Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Faran med att bara kunna on page-optimering

Insekt

Google blir allt bättre på att förstå innehåll, de knep man var tvungen att ta till med syntaxen förr för att förklara för Google vad en sida handlade om blir allt mindre viktigt. Om du baserar din sökmotoroptimering på sådant du kan göra på din sajt riskerar du att förlora stort i framtiden.

Sökmotoroptimering består i huvudsak av två delar, det du gör på sajten och det du gör utanför sajten. Det du gör på sajten kan innefatta allt sådant som gör det lättare för en sökmotor att förstå ditt innehåll och det som görs utanför sajten är länkar och omnämnanden på olika sätt. Vanligtvis skulle jag vara lite snävare i vad som är utanför sajten, i 99% av alla fall betyder det länkar men vi vill ha en definition som håller i längden.

Det vi ska fokusera på idag är sådant som görs på sajten. Många sökmotorkonsulter kommer prata om att de gör sajten lättare att indexera, ”förbättrar innehållet”, arbetar med strukturen eller lite allt möjligt. Allt som oftast handlar detta om att rätta till syntaxen. Man går igenom sidorna och ser till att interna länkar har rätt ankartext, att huvudrubriken använder H1-tag, att viktiga sökord finns i Title och så vidare. Allt det här är vettigt, det är något man behöver göra. Idag.

Googles målsättning är förstås att förstå vad en sida handlar om oavsett vilken markup som används. Det är inte längre strikt nödvändigt att använda H1 för huvudrubriken, Google förstår i ganska stor utsträckning att den största och översta rubriken är huvudrubrik i alla fall (vi vill ändå rekommendera användandet av H1 för säkerhets skull). Alla förstår att huruvida H1 används för att markera huvudrubrik eller om man bara valt att göra fonten större spelar mindre roll för dem som söker med Google, alltså vill Google också att det spelar mindre roll.

Det finns idag ett antal byråer som enbart jobbar med förändringar du kan göra på sajten. Det här är inte en framtidssäker arbetsmetod, den sökmotoroptimering du köper in idag kan mycket väl vara något som Google inom något år gjort mer eller mindre värdelös. Att halta sig fram till förstaplatsen just nu behöver inte alls betyda att du kommer stanna kvar där mer än tillfälligt. Googles vilja är att visa upp det bästa resultatet, oavsett hur du taggar upp saker – on page-optimering kommer bli allt mindre viktigt för varje dag som går.

Bygg istället upp en stark och säker bas med bra inlänkar, gott om riktigt innehåll (inte sådant en sökmotorkonsult kräks ur sig) och tänk långsiktigt. 

2 kommentarer

  1. En annan aspekt är att delarna
    Keywordanalys
    content
    sajt

    Faktiskt bör synka med länkstrategin, på något plan. Så att bara jobba onsajt och inte ha länkperspektivet (Hur de skall fås) kan göra att sajten inte byggs rätt….

    Kommentar av Christian R

  2. […] Bråth skriver även han ett mycket intressant inlägg om faran att bara satsa på on-page där jag tycker han slår huvudet på spiken om vad det handlar om. Precis som han skriver så är […]

    Pingback av

    Sökmotoroptimering i tiden

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner