Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Få (lite) betalt för att använda Google Chrome

Tjäna pengar genom Google

Är du minst 13 år gammal? Har du ett Google-konto? Använder du Google Chrome, eller kan tänka dig att göra det? Har du inga problem med att Google övervakar ditt surfande? I så fall kan du faktiskt få betalt för att surfa på nätet, även om det inte är något du kommer att bli rik på.

Google har dragit igång ett projekt där deltagare i en testpanel installerar ett tillägg till Chrome, Screenwise, som låter Google kartlägga panelmedlemmarnas surfande i detalj: inte bara vilka sajter de besöker, utan även deras beteende på sajterna.

Vad får man som användare då ut av detta? Den som anmäler sig till projektet får en presentkod hos Amazon på 5 dollar, och för varje månad man deltar får man ytterligare en kod värd 5 dollar. Sammanlagt kan man som upplägget ser ut nu tjäna 25 dollar som mest, men Google verkar öppna för att det kan bli tal om någon form av ytterligare ersättning för de som deltar länge i projektet, alltså ett år eller mer.

Många frågar sig säkert varför Google tycker att de behöver mer användardata. Den officiella förklaringen är ”to learn more about how everyday people use the Internet”. Man kan även undra hur många som är villiga att ställa upp och delta i studien. Tillräckligt många för Googles syften, verkar svaret vara, för på sidan för projektet skriver man:

We appreciate and are overwhelmed by your interest at the moment. Please come back later for more details.

Projektet Screenwise består också av en annan del, som är mer lukrativ för den som väljer att delta.Här samarbetar man med analysföretaget Knowledge Networks, och erbjuder medlemmarna i deras paneler att installera en router, kallad Screenwise Data Collector, som övervakar datatrafiken och lagrar information. Enligt avtalet mellan Google och deltagarna i studien kan denna information komma att delas med tredje part, bl.a. forskare. Google säger att man kommer att försöka göra all data som samlas in anonym. De som väljer att delta får 100 dollar, samt ytterligare 20 dollar för varje månad de deltar i projektet. Mer om detta finns att läsa på Ars Technica.

Genom denna studie får Google information om hur användare surfar på sajter utanför Googles eget nätverk, samt hur de använder internet i största allmänhet. Detta är data som inte bara är användbar för Googles egen annonsnätverk, de kan även sälja informationen vidare till andra. Casey Johnston ger flera exempel i artikeln på Ars Technica, ett av dem är att Google skulle kunna sälja information om hur folk använder Grooveshark till företag som Spotify och Wimp.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner