Sökmotorkonsult.se

Färre länkar i Webmaster Tools

The missing link

Har det försvunnit en hel massa länkar för dig i Webmaster Tools? Du är inte ensam, det är ett utbrett ”problem” och många undrar vad som är fel.

Vi och en många andra som arbetar med sökmotoroptimering har fått frågan och det verkar mycket riktigt som det försvunnit en hel massa länkar från Webmaster Tools. Vissa sajtägare rapporterar så mycket som att 80% av länkarna inte längre syns i Webmaster Tools, det är inte förknippat med tapp i positioner däremot.

Ingen ko på isen

Min bedömning är alltså att det inte är dags att få panik, du kan nog utgå från att det bara är redovisningen av länkarna som strular eller ändrats. Du har inte över natten tappat 80% av dina länkar och Google har troligen inte ändrat hur de ser på länkarna, bara hur de visar dem. Det går inte att vara säker på det här tyvärr, det kan vara en indikation att Google väljer att sluta visa vissa länkar, jag skulle inte kasta mig över förändringsspaken än utan vänta och se. Som så ofta inom sökmotoroptimering

 

Sidan är senast uppdaterad 2014-11-13

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?