Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Följa upp och tjäna pengar som affiliate – Steg 4

affiliate-pengar

Nu ska vi äntligen notera att webbplatsen klättrar i de organiska sökresultaten och tjäna pengar på den trafiken i steg 4 av affiliateserien.

Syftet med att bygga upp en affiliatewebbplats är ganska självklart. Du ska tjäna pengar på den trafik du skickar vidare till annonsörer. När du har gått igenom Steg 1 med sökord och strukturarbete, Steg 2 med att sätta upp själva webbplatsen och Steg 3 med att skapa auktoritet för din webbplats är det äntligen dags att tjäna pengar.

För att kunna följa upp hur webbplatsen rör sig i sökresultaten och hur trafiken hanteras på webbplatsen rekommenderar jag fem verktyg som jag personligen anser hjälper till mycket.

  • Webbanalysverktyg – Google Analytics.
    • Gå in under Förvärv -> Kampanjer -> Organiska sökord -> Välj primär dimension målsida.
  • Indexeringsverktyg – Google Search Console.
    • Gå in under Sökverktyg -> Sökanalys för att se vilka sökord du syns på och får klick på. Även en indikator på positioner.
  • Positionsverktyg – t.ex. Wincher eller Accuranker.
    • Lägg in viktiga sökord du vill följa och se de stiga i sökresultaten med hjälp av arbetet i tidigare steg.
  • Long tail-positionsverktyg – Sistrix
    • Hitta enkelt sökord du ännu inte visste att du syntes på och undersök även enkelt vad konkurrenterna syns på.
  • Länkverktyg – t.ex. Ahrefs eller Majestic
    • Följ upp länkutvecklingen. Dessa är även hjälpmedel gällande innehåll och positioner.

När du noterar att den organiska trafiken börjar ramla in i Google Analytics är det viktigt att maximera intäkten på din trafik. Det finns ett antal olika affärsmodeller du kan använda dig av för att för att tjäna pengar som affiliate och jag ska försöka guida dig genom några av de vanligaste.

  • Procentuell provision på varje order du genererar.
    • Vanligast hos affiliateprogram som Zanox, Tradedoubler, Adtraction och Wordon.
  • Fast provision per kund.
    • Vanlig för B2B eller tjänstebolag.
  • Procentuell provision på allt en kund genererar i vinst åt ett bolag.
    • Vanlig hos spelbolag eller finansiella aktörer.
  • CPC (Cost per klick) där du får betalt för varje klick du genererar till ett bolag.
    • Vanlig om du fakturerar annonsören själv eller om du använder dig av annonsprogram som t.ex. Google Adsense.

Utöver dessa finns det många olika lösningar och även hybrider men det är viktigt att försöka tänka ut vilken av dessa affärsmodeller som skulle kunna passa din affiliatesajt och ditt segment bäst.

När du tagit toppositioner på viktiga sökord och genererar många kunder och mycket försäljning åt en annonsör har du oftast möjlighet att förhandla dessa nivåer. För att du ska vara en attraktiv publicist gäller det dock att du lokaliserar kunder som har ett förhållandevis stort värde för bolaget och du kan enkelt med hjälp av dessa siffror bevisa varför annonsören ska fokusera mer på dig.

Positionerna i de organiska sökresultaten är i 99 fall av 100 den viktigaste faktorn för att du ska lyckas som affiliate. Fokusera därför på att lära dig maximalt om SEO inom både onpage och offpage. Det gör du enklast genom att du testar olika strategier och sätter upp flera affiliatesajter och hela tiden itterar dina strategier och kör du helt fast är det bara kasta ut frågan till någon i branschen eller försök läs dig till vad du gör för fel. Jag vill önska dig all lycka med ditt nya affiliateprojekt och hoppas att du kommer förbi SEO-snack nu på torsdag och diskuterar dina spännande affiliateprojekt.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner