Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Facebook offline conversions

Handla i butik

Hur räknar man hem online-marknadsföringen till sin fysiska butik? Vad ger egentligen pengarna och tiden som du lägger på sociala medier? Med Facebooks nya funktion Offline conversions kommer du ett steg närmare sanningen.

Det är i dagsläget väldigt svårt och veta vad online-annonseringen ger för den fysiska butiken och det blir lite av en gissningslek när det kommer till att allokera annonsbudget. Trots att marknadsföringen blir mer och mer mätbar så är butiksförsäljningen fortfarande lite av ett svart hål – ingen vet exakt hur man ska attribuera resultatet.

Spåra köp till fysisk butik med Facebook

Men nu hjälper Facebook dig på traven genom att lansera en ny funktion. Offline conversions (offline-konverteringar) har tagits fram för att skapa bättre förutsättningar för fysiska butiker som vill mäta sin online-marknadsföring. Med offline-konverteringar kan du mäta faktiska köp som genererats av dina annonser. Detta är kanonnyheter för alla med en fysisk butik och jag tänkte i dagens post gå igenom hur du sätter upp mätningen och kan se resultatet av dina Facebook-annonser.

Detta behöver du för att skapa offline-konverteringar:

  • Facebook Business Manager konto
  • Facebook Annonskonto
  • Facebook-sida
  • En CSV- eller TXT-fil med insamlad försäljningsdata

Så här gör du för att spåra offline-konverteringar:

  1. Skapa en Facebook-kampanj med en annons som marknadsför din fysiska butik.
  2. Samla in försäljningsdata i butiken, exempelvis mejladresser.
  3. Skapa offline-konverteringar i Facebook Business Manager.
  4. Analysera resultatet och optimera din kampanj.

Nedan går jag igenom hur man sätter upp offline-konverteringar i Facebook Business Manager

Skapa en offline-händelseuppsättning

Vi börjar med att skapa en offline-händelseuppsättning i Business Manager. Klicka på offline-händelser under resurser. Namnge din händelseuppsättning och allokera den till ditt annonskonto.

 

Ladda upp offline-händelseuppsättning

Nästa steg är att ladda upp dina offline-händelser. Det gör du genom att ladda upp en CSV eller TXT fil med säljdata.

ladda upp offlinehandelser

Du kan välja mellan olika datatyper exempelvis mejladress, förnamn, efternamn etc som sedan matchas mot personernas Facebook-konton.  Det finns en filmall att ladda ner och använda för att göra det hela lite enklare. Facebook rekommenderar att man använder flera datatyper för att öka chansen att de ska kunna hitta en match. När man laddat upp filen mappar du den mot Facebooks datatyper, sen är offline-händelseuppsättningen klar. Något man ska komma ihåg är att om kunderna till exempel inte använder samma mejladress när de handlar som de har på sitt Facebook-konto så kommer Facebook inte att kunna matcha datan.

Välj offline-konverteringar på din annons

För att du ska kunna spåra dina offline-konverteringar så är det viktigt att komma ihåg att du också måste välja offline-händelseuppsättning på annonserna.

handelseuppsättning

Resultet

Det hela låter relativt enkelt eller hur.  Men en stor nackdel med offline konverteringar är att man manuellt måste ladda upp filen. Det är bökigt och tidskrävande att hantera och man får inte in datan i realtid, vilket gör att man inte kommer att kunna optimera mot datan på ett effektivt sätt. Men som ett alternativ så finns Facebooks API vilket löser dessa problem och gör det möjligt att få datan automatiskt i realtid. Dock så krävs en del teknisk kunskap från kunden. Ytterligare ett problem är att du troligtvis inte kommer att kunna mäta alla konverteringar. Detta eftersom offline-konverteringar bygger på att informationen från köpet matchas mot Facebooks information om personen. Det är alltså troligt att man missar en hel del konverteringar där Facebook inte lyckas göra en matchningen.

Trots att offline-konverteringar har sina problem och begränsningar så är detta ändå ett stort steg framåt när det gäller att mäta konverteringar offline genererade av online-annonsering. När man laddat upp sin data kan man enkelt gå in och titta på rapporten under Konverteringar offline och se hur många konverteringar som annonseringen har genererat samt till vilket värde. Det ger en mycket bättre bild av kampanjens resultat och du har bättre möjligheter att ta beslut om framtida kampanjer och annonsbudget.

konverteringsvy

Facebook konverteringsrapport

Bättre analys

Man ska heller inte glömma att vi får mer information om vilka målgrupper som handlar i vår fysiska butik. Kanske visar det sig att det är helt andra intressegrupper och åldrar som konverterar mot vad du tidigare hade trott vilket gör att du  kan ytterligare spetsa din marknadsföring och lägga pengarna på din mest lukrativa målgrupp. Tack Facebook, nu tar vi ett steg närmare för att förstå hur online och offline samarbetar och vi ser framemot bättre analys, rapportering och avkastning under 2017.

Vad tycker du om Facebooks nya funktion? Skriv gärna dina kommentarer nedan.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Automatiska händelser på Facebook

Automatiska händelser på Facebook kan hjälpa dig att spåra händelser utan ytterligare implementering av pixlar. I följande artikel går vi igenom när detta kan vara ett bra alternativt, eller mindre bra att använda sig av.

Utmaningar med mobile first indexing

Google fortsätter rulla ut mobile first indexing. I förra veckan kom den största flytten av sajter till mobile first indexing vi sett hittills. Läs vår lägesuppdatering och vad du behöver ha koll på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 42 av Sökpodden

#42 Länkskatt

Vad innebär EUs nya länkskatt? Vad är en bra ROAS? Finns det billiga klick på Facebook? Detta är några av frågorna som vi ställer i detta septemberavsnitt av Sökpodden. Lyssna gärna!

Emarketer Amazon 3e storst

Amazon går om Microsoft som annonsplattform

Amazons annonsplattform fortsätter att göra framsteg. Enligt en färsk rapport från Emarketer har Amazon nu gått om Microsoft och är den tredje största annonsplattformen i USA. Endast giganterna Google och Facebook är större. Kommer även Amazons annonsplattform bli något att räkna med i Sverige när e-handelsjätten lanserar här?

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner