Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

First Mover Advantage

First Mover Advantage

Även inom SEO finns det anledning att inte underskatta ett First Mover Advantage. Att vara först in på ett segment är ju bra på nästan alla andra sätt och så även inom SEO. Precis som inom andra områden så är det viktigt att ta tillvara sin fördel av att vara först och vi ska ta en liten titt på att göra just det.

Ett First Mover Advantage inom SEO behöver inte vara att du är först med en produkt eller tjänst, det räcker långt med att du är först med sökmotoroptimering i segmentet. Om du är en återförsäljare för raketost så är det ju en ganska gammal produkt men det finns ingen som aktivt sökmotoroptimerar, du skulle alltså kunna vara först in i segmentet trots att det inte alls är något nytt. Om du är först in är det dessutom väldigt lätt att ta förstaplatser på alla de viktiga sökorden.

Till att börja med ska vi prata om en problem. Ofta är det så att om man är först in i segmentet så finns det inga sökvolymer att prata om, om ingen vant sig att man kan söka efter något och få resultat som är godtagbara så är det svårt att veta vilka sökord folk kommer använda sig av när trycket ökar. Det finns i princip två sätt att hantera det, det ena är att styra vad folk söker efter med hjälp av PR och traditionell marknadsföring, det andra är att gå brett. Med PR kan man ju pränta in vilka ord som används om man är lite klyftig och om man är van vid att göra sökordsanalyser kan man ofta lista ut i förväg vad folk rimligtvis kommer använda för sökord (eller ta hjälp av någon som är bra på det).

Om vi släpper problemet och ser till möjligheterna istället. Du har redan förstaplatserna på alla intressanta sökord i segmentet och trafiken börjar öka. Det börjar dyka upp affiliateprogram i segmentet (och då kommer affiliates att dyka upp snart). Du måste nu säkerställa att du använder ditt försprång till att befästa din ledning. Du måste se till att du får fördelar gentemot dina konkurrenter genom att du redan är etta. Vi ska prata om ett sätt att göra det.

Vad har du som konkurrenten inte har?

Till att börja med så har du ju redan intäkter, något som dina konkurrenter saknar. Du driver redan den trafik som finns i sökmotorerna och kan använda de intäkterna till att stärka din position. Det här kan variera förstås, konkurrenterna kan ju mycket väl ha intäkter från andra håll så det är inte riktigt ett lika stort försprång som när man är helt först med en produkt eller tjänst. Du har en annan stor möjlighet däremot, du kan dra nytta av den trafik du redan har.

Genom att aktivera dina besökare till annat än bara köp kan du använda dem till att stärka din site, befästa den på förstaplatsen. Eftersom du till skillnad från konkurrenterna får organisk trafik redan är det just den som är din möjlighet, ditt försprång. Om du använder trafiken till att stärka din länkprofil och ditt innehåll så har du något som dina motståndare inte har. Det här kräver förstås en del av din site som inte skulle krävas annars. Du måste engagera dina besökare, få dem att skriva på siten, länka till dig och prata om dig. Det finns många möjligheter här och några exempel kan vara att arbeta med nyheter och artiklar i segmentet, ett annat att starta ett forum eller driva bloggtävlingar. Använd de besökare du har till att bygga upp din site och skapa dina länkar, uppmuntra och uppmana interaktion så har du vunnit. Då har du dragit full nytta av ditt First Mover Advantage och sett till att du aldrig kommer bli omsprungen i sökresultaten.

2 kommentarer

  1. […] vill vara först Dieter Kalisch 6 May, 2011 Tags: Christian Albinsson Design Fredrik Tedsjö Henrik Backman […]

    Pingback av Vecka 18 – vi kampanjar! - PRODUKTION203

  2. Bra artikel, med tanke på hur ungt Internet är så lär mängder av nya produkter och nischer dyka upp de närmsta 10 åren. Ett annat problem är dock tålamodet som behövs. En produkt kan dyka upp, för att sedan slå igenom 2,3,4 eller 5 år efter… Antagligen behöver man en del diversifiering här.

    Kommentar av Per

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google logga på EU-flagga

Google lyfter in andra söktjänster i serpen

Google har tydligare börjat lyfta fram konkurrerande söktjänster i sina europeiska sökresultatet. Förändringen ska ses i ljuset av de processer EU driver mot Google och dess dominerande ställning på den europeiska sökmarknaden. 

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner