Få 10 tips om hur du lyckas med annonsering på Facebook direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som SEO-specialist på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som SEO-specialist? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Facebook, Twitter och Myspace slår tillbaka

Google+

Google har uppenbarligen försatt sig i en något knepig situation genom att introducera ett socialt nätverk. Helt plötsligt har man både en sökmotor, som enligt mottot ”Focus on the user” ska ge de bästa sökresultaten till användarna, och ett socialt nätverk som konkurrerar med större aktörer på det området, framför allt Facebook och Twitter. De ändringar som gjorts i Googles algoritm på sistone har gjort att Google Plus nu favoriseras framför sina konkurrenter. Detta har vi skrivit om i ett tidigare inlägg.

Men hur väl stämmer denna svågerpolitik gentemot Plusset överens med Googles ledord om att fokusera på användaren? Inte särskilt väl, skulle många hävda. Det finns dock ett sätt att kasta om de sociala resultaten vid en googling, för att få fram ett resultat som de allra flesta skulle betrakta som mer relevant.

Nu har några utvecklare vid Facebook, Twitter och Myspace gått samman och skapat ett verktyg som ändrar spelplanen. I tydliga blinkningar till sökjätten i Mountain View har utvecklarna döpt verktyget till ”Don’t be evil”, och det kan hämtas på sajten Focus on the User.

Don’t be evil är en bookmarklet som du lägger i din webbläsares bokmärkesfält (fungerar med Firefox, Chrome och Safari, men inte med Explorer) och som du kan klicka på när du googlar för att få ett annat resultat, med en annan viktning av de sociala sökresultaten. Hur det används kan du se i denna mycket pedagogiska video. SERPen ser också lite annorlunda ut när du använder DBE: på Google-loggan står det nu ”what Google should be”.

Det riktigt intressanta är att DBE inte använder sig av några funktioner som skapats utanför Google, det man istället gör är att vikta sökresultaten med hjälp av Rich Snippets Testing Tool, som ingår i Webmaster Tools. Nackdelen är att resultat som inte finns på Google Plus inte kommer att ges speciell prioritet. Det måste finnas en Google Plus-sida för att något annat ska kunna prioriteras. Katy Perry blir alltså fortfarande lidande, och incitamenten för företag att skapa sidor på Google Plus försvinner inte.

Kanske har utvecklarna valt att göra på det här sättet för att visa på en viktig poäng: Google kunde ha viktat sitt resultat på ett annat sätt, och gett sina användare ett mer relevant sökresultat. Verktyget är antagligen inte riktat mot vanliga användare i första hand: det är nog för avancerat för dem. Istället är det riktat mot Google-folket, samt mot beslutsfattare i olika länder.

Danny Sullivan skriver om verktyget här. Läs även John Battelles inlägg om Don’t be Evil.

2 kommentarer

  1. Tack för ett bra inlägg!

    Har en fråga om Google + och Sökmotorkonsult. Hur kommer det sig att Google visar Magnus authorship i sökresultaten men vägrar att koppla ihog dina och Michaels inlägg?

    Mvh
    Erik

    Kommentar av

    Erik

  2. Det är nog helt enkelt bara en fråga om tid, jag hade lagt till mina tidigt som ett test. Olle och Michael har lagt till senare.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Karta över Sverige

Så optimerar du dina lokala kontorssidor

När de lokala sökresultat blir allt vanligare blir det viktigt att det lokala kontoret är det som rankar. I det här inlägget kommer du lära dig hur du undviker vanliga misstag och lyckas med optimeringen av dina lokala kontorssidor.

xseosnack.png.pagespeed.ic.jCssTmlGt2

SEO-snack 25 augusti

Hej hej hallå! Hur har sommaren varit? Förhoppningsvis har du njutit av sommarvärme och ledighet, kanske så pass mycket att du nu längtar efter att slå dig ned vid datorn och jobba? Så känner i alla fall vi på Pineberry – […]

sokpodden_avsnitt-16_460x291

#16 Pensionen

Efter ett kortare sommaruppehåll är det dags för avsnitt 16 av Sökpodden där vi pratar om 302 redirects jämfört med 301, att konverterande klick i AdWords ska pensioneras samt om content marketing är en bra länkstrategi. Du lyssnar väl?

Facebook business manager guide

Facebook Business Manager-Guide

Allt du behöver veta om fördelarna med Facebook Business Manager och hur du kommer igång med ditt konto. Vi guidar dig till att enklare administrera åtkomsten för dina egendomar när du har flera medarbetare som bearbetar din Facebooksida eller ditt annonskonto.

expanded text ads adwords

Utökade textannonser (ETA) i Adwords är här

Vi går i denna artikel igenom en av de största förändringarna i Adwords 15-åriga historia. Utökade textannonser (Expanded Text Ads) har nu lanserats globalt och det innebär upp till 47 % mer tecken för annonsörer att använda. Läs mer!