Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Facebook, Twitter och Myspace slår tillbaka

Google+

Google har uppenbarligen försatt sig i en något knepig situation genom att introducera ett socialt nätverk. Helt plötsligt har man både en sökmotor, som enligt mottot ”Focus on the user” ska ge de bästa sökresultaten till användarna, och ett socialt nätverk som konkurrerar med större aktörer på det området, framför allt Facebook och Twitter. De ändringar som gjorts i Googles algoritm på sistone har gjort att Google Plus nu favoriseras framför sina konkurrenter. Detta har vi skrivit om i ett tidigare inlägg.

Men hur väl stämmer denna svågerpolitik gentemot Plusset överens med Googles ledord om att fokusera på användaren? Inte särskilt väl, skulle många hävda. Det finns dock ett sätt att kasta om de sociala resultaten vid en googling, för att få fram ett resultat som de allra flesta skulle betrakta som mer relevant.

Nu har några utvecklare vid Facebook, Twitter och Myspace gått samman och skapat ett verktyg som ändrar spelplanen. I tydliga blinkningar till sökjätten i Mountain View har utvecklarna döpt verktyget till ”Don’t be evil”, och det kan hämtas på sajten Focus on the User.

Don’t be evil är en bookmarklet som du lägger i din webbläsares bokmärkesfält (fungerar med Firefox, Chrome och Safari, men inte med Explorer) och som du kan klicka på när du googlar för att få ett annat resultat, med en annan viktning av de sociala sökresultaten. Hur det används kan du se i denna mycket pedagogiska video. SERPen ser också lite annorlunda ut när du använder DBE: på Google-loggan står det nu ”what Google should be”.

Det riktigt intressanta är att DBE inte använder sig av några funktioner som skapats utanför Google, det man istället gör är att vikta sökresultaten med hjälp av Rich Snippets Testing Tool, som ingår i Webmaster Tools. Nackdelen är att resultat som inte finns på Google Plus inte kommer att ges speciell prioritet. Det måste finnas en Google Plus-sida för att något annat ska kunna prioriteras. Katy Perry blir alltså fortfarande lidande, och incitamenten för företag att skapa sidor på Google Plus försvinner inte.

Kanske har utvecklarna valt att göra på det här sättet för att visa på en viktig poäng: Google kunde ha viktat sitt resultat på ett annat sätt, och gett sina användare ett mer relevant sökresultat. Verktyget är antagligen inte riktat mot vanliga användare i första hand: det är nog för avancerat för dem. Istället är det riktat mot Google-folket, samt mot beslutsfattare i olika länder.

Danny Sullivan skriver om verktyget här. Läs även John Battelles inlägg om Don’t be Evil.

2 kommentarer

  1. Tack för ett bra inlägg!

    Har en fråga om Google + och Sökmotorkonsult. Hur kommer det sig att Google visar Magnus authorship i sökresultaten men vägrar att koppla ihog dina och Michaels inlägg?

    Mvh
    Erik

    Kommentar av

    Erik

  2. Det är nog helt enkelt bara en fråga om tid, jag hade lagt till mina tidigt som ett test. Olle och Michael har lagt till senare.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner