlands Elina Nechayeva – La forza.

När en hel världsdel (och några länder till) ska enas så brukar det bli ett intressant resultat. Tror du vi hittat vinnaren? Eller är de någon skräll vi har att vänta i Eurovision 2018?

Vill du också bli en vinnare på SEO? Uppdatera dig på de SEO nyheter 2018 och häng med i utvecklingen.

En kommentar

  1. Jag tror också Israel kommer komma åtminstone topp3. Riktigt catchy låt!
    Heja heja.

    Kommentar av

    Adam

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner