Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Faran med att bara kunna on page-optimering

Insekt

Google blir allt bättre på att förstå innehåll, de knep man var tvungen att ta till med syntaxen förr för att förklara för Google vad en sida handlade om blir allt mindre viktigt. Om du baserar din sökmotoroptimering på sådant du kan göra på din sajt riskerar du att förlora stort i framtiden.

Sökmotoroptimering består i huvudsak av två delar, det du gör på sajten och det du gör utanför sajten. Det du gör på sajten kan innefatta allt sådant som gör det lättare för en sökmotor att förstå ditt innehåll och det som görs utanför sajten är länkar och omnämnanden på olika sätt. Vanligtvis skulle jag vara lite snävare i vad som är utanför sajten, i 99% av alla fall betyder det länkar men vi vill ha en definition som håller i längden.

Det vi ska fokusera på idag är sådant som görs på sajten. Många sökmotorkonsulter kommer prata om att de gör sajten lättare att indexera, ”förbättrar innehållet”, arbetar med strukturen eller lite allt möjligt. Allt som oftast handlar detta om att rätta till syntaxen. Man går igenom sidorna och ser till att interna länkar har rätt ankartext, att huvudrubriken använder H1-tag, att viktiga sökord finns i Title och så vidare. Allt det här är vettigt, det är något man behöver göra. Idag.

Googles målsättning är förstås att förstå vad en sida handlar om oavsett vilken markup som används. Det är inte längre strikt nödvändigt att använda H1 för huvudrubriken, Google förstår i ganska stor utsträckning att den största och översta rubriken är huvudrubrik i alla fall (vi vill ändå rekommendera användandet av H1 för säkerhets skull). Alla förstår att huruvida H1 används för att markera huvudrubrik eller om man bara valt att göra fonten större spelar mindre roll för dem som söker med Google, alltså vill Google också att det spelar mindre roll.

Det finns idag ett antal byråer som enbart jobbar med förändringar du kan göra på sajten. Det här är inte en framtidssäker arbetsmetod, den sökmotoroptimering du köper in idag kan mycket väl vara något som Google inom något år gjort mer eller mindre värdelös. Att halta sig fram till förstaplatsen just nu behöver inte alls betyda att du kommer stanna kvar där mer än tillfälligt. Googles vilja är att visa upp det bästa resultatet, oavsett hur du taggar upp saker – on page-optimering kommer bli allt mindre viktigt för varje dag som går.

Bygg istället upp en stark och säker bas med bra inlänkar, gott om riktigt innehåll (inte sådant en sökmotorkonsult kräks ur sig) och tänk långsiktigt. 

2 kommentarer

  1. En annan aspekt är att delarna
    Keywordanalys
    content
    sajt

    Faktiskt bör synka med länkstrategin, på något plan. Så att bara jobba onsajt och inte ha länkperspektivet (Hur de skall fås) kan göra att sajten inte byggs rätt….

    Kommentar av Christian R

  2. […] Bråth skriver även han ett mycket intressant inlägg om faran att bara satsa på on-page där jag tycker han slår huvudet på spiken om vad det handlar om. Precis som han skriver så är […]

    Pingback av Sökmotoroptimering i tiden

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner