Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Följa upp och tjäna pengar som affiliate – Steg 4

affiliate-pengar

Nu ska vi äntligen notera att webbplatsen klättrar i de organiska sökresultaten och tjäna pengar på den trafiken i steg 4 av affiliateserien.

Syftet med att bygga upp en affiliatewebbplats är ganska självklart. Du ska tjäna pengar på den trafik du skickar vidare till annonsörer. När du har gått igenom Steg 1 med sökord och strukturarbete, Steg 2 med att sätta upp själva webbplatsen och Steg 3 med att skapa auktoritet för din webbplats är det äntligen dags att tjäna pengar.

För att kunna följa upp hur webbplatsen rör sig i sökresultaten och hur trafiken hanteras på webbplatsen rekommenderar jag fem verktyg som jag personligen anser hjälper till mycket.

  • Webbanalysverktyg – Google Analytics.
    • Gå in under Förvärv -> Kampanjer -> Organiska sökord -> Välj primär dimension målsida.
  • Indexeringsverktyg – Google Search Console.
    • Gå in under Sökverktyg -> Sökanalys för att se vilka sökord du syns på och får klick på. Även en indikator på positioner.
  • Positionsverktyg – t.ex. Wincher eller Accuranker.
    • Lägg in viktiga sökord du vill följa och se de stiga i sökresultaten med hjälp av arbetet i tidigare steg.
  • Long tail-positionsverktyg – Sistrix
    • Hitta enkelt sökord du ännu inte visste att du syntes på och undersök även enkelt vad konkurrenterna syns på.
  • Länkverktyg – t.ex. Ahrefs eller Majestic
    • Följ upp länkutvecklingen. Dessa är även hjälpmedel gällande innehåll och positioner.

När du noterar att den organiska trafiken börjar ramla in i Google Analytics är det viktigt att maximera intäkten på din trafik. Det finns ett antal olika affärsmodeller du kan använda dig av för att för att tjäna pengar som affiliate och jag ska försöka guida dig genom några av de vanligaste.

  • Procentuell provision på varje order du genererar.
    • Vanligast hos affiliateprogram som Zanox, Tradedoubler, Adtraction och Wordon.
  • Fast provision per kund.
    • Vanlig för B2B eller tjänstebolag.
  • Procentuell provision på allt en kund genererar i vinst åt ett bolag.
    • Vanlig hos spelbolag eller finansiella aktörer.
  • CPC (Cost per klick) där du får betalt för varje klick du genererar till ett bolag.
    • Vanlig om du fakturerar annonsören själv eller om du använder dig av annonsprogram som t.ex. Google Adsense.

Utöver dessa finns det många olika lösningar och även hybrider men det är viktigt att försöka tänka ut vilken av dessa affärsmodeller som skulle kunna passa din affiliatesajt och ditt segment bäst.

När du tagit toppositioner på viktiga sökord och genererar många kunder och mycket försäljning åt en annonsör har du oftast möjlighet att förhandla dessa nivåer. För att du ska vara en attraktiv publicist gäller det dock att du lokaliserar kunder som har ett förhållandevis stort värde för bolaget och du kan enkelt med hjälp av dessa siffror bevisa varför annonsören ska fokusera mer på dig.

Positionerna i de organiska sökresultaten är i 99 fall av 100 den viktigaste faktorn för att du ska lyckas som affiliate. Fokusera därför på att lära dig maximalt om SEO inom både onpage och offpage. Det gör du enklast genom att du testar olika strategier och sätter upp flera affiliatesajter och hela tiden itterar dina strategier och kör du helt fast är det bara kasta ut frågan till någon i branschen eller försök läs dig till vad du gör för fel. Jag vill önska dig all lycka med ditt nya affiliateprojekt och hoppas att du kommer förbi SEO-snack nu på torsdag och diskuterar dina spännande affiliateprojekt.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Från Google Marketing Live 2019

Google Marketing Live 2019

Googles stora marknadsföringskonferens Google Marketing Live har precis avslutats. Pineberry var på plats i San Francisco och i denna artikel sammanfattar vi våra intryck. Google Marketing Live är Googles stora årliga marknadsföringskonferens. I år samlades 6 000 av Googles viktigaste kunder och […]

YouTube SEO – 12 tips för att ranka högt på YouTube

Dominerar video i SERPen på dina viktigaste sökord? Då behöver du anpassa ditt innehåll för att bli en av de som rankar. I denna artikel går vi igenom YouTube SEO, och hur man rankar videos på Google.

Googlebot med javascript-kod i bakgrunden

Googlebot uppdateras till senaste versionen av Chrome

Googlebot har fått sig en välbehövlig uppdatering och kan nu rendera ut sidor på samma sätt som den senaste versionen av Google Chrome. Läs mer om vad detta betyder.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 49 av Sökpodden

#49 JavaScript SEO

I 49:e avsnitt av Sökpodden serveras JavaScript och SEO, hur du dokumenterar och följer upp SEO-förändringar. Avslutningsvis så snackar vi om Facebooks förändring av Relevance Score. Du lyssnar väl?

gambling annonser google

Gambling-annonsering på Google i Sverige

Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner