Sökmotorkonsult.se

Följa upp och tjäna pengar som affiliate – Steg 4

affiliate-pengar

Nu ska vi äntligen notera att webbplatsen klättrar i de organiska sökresultaten och tjäna pengar på den trafiken i steg 4 av affiliateserien.

Syftet med att bygga upp en affiliatewebbplats är ganska självklart. Du ska tjäna pengar på den trafik du skickar vidare till annonsörer. När du har gått igenom Steg 1 med sökord och strukturarbete, Steg 2 med att sätta upp själva webbplatsen och Steg 3 med att skapa auktoritet för din webbplats är det äntligen dags att tjäna pengar.

För att kunna följa upp hur webbplatsen rör sig i sökresultaten och hur trafiken hanteras på webbplatsen rekommenderar jag fem verktyg som jag personligen anser hjälper till mycket.

  • Webbanalysverktyg – Google Analytics.
    • Gå in under Förvärv -> Kampanjer -> Organiska sökord -> Välj primär dimension målsida.
  • Indexeringsverktyg – Google Search Console.
    • Gå in under Sökverktyg -> Sökanalys för att se vilka sökord du syns på och får klick på. Även en indikator på positioner.
  • Positionsverktyg – t.ex. Wincher eller Accuranker.
    • Lägg in viktiga sökord du vill följa och se de stiga i sökresultaten med hjälp av arbetet i tidigare steg.
  • Long tail-positionsverktyg – Sistrix
    • Hitta enkelt sökord du ännu inte visste att du syntes på och undersök även enkelt vad konkurrenterna syns på.
  • Länkverktyg – t.ex. Ahrefs eller Majestic
    • Följ upp länkutvecklingen. Dessa är även hjälpmedel gällande innehåll och positioner.

När du noterar att den organiska trafiken börjar ramla in i Google Analytics är det viktigt att maximera intäkten på din trafik. Det finns ett antal olika affärsmodeller du kan använda dig av för att för att tjäna pengar som affiliate och jag ska försöka guida dig genom några av de vanligaste.

  • Procentuell provision på varje order du genererar.
    • Vanligast hos affiliateprogram som Zanox, Tradedoubler, Adtraction och Wordon.
  • Fast provision per kund.
    • Vanlig för B2B eller tjänstebolag.
  • Procentuell provision på allt en kund genererar i vinst åt ett bolag.
    • Vanlig hos spelbolag eller finansiella aktörer.
  • CPC (Cost per klick) där du får betalt för varje klick du genererar till ett bolag.
    • Vanlig om du fakturerar annonsören själv eller om du använder dig av annonsprogram som t.ex. Google Adsense.

Utöver dessa finns det många olika lösningar och även hybrider men det är viktigt att försöka tänka ut vilken av dessa affärsmodeller som skulle kunna passa din affiliatesajt och ditt segment bäst.

När du tagit toppositioner på viktiga sökord och genererar många kunder och mycket försäljning åt en annonsör har du oftast möjlighet att förhandla dessa nivåer. För att du ska vara en attraktiv publicist gäller det dock att du lokaliserar kunder som har ett förhållandevis stort värde för bolaget och du kan enkelt med hjälp av dessa siffror bevisa varför annonsören ska fokusera mer på dig.

Positionerna i de organiska sökresultaten är i 99 fall av 100 den viktigaste faktorn för att du ska lyckas som affiliate. Fokusera därför på att lära dig maximalt om SEO inom både onpage och offpage. Det gör du enklast genom att du testar olika strategier och sätter upp flera affiliatesajter och hela tiden itterar dina strategier och kör du helt fast är det bara kasta ut frågan till någon i branschen eller försök läs dig till vad du gör för fel. Jag vill önska dig all lycka med ditt nya affiliateprojekt och hoppas att du kommer förbi SEO-snack nu på torsdag och diskuterar dina spännande affiliateprojekt.

Sidan är senast uppdaterad 2016-11-14

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Avsnitt 88 av Sökpodden med Sonlard Berglund, Michael Wahlgren och Ricci Chan-Udom

#88 Framtiden för länkar

I avsnitt 88 av Sökpodden dissekerar vi Metas nya ramverk Performance 5 innan vi går vidare till ett snack om Google Sheets och SEO. Vi avslutar med en diskussion om länkar kommer minska i betydelse. Lyssna gärna!

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!