Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

First Mover Advantage

First Mover Advantage

Även inom SEO finns det anledning att inte underskatta ett First Mover Advantage. Att vara först in på ett segment är ju bra på nästan alla andra sätt och så även inom SEO. Precis som inom andra områden så är det viktigt att ta tillvara sin fördel av att vara först och vi ska ta en liten titt på att göra just det.

Ett First Mover Advantage inom SEO behöver inte vara att du är först med en produkt eller tjänst, det räcker långt med att du är först med sökmotoroptimering i segmentet. Om du är en återförsäljare för raketost så är det ju en ganska gammal produkt men det finns ingen som aktivt sökmotoroptimerar, du skulle alltså kunna vara först in i segmentet trots att det inte alls är något nytt. Om du är först in är det dessutom väldigt lätt att ta förstaplatser på alla de viktiga sökorden.

Till att börja med ska vi prata om en problem. Ofta är det så att om man är först in i segmentet så finns det inga sökvolymer att prata om, om ingen vant sig att man kan söka efter något och få resultat som är godtagbara så är det svårt att veta vilka sökord folk kommer använda sig av när trycket ökar. Det finns i princip två sätt att hantera det, det ena är att styra vad folk söker efter med hjälp av PR och traditionell marknadsföring, det andra är att gå brett. Med PR kan man ju pränta in vilka ord som används om man är lite klyftig och om man är van vid att göra sökordsanalyser kan man ofta lista ut i förväg vad folk rimligtvis kommer använda för sökord (eller ta hjälp av någon som är bra på det).

Om vi släpper problemet och ser till möjligheterna istället. Du har redan förstaplatserna på alla intressanta sökord i segmentet och trafiken börjar öka. Det börjar dyka upp affiliateprogram i segmentet (och då kommer affiliates att dyka upp snart). Du måste nu säkerställa att du använder ditt försprång till att befästa din ledning. Du måste se till att du får fördelar gentemot dina konkurrenter genom att du redan är etta. Vi ska prata om ett sätt att göra det.

Vad har du som konkurrenten inte har?

Till att börja med så har du ju redan intäkter, något som dina konkurrenter saknar. Du driver redan den trafik som finns i sökmotorerna och kan använda de intäkterna till att stärka din position. Det här kan variera förstås, konkurrenterna kan ju mycket väl ha intäkter från andra håll så det är inte riktigt ett lika stort försprång som när man är helt först med en produkt eller tjänst. Du har en annan stor möjlighet däremot, du kan dra nytta av den trafik du redan har.

Genom att aktivera dina besökare till annat än bara köp kan du använda dem till att stärka din site, befästa den på förstaplatsen. Eftersom du till skillnad från konkurrenterna får organisk trafik redan är det just den som är din möjlighet, ditt försprång. Om du använder trafiken till att stärka din länkprofil och ditt innehåll så har du något som dina motståndare inte har. Det här kräver förstås en del av din site som inte skulle krävas annars. Du måste engagera dina besökare, få dem att skriva på siten, länka till dig och prata om dig. Det finns många möjligheter här och några exempel kan vara att arbeta med nyheter och artiklar i segmentet, ett annat att starta ett forum eller driva bloggtävlingar. Använd de besökare du har till att bygga upp din site och skapa dina länkar, uppmuntra och uppmana interaktion så har du vunnit. Då har du dragit full nytta av ditt First Mover Advantage och sett till att du aldrig kommer bli omsprungen i sökresultaten.

2 kommentarer

  1. […] vill vara först Dieter Kalisch 6 May, 2011 Tags: Christian Albinsson Design Fredrik Tedsjö Henrik Backman […]

    Pingback av

    Vecka 18 – vi kampanjar! - PRODUKTION203

  2. Bra artikel, med tanke på hur ungt Internet är så lär mängder av nya produkter och nischer dyka upp de närmsta 10 åren. Ett annat problem är dock tålamodet som behövs. En produkt kan dyka upp, för att sedan slå igenom 2,3,4 eller 5 år efter… Antagligen behöver man en del diversifiering här.

    Kommentar av Per

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner