Sökmotorkonsult.se

Få sajter påverkade i Helpful content update

Helpful content

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Google utannonserade Helpful content update en hel vecka i förväg vilket fick många SEO:are att spekulera om att en riktigt stor uppdatering var på gång. Vissa gick till och med så långt som att det skulle förändra sättet vi gör SEO på för all framtid.

Nu är uppdateringen färdigutrullad och vi kan konstatera att så inte blev fallet.

Att utannonserade algoritmförändringar blir hajpade på förhand följer ett återkommande mönster. Exempelvis Mobilegeddon och Page Experience Update blev också väldigt uppschasade på förhand men hade marginella effekter på sajters synlighet när de väl lanserades.

Google är dock duktiga på att styra konversationen dit de vill – och nu pratar många om vikten av att skapa innehåll för människor och inte algoritmen – som om vi som jobbar med SEO inte skulle ha gjort det tidigare.

En tråkig sak med den hajp som uppstår är att webbplatsägare som inte är insatta i SEO blir oroliga helt i onödan. Så även denna gång.

Det här är Helpful content update

Med Helpful content update säger sig Google vilja belöna hjälpsamt innehåll som skapats för riktiga människor – och inte sådant innehåll vars primära syfte är att ranka i sökmotorer.

Sajter med en för hög andel lågkvalitativt innehåll ska i och med denna uppdatering påverkas negativt sitewide.

Helpful content update gäller enbart för engelskt innehåll men är tänkt att rullas ut på fler marknader framöver, troligtvis också den svenska. När detta är planerat att ske har Google dock inte kommunicerat i dagsläget.

Vad Google rent konkret vill att sajter ska fokusera på avseende innehåll kan du läsa mer om här.

Så har vi bevakat hur sajter påverkats

På Pineberry har vi bevakat hur Helpful content-uppdateringen har påverkat den aggregerade rankingen hos engelskspråkiga sajter inom ett flertal olika segment i USA och Storbritannien. Detta för att lära oss mer om uppdateringen innan den når oss i Sverige och Norden.

Mätningen har skett med verktyget Sistrix och deras funktion Visibility index som visar sajters sammanvägda organiska synlighet över tid.

Resultat

Den data vi samlar in visar ytterst marginella effekter av Helpful content-uppdateringen i USA och Storbritannien. Visst har vissa sajter påverkats men de är försvinnande få i sammanhanget.

Synlighetskurvor från Sistrix för sajter som tappa

Synlighetskurvor från Sistrix för några sajter som tappat efter den 25:e augusti 2022.

Av det fåtalet sajter som drabbats negativt handlar det vad vi kan se om;

  • Webbplatser med uppenbart lågkvalitativt innehåll som ofta är duplicerat med andra källor.
  • Ett fåtal e-handlare med många tunna och indexerade kategorisidor.

Samtidigt finns det många fler webbplatser som passar in på ovan beskrivningar som inte alls har påverkats i samband med denna uppdatering.

Det kan komma mer

Sedan uppdateringen rullade ut har Danny Sullivan på Google uttalat sig och förklarat att Google aldrig påstod att uppdateringen skulle bli så stor som många SEO:are spekulerade om. Han antyder samtidigt att den kan komma att vara en del av framtida core updates.

Ingen förändring i din innehållsstrategi

Helpful content update i sin nuvarande form innebär ingen förändring i hur du bäst jobbar med innehåll för SEO. Av det lilla vi har sett tycks den tvärtom förstärka vikten av att jobba med text på målsidor du skapar av SEO-skäl.

Samtidigt är knappast sista ordet sagt än och Google kommer självklart fortsätta förändra hur de bedömer innehåll.

Sidan är senast uppdaterad 2022-09-13

2 kommentarer

  1. Hur säkra är vi på att uppdateringen inte har nått Sverige än? Jag känner till svenska sajtägare som är övertygade om att de har drabbats negativt av den. Å andra sidan är det väl lätt hänt att man tror detta är den bakomliggande orsaken när den egentligen är någon annan…

  2. Sebastian,

    Vi bygger såklart detta på vad Google själva sagt om var uppdateringen rullats ut. Men jag har svårt att se att de skulle ljuga om det. Och vi har inte heller sett några tydliga tecken som visar på motsatsen.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

annonstestning RSA Google Ads

Annonstestning med RSAs

Hur testar dina RSAs? Låter du Google göra grovjobbet åt dig eller litar du inte fullt ut på att deras algoritmer ska fatta rätt beslut åt dig? I denna artikel beskriver vi 5 olika metoder för att annonstestning.

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?