Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Farmers Update

Det som pratas om allra mest inom sökmotoroptimering idag är Farmers Update. Det lite lustiga namnet kommer från Content Farms, som är vad Google nu sätter sig emot. Jag hade förmånen att luncha med en branschkollega idag, Magnus Foss. Han har tillsammans med Jonas Orvarsson och Björn Michels gjort en hel del undersökningar på uppdateringen så jag tänkte dela med mig av lite intryck från lunchen.

Om du inte känner till uppdateringen sedan tidigare så är Farmers Update samma uppdatering som jag tidigare nämnt. Det är en uppdatering vi ännu inte fått i Sverige men i USA har den rullat ut med buller och bång. Google säger själva att den påverkar 12% av sökresultaten och det gör den till en av de största uppdateringar som kommit på flera år. Det gör förstås att många är nervösa och jag tänkte faktiskt ta och lugna vissa av er, kanske skrämma andra.

Många har blandat ihop uppdateringen med Googles skärpta regler för duplicate content men sanningen är att det faktiskt inte krävs att du har mycket, eller ens något, duplicerat innehåll för att du ska få stryk av Farmers. Ett grundläggande kriterium som jag kan se är att det bara handlar om stora siter med mycket innehåll. Det krävs många undersidor som driver trafik för att du ska vara i riskzonen. Om du har en mindre site med bara ett fåtal intressanta sökord behöver du inte oroa dig.

Ett lysande exempel på en Content Farm om du har problem med begreppet är Mahalo som du kanske känner till. Mahalo har stora mängder användargenererat innehåll av minst sagt blandad kvalitet och hade en förmåga att dyka upp på alla möjliga sökningar på Google.com. Mahalo blev i och med uppdatering av med en massa trafik. Du kan hitta lite fler exempel här.

Några slutsatser man kan dra är att den typiska siten som fått en törn har väldigt många artiklar, tunt innehåll (t ex ont om bilder eller text) men inte så mycket auktoritet. Svenska Wikipedia skulle kunna vara ett exempel på en site i riskzonen men vi kan nog räkna med att den har tillräcklig auktoritet för att klara sig.

Lägg märke till att det nästan uteslutande handlar om saker man kan förändra på siten, mkt lite off page (det är bara auktoriteten) som påverkar.

7 kommentarer

  1. Vad tror du om våra stora nättidningar? De kör ju i väldigt många fall bara kopierade nyheter från byråerna, och ofta hittar man samma artikel hos olika tidningar. Många av artiklarna är ju också notiser och sällan särskilt djuplodande. Ligger DN i farozonen?

    Kommentar av

    Jonas

  2. Jag tror inte det är någon fara, de ska ha tillräcklig auktoritet.

    Kommentar av Magnus

  3. Har kikat runt på nätet idag efter nyheter om denna uppdatering. det är verkligen en stor update! Det pratas om att många av de stora artikelsajterna ”over there” har tappat enormt med trafik.
    Blir spännande att se hur det påverkar oss här, när uppdateringen rullas ut här.

    Vilken typ av sajt är mest skyddad mot alla uppdateringar?
    Har ni några förslag?

    Petter

    Kommentar av

    Seo petter

  4. Efter att ha läst nyheten här och på seo forum så har jag själv läst på lite och som ni skriver så måste man bedriva en större sida för att ens ligga i riskzonen.

    Men resultatet enligt mig är ett bättre google, detta måste ju vara vad alla SEOare vill? Förutom de som sitter på feta sidor med bra affiliate intäkter där innehåller genereras av andra människor :-)

    Kommentar av

    Fredrik J

  5. Tack för genomgången, Magnus. Om det är som du säger så låter det bara positivt för de sajter som jag är ansvarig för. Har alltid kört på fokuserat innehåll med ganska stort djup, för jag har trott på att det lönat sig i längden – och det ser ju ut att bli så.
    :)

  6. Intressant att läsa vad du skriver om att man lätt blandar ihop det med Googles skärpta regler för duplicate content. Har du några bra ex eller länkar för dessa nya skärpta regler? Jag har en site som har funnits i dryga året och som hade en del inlänkar, men som plötsligt tappade 90% av trafiken. Den aggregerar bara innehåll via apier eller produktfeeds, så det kanske var duplicate content som slog till?

    Kommentar av

    Mikael Lindström

  7. Intressant läsning. En mix av relevanta artikelkataloger och andra ”naturliga” inlänkar verkar fungera bra för min del. Jag får fortsätta att läsa era tips och prova mig fram.

    Kommentar av

    Evino

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner