Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som Sökmotorkonsult på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som Sökmotorkonsult? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Facebook, Twitter och Myspace slår tillbaka

Google+

Google har uppenbarligen försatt sig i en något knepig situation genom att introducera ett socialt nätverk. Helt plötsligt har man både en sökmotor, som enligt mottot ”Focus on the user” ska ge de bästa sökresultaten till användarna, och ett socialt nätverk som konkurrerar med större aktörer på det området, framför allt Facebook och Twitter. De ändringar som gjorts i Googles algoritm på sistone har gjort att Google Plus nu favoriseras framför sina konkurrenter. Detta har vi skrivit om i ett tidigare inlägg.

Men hur väl stämmer denna svågerpolitik gentemot Plusset överens med Googles ledord om att fokusera på användaren? Inte särskilt väl, skulle många hävda. Det finns dock ett sätt att kasta om de sociala resultaten vid en googling, för att få fram ett resultat som de allra flesta skulle betrakta som mer relevant.

Nu har några utvecklare vid Facebook, Twitter och Myspace gått samman och skapat ett verktyg som ändrar spelplanen. I tydliga blinkningar till sökjätten i Mountain View har utvecklarna döpt verktyget till ”Don’t be evil”, och det kan hämtas på sajten Focus on the User.

Don’t be evil är en bookmarklet som du lägger i din webbläsares bokmärkesfält (fungerar med Firefox, Chrome och Safari, men inte med Explorer) och som du kan klicka på när du googlar för att få ett annat resultat, med en annan viktning av de sociala sökresultaten. Hur det används kan du se i denna mycket pedagogiska video. SERPen ser också lite annorlunda ut när du använder DBE: på Google-loggan står det nu ”what Google should be”.

Det riktigt intressanta är att DBE inte använder sig av några funktioner som skapats utanför Google, det man istället gör är att vikta sökresultaten med hjälp av Rich Snippets Testing Tool, som ingår i Webmaster Tools. Nackdelen är att resultat som inte finns på Google Plus inte kommer att ges speciell prioritet. Det måste finnas en Google Plus-sida för att något annat ska kunna prioriteras. Katy Perry blir alltså fortfarande lidande, och incitamenten för företag att skapa sidor på Google Plus försvinner inte.

Kanske har utvecklarna valt att göra på det här sättet för att visa på en viktig poäng: Google kunde ha viktat sitt resultat på ett annat sätt, och gett sina användare ett mer relevant sökresultat. Verktyget är antagligen inte riktat mot vanliga användare i första hand: det är nog för avancerat för dem. Istället är det riktat mot Google-folket, samt mot beslutsfattare i olika länder.

Danny Sullivan skriver om verktyget här. Läs även John Battelles inlägg om Don’t be Evil.

2 kommentarer

  1. Tack för ett bra inlägg!

    Har en fråga om Google + och Sökmotorkonsult. Hur kommer det sig att Google visar Magnus authorship i sökresultaten men vägrar att koppla ihog dina och Michaels inlägg?

    Mvh
    Erik

    Kommentar av

    Erik

  2. Det är nog helt enkelt bara en fråga om tid, jag hade lagt till mina tidigt som ett test. Olle och Michael har lagt till senare.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

rösta på bästa titeln

Hjälp oss välja titel

Nu när Google har breddat utseendet på sökresultatet är det hög tid att justera ens titlar. Nu vill vi ha din hjälp att välja titel. In och rösta!

Bredare sökresultat ger Google mer pengar

Längre annonser och titlar

Det blev en tidigt julafton i år för Google och alla AdWords-annonsörer. Med nästan 50 % större annonser kommer du som annonsör få fler klick samtidigt som Google tjänar mer pengar.

planera-testa-förbättra-implementera-SEO-strategi

SEO-strategi med Adwords

Lär dig bearbeta rätt typ av sökord för din SEO-strategi med hjälp av dina Adwordskampanjer. Tips på flera av Adwords verktyg som underlättar ditt SEO-arbete.

sokpodden_avsnitt-14

#14 Googles hatkärlek till SEO

Vad tycker Google egentligen om SEO? Varför är det så viktigt med matchtyper inom AdWords? Och vad händer nu när Google förbjuder annonsering på sms lån? Detta och mer lyssnar du på i avsnitt 14 av Sökpodden. Äntligen ett nytt […]

Kom igång

Bygg din egen affiliatesajt – Steg 1

Har du funderat på att bygga dig en egen affiliatesajt. Följ då vår artikelserie för hur man bygger en affiliatesajt effektivt ur ett SEO-perspektiv. I första delen handlar det om att lokalisera sökord och köpa domän.