Sökmotorkonsult.se

Följa upp och tjäna pengar som affiliate – Steg 4

affiliate-pengar

Nu ska vi äntligen notera att webbplatsen klättrar i de organiska sökresultaten och tjäna pengar på den trafiken i steg 4 av affiliateserien.

Syftet med att bygga upp en affiliatewebbplats är ganska självklart. Du ska tjäna pengar på den trafik du skickar vidare till annonsörer. När du har gått igenom Steg 1 med sökord och strukturarbete, Steg 2 med att sätta upp själva webbplatsen och Steg 3 med att skapa auktoritet för din webbplats är det äntligen dags att tjäna pengar.

För att kunna följa upp hur webbplatsen rör sig i sökresultaten och hur trafiken hanteras på webbplatsen rekommenderar jag fem verktyg som jag personligen anser hjälper till mycket.

  • Webbanalysverktyg – Google Analytics.
    • Gå in under Förvärv -> Kampanjer -> Organiska sökord -> Välj primär dimension målsida.
  • Indexeringsverktyg – Google Search Console.
    • Gå in under Sökverktyg -> Sökanalys för att se vilka sökord du syns på och får klick på. Även en indikator på positioner.
  • Positionsverktyg – t.ex. Wincher eller Accuranker.
    • Lägg in viktiga sökord du vill följa och se de stiga i sökresultaten med hjälp av arbetet i tidigare steg.
  • Long tail-positionsverktyg – Sistrix
    • Hitta enkelt sökord du ännu inte visste att du syntes på och undersök även enkelt vad konkurrenterna syns på.
  • Länkverktyg – t.ex. Ahrefs eller Majestic
    • Följ upp länkutvecklingen. Dessa är även hjälpmedel gällande innehåll och positioner.

När du noterar att den organiska trafiken börjar ramla in i Google Analytics är det viktigt att maximera intäkten på din trafik. Det finns ett antal olika affärsmodeller du kan använda dig av för att för att tjäna pengar som affiliate och jag ska försöka guida dig genom några av de vanligaste.

  • Procentuell provision på varje order du genererar.
    • Vanligast hos affiliateprogram som Zanox, Tradedoubler, Adtraction och Wordon.
  • Fast provision per kund.
    • Vanlig för B2B eller tjänstebolag.
  • Procentuell provision på allt en kund genererar i vinst åt ett bolag.
    • Vanlig hos spelbolag eller finansiella aktörer.
  • CPC (Cost per klick) där du får betalt för varje klick du genererar till ett bolag.
    • Vanlig om du fakturerar annonsören själv eller om du använder dig av annonsprogram som t.ex. Google Adsense.

Utöver dessa finns det många olika lösningar och även hybrider men det är viktigt att försöka tänka ut vilken av dessa affärsmodeller som skulle kunna passa din affiliatesajt och ditt segment bäst.

När du tagit toppositioner på viktiga sökord och genererar många kunder och mycket försäljning åt en annonsör har du oftast möjlighet att förhandla dessa nivåer. För att du ska vara en attraktiv publicist gäller det dock att du lokaliserar kunder som har ett förhållandevis stort värde för bolaget och du kan enkelt med hjälp av dessa siffror bevisa varför annonsören ska fokusera mer på dig.

Positionerna i de organiska sökresultaten är i 99 fall av 100 den viktigaste faktorn för att du ska lyckas som affiliate. Fokusera därför på att lära dig maximalt om SEO inom både onpage och offpage. Det gör du enklast genom att du testar olika strategier och sätter upp flera affiliatesajter och hela tiden itterar dina strategier och kör du helt fast är det bara kasta ut frågan till någon i branschen eller försök läs dig till vad du gör för fel. Jag vill önska dig all lycka med ditt nya affiliateprojekt och hoppas att du kommer förbi SEO-snack nu på torsdag och diskuterar dina spännande affiliateprojekt.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?

Michael Wahlgren i webbinarstudion hos Pineberry

Vad ska vi prata om i höst?

Vårens webbinarserie inom digital marknadsföring har varit en formidabel succé med runt 1 000 deltagare per tillfälle. Nu har du chansen att bestämma vad vi ska prata om på höstens webbinar. Våra webbinarier har sedan start varit uppskattade vilket vi […]

eurovision 2021 vinnare

Vem vinner Eurovision 2021? – på Google

Det blev äntligen ett Eurovision 2021, efter en lång väntan, men vem vinner? Vi synar söktrenderna i Europa och har hittat en tydlig vinnare. På Google i alla fall.

Coronadoping

Falsk trygghet från coronadopade SEO-resultat

Coronadopade resultat är ett vanligt fenomen bland företag som gynnats av den påskyndande digitaliseringen. Läs mer om coronadoping och varför det är något du behöver vara vaksam på.