Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Fem vanliga misstag när man bygger om webbutiker

misslyckad byggare

När tekniken går framåt och designtrender förändras så måste du förr eller senare göra om din webbutik. När du gör detta är det viktigt att du även tänker på sökmotoroptimeringen och inte litar blint på din webbyrå för då kan det sluta illa. Jag tar i detta inlägg upp fem vanliga SEO-misstag samt hur du undviker dem när du gör om din webbutik.

1. Pekar inte om gamla sidor

När man bygger en ny webbutik så innebär det ofta att den får en ny url-struktur. Då måste man peka om från de gamla sidorna till de nya med permanent redirect 301. Detta gör inte bara att dina besökare hamnar rätt på den nya sidan utan det gör även att du talar om detta för Google. Den nya sidan får på så sätt med sig kraft från den gamla och du kan behålla dina positioner i sökresultatet.

2. Missar det man rankade bra på

Om du redan får organisk trafik genom att du rankar bra på vissa ord och fraser så måste du se till att du tar med dig detta in på din nya webbsida. Detta gör du genom att se till att det finns motsvarande landningssidor med optimerat innehåll och att du pekar om till dem enligt ovan. Du bör alltså ta hänsyn till din organiska trafik när du planerar hur din nya webbutik ska se ut.

3. Indexerar filtrering och sortering

Idag har nya webbutiker väl utvecklade filtreringsfunktioner för till exempel färg, storlek och varumärken så att besökaren enkelt kan få fram rätt produkter. För vissa av dessa filtreringar är det bra om de länkar in till landningssidor, som Google kan indexera, medan för andra vill vi inte att detta ska ske eftersom det leder till duplicerat innehåll och kan skada webbsidan. Om vi till exempel säljer skor så vill vi att det under respektive kategori ska finnas landningssidor för olika varumärken inom den kategorin men vi vill inte ha landningssidor för varje skostorlek. Detta kan såklart variera med vad du säljer, i vissa fall kan till exempel olika storlekar och mått vara relevanta landningssidor. När det gäller olika sorteringsfunktioner som till exempel pris, populära och nyheter så ska de aldrig generera sidor som Google kan indexera.

4. För många länkar i huvudmenyn

Idag är det populärt med stora menyer där nästan alla kategorier och varumärken finns med. Detta kan vara bra för besökaren eftersom sidan blir lättnavigerad men det gör att varje sida i webbutiken får för många interna länkar. Nackdelen är att det blir en otydlig struktur där länkkraften som kommer in sprids ut på för många sidor. Det är bättre att skapa en tydlig hierarkisk struktur med huvudkategorier och underkategorier med endast ett fåtal länkar i huvudmenyn. När man sedan navigerar sig ner i strukturen så finns det länkar i undermenyer, eller filtreringar med länkar, inom den kategorin. Självklart kan man ha en stor meny för besökaren men då får man välja en teknisk lösning som bara länkar till de viktigaste sidorna men som gör det möjligt för besökaren att se och klicka in på övriga.

5. Anpassar inte den nya webbsidan till mobila enheter

Trafiken från mobila enheter ökar och framförallt för webbutiker som vänder sig till privatpersoner. När du ändå gör om webbsidan är det bra om den blir anpassad för mobila enheter och på så sätt kan ranka bra i det mobila sökresultatet. Det jag rekommenderar här är en responsiv design.

När det blir aktuellt för dig att göra om din webbutik rekommenderar jag att du tar hjälp av en sökmotorkonsult som kan hålla dig i handen och säkerställa att du inte försämrar din organiska trafik utan istället ökar den.

4 kommentarer

  1. Just punkt två är vad jag anser är så mycket svårare nu efter att ”Not provided” blivit ett faktum. Många gånger vill man ju fräscha till och finlira med innehållet och just i detta fallet räcker det inte med att veta ungefär vad som gett trafik. Gammal data kan vara räddningen men nyvunna positioner finns ju inte där.

  2. Håkan, det stämmer att not provided ställer till det. Men om man utgår från landningssidorna och det innehåll som är på dem och uppenbarligen fungerar så kommer man långt. Det som ofta blir fel är att man helt enkelt struntar i det gamla innehållet, skriver om titlar, flyttar ner sidor i strukturen mm som sänker sidan.

    Sen om man vill finlira så kan vi, med våra tränade ögon ;-), se vilka ord och fraser som bör ge trafik till en landningssida och sedan kolla vad positionerna är för dem.

    Kommentar av Viktor Calmhede

  3. Viktor, punkt nummer 4. Har du några bra exempel på webbutiker som har löst det snyggt och pedagogiskt?

    Kommentar av Jonas Lindblom

  4. Jonas, jag tycker bygghemma.se har gjort det bra trots att det även där finns vissa brister.

    Kommentar av Viktor Calmhede

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google logga på EU-flagga

Google lyfter in andra söktjänster i serpen

Google har tydligare börjat lyfta fram konkurrerande söktjänster i sina europeiska sökresultatet. Förändringen ska ses i ljuset av de processer EU driver mot Google och dess dominerande ställning på den europeiska sökmarknaden. 

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner