Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Tips – Hur du felsöker vid organiskt tapp

Stabila positioner under en lång period kan göra en bekväm och trygg, men man går aldrig riktigt säker i SEO-världen. Helt plötsligt kan blixten slå ner från en klar himmel och träffa just dig – vad gör du då? Börjar felsöka!

När en specifik målsida tappar i ranking vet du kanske inte var problemet ligger. Då gäller det att täcka upp de vanligaste källorna till problemet och även se till att man går igenom två olika delar. På samma sätt när det gäller optimering så är de två primära delarna att felsöka: On page och Länkar.

Google kommer ibland med olika uppdateringar och det kan vara bra att börja med att kolla upp om Google nyligen lanserat något som kan ha negativ påverkan på din webbplats, vilket du bland annat kan göra här. Det kan även vara en filteruppdatering som till exempel Pandan (on page) eller Pingvinen (länkar) där du då kan dra ganska enkla slutsatser vad orsaken kan vara.
Går det inte att koppla tappet till någon uppdatering föreslår jag att ni börjar med följande:

On page
För att snabbt utesluta vissa saker bör ni gå in i ert Google Search Console (tidigare GWT), förutsatt att ni har detta uppsatt. Här kan ni enkelt se om det dykt upp några varningar på exempelvis ovanligt många indexerade sidor eller om ni blivit hackade på något sätt. Läs mer om hur du håller regelbunden koll på ditt Search Console-konto.

Sk%C3%A4rmavbild 2016-02-22 kl. 10.49.23

Vi skrev nyligen ett inlägg om världens bästa SEO-verktyg ”grodan”, där ni kan fylla i er webbadress eller den specifika målsida som tappat och sedan låta verktyget spindla av er sajt. Det finns många bra funktioner med verktyget och ur ett felsökningsperspektiv kan ni bland annat lokalisera duplicerat innehåll eller problem med många felaktiga svarskoder i länkstrukturen.

Eftersom duplicerat innehåll är något som Google ogillar skarpt kan ni enkelt ta reda på detta genom att kopiera ett textstycke från er sajt som ni sedan klistrar in inom citationstecken i sökrutan på Google. Kommer det upp en massa resultat, både externa och interna med samma innehåll bör ni åtgärda detta.

Länkar
Det finns flera bra verktyg när ni ska se er länkprofil men för att nämna två så kan ni använda er av Ahrefs och Majestic SEO. Här kan ni se om det har blivit en ökning i antalet länkar som pekar till er sajt eller ifall ankartextfördelningen är onaturlig, det vill säga att det inte ska finnas för stor andel sökord som ankartext. Titta även specifikt på den sida/sidor som tappat och hur länkarna ser ut som pekar dit.

Sk%C3%A4rmavbild 2016-02-22 kl. 10.57.33

Robots.txt
Säkerställ att ni inte råkat blockera något i er robots.txt-fil som gör att Google inte kommer åt vissa väsentliga sidor av er sajt. Prova även att gå in i källkoden och leta upp robots-taggen för att se om det kan ligga en canonical i koden som hänvisar till en annan sida.

Sist men inte minst, dubbelkolla att sidan i fråga finns länkad från startsidan eller den sida på sajten som ska länka till målsidan.

Hoppas dessa tips tar er en bit på vägen, annars är ni välkomna att kontakta oss på Pineberry.

2 kommentarer

  1. Vad gäller duplicerat innehåll eller snarlikt innehåll kan jag varmt rekommendera http://www.siteliner.com som scannar igenom en sajt och sedan rankar sidorna mot varandra. Detta verktyg visar vilka sidor som är snarlika varandra, man kan se sida för sida vilka andra sidor som har överlappande termer eller stycken. Sajten kräver inget abonnemang och kostar för större sajter en cent per sida vilket det enligt mitt tycke helt klar är ett mer än rimligt pris.

    Kommentar av Ulf Seijmer

  2. Hej Ulf!

    Tack för ditt tips, absolut värt att kolla in.

    / Fredrik

    Kommentar av Fredrik Kyhlstedt

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Amazon advertising

Amazon Advertising – Annonsering på Amazon Ads

Annonsering på Amazon är en av grundstenarna i att lyckas med satsningen på Amazon. Vi går i artikeln igenom de olika delar annonsörer behöver tänka på för att lyckas med sin annonsering på Amazon.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner