Faran med att bara kunna on page-optimering

Google blir allt bättre på att förstå innehåll, de knep man var tvungen att ta till med syntaxen förr för att förklara för Google vad en sida handlade om blir allt mindre viktigt. Om du baserar din sökmotoroptimering på sådant du kan göra på din sajt riskerar du att förlora stort i framtiden.

Sökmotoroptimering består i huvudsak av två delar, det du gör på sajten och det du gör utanför sajten. Det du gör på sajten kan innefatta allt sådant som gör det lättare för en sökmotor att förstå ditt innehåll och det som görs utanför sajten är länkar och omnämnanden på olika sätt. Vanligtvis skulle jag vara lite snävare i vad som är utanför sajten, i 99% av alla fall betyder det länkar men vi vill ha en definition som håller i längden.

Det vi ska fokusera på idag är sådant som görs på sajten. Många sökmotorkonsulter kommer prata om att de gör sajten lättare att indexera, ”förbättrar innehållet”, arbetar med strukturen eller lite allt möjligt. Allt som oftast handlar detta om att rätta till syntaxen. Man går igenom sidorna och ser till att interna länkar har rätt ankartext, att huvudrubriken använder H1-tag, att viktiga sökord finns i Title och så vidare. Allt det här är vettigt, det är något man behöver göra. Idag.

Googles målsättning är förstås att förstå vad en sida handlar om oavsett vilken markup som används. Det är inte längre strikt nödvändigt att använda H1 för huvudrubriken, Google förstår i ganska stor utsträckning att den största och översta rubriken är huvudrubrik i alla fall (vi vill ändå rekommendera användandet av H1 för säkerhets skull). Alla förstår att huruvida H1 används för att markera huvudrubrik eller om man bara valt att göra fonten större spelar mindre roll för dem som söker med Google, alltså vill Google också att det spelar mindre roll.

Det finns idag ett antal byråer som enbart jobbar med förändringar du kan göra på sajten. Det här är inte en framtidssäker arbetsmetod, den sökmotoroptimering du köper in idag kan mycket väl vara något som Google inom något år gjort mer eller mindre värdelös. Att halta sig fram till förstaplatsen just nu behöver inte alls betyda att du kommer stanna kvar där mer än tillfälligt. Googles vilja är att visa upp det bästa resultatet, oavsett hur du taggar upp saker – on page-optimering kommer bli allt mindre viktigt för varje dag som går.

Bygg istället upp en stark och säker bas med bra inlänkar, gott om riktigt innehåll (inte sådant en sökmotorkonsult kräks ur sig) och tänk långsiktigt. 

2 kommentarer på "Faran med att bara kunna on page-optimering"

  1. En annan aspekt är att delarna
    Keywordanalys
    content
    sajt

    Faktiskt bör synka med länkstrategin, på något plan. Så att bara jobba onsajt och inte ha länkperspektivet (Hur de skall fås) kan göra att sajten inte byggs rätt….


  2. Pingback: Sökmotoroptimering i tiden

Kommentarsfältet är stängt.