Sökmotorkonsult.se

Falsk trygghet från coronadopade SEO-resultat

Coronadoping

Coronadopade resultat är ett vanligt fenomen bland företag som gynnats av den påskyndande digitaliseringen. I den här artikeln beskriver vi vad coronadoping innebär, varför det är ett SEO-problem – samt ger förslag på hur du ska hantera problematiken. 

De förändrade konsumentbeteenden som uppstått i spåren av coronapandemin har skapat många vinnare i de digitala näringarna.

Det paradoxala med året som gått är att även sajter som till stor del försämrat sin ranking på Google har kunnat öka mängden organisk trafik och intäkt avsevärt.

Det beror på något vi kallar för coronadoping.

Coronadoping innebär att sajter drar in organisk trafik och intäkter på rekordnivåer – trots att rankingen försämrats eller är på samma nivå som tidigare jämförelseperiod.

Om ett företag enbart tittar på organisk trafik och intäkt som måttstock för lyckad SEO är risken stor att förblindas av coronadoping.

En falsk trygghet

En effekt av detta är att företag kan vaggas in i en falsk trygghet avseende deras egna prestationer. Även om ett företag haft sitt bästa SEO-år någonsin intäktsmässigt kan det ändå vara en prestation i underkant om ökningen sker på grund av en förändrad omvärld – och inte av att företaget gör bättre SEO än förut.

Eftersom SEO är den enda kanal som låter dig synas på exakt det din målgrupp letar efter i precis det ögonblick de söker efter det – helt gratis – vill du troligtvis maximera trafiken därifrån. Då får du inte låta dig förblindas av coronadopade resultat. Risken blir då att du inte driver så mycket trafik och intäkt som du hade kunnat göra.

Som tur är finns det en lösning på problematiken.

Mät aggregerad synlighet

Trafik och intäkt bör inte vara de enda KPI:erna du fokuserar på när du jobbar med SEO. Det är minst lika viktigt att mäta din sajts aggregerade synlighet på Google på de sökord som är viktiga för dig.

Aggregerad synlighet tar inte hänsyn till fluktuationer i antalet sökningar som sker över tid. Därför ger det en mer rättvis bild över hur ditt SEO-arbete utvecklas och presterar.

Med synlighet som mått neutraliserar du således effekterna av eventuell coronadoping.

Exempelvis skulle du kunna mäta och följa din aggregerade organiska ranking på dina viktigaste primära och sekundära sökord eller de sökord som presterar bäst i ditt Google Ads-konto.

Om effekten av dopingen avtar

Ingen vet hur framtiden ser ut och om de företag som hittills fått uppleva coronadopingen kommer fortsätta att gynnas av den.

Givet att samhället förhoppningsvis gradvis öppnas upp mer under året är det sannolikt att konsumenter i högre grad kommer spendera mer pengar i det fysiska rummet och på mer fysiska aktiviteter än vad de gjort det senaste året – och inte lika mycket online.

Om så sker är givetvis risken stor att de företag som enbart har förlitat sig på coronadoping för att nå lyckade SEO-resultat kommer märka av det på ett kännbart sätt inom en snar framtid.

Och även om coronadopingen skulle fortsätta hålla i sig får det på många håll ses som prestationer i underkant – om de goda resultaten främst beror på cornadoping.

Är du gynnad av coronadopingen som varit det senaste året men känner att er synlighet på Google inte har förbättrats i samma takt? Hör gärna av dig till oss på Pineberry så hjälper vi dig.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?

Michael Wahlgren i webbinarstudion hos Pineberry

Vad ska vi prata om i höst?

Vårens webbinarserie inom digital marknadsföring har varit en formidabel succé med runt 1 000 deltagare per tillfälle. Nu har du chansen att bestämma vad vi ska prata om på höstens webbinar. Våra webbinarier har sedan start varit uppskattade vilket vi […]