Sökmotorkonsult.se

Footerlänkar näst intill värdelöst

Fötter

Jag råkade i förra veckan på ägaren till en av världens största betting-sidor för hästar. Han slåss på den amerikanska marknaden på alla möjliga betting- eller hästrelaterade sökord och gör ganska bra resultat. Något som slog mig när jag pratade med honom var att han använde sig av nästan bara länkar i footer till sina sidor.

För något år sedan så nedvärderade Google länkar i footern enormt, de har tappat värde i nivå med länkar på länksidor eller länkkataloger. Missförstå mig inte, jag tycker att en sund länkprofil innehåller alla möjliga konstiga länkar, både bra och dåliga. Man måste veta vilka som är bra och vilka som är dåliga däremot för man kan inte bygga sitt seo-arbete på enbart dåliga länkar.

Länkens placering på sidan är enormt viktig. Interna länkar straffas inte alls lika mycket som utgående länkar men det gäller dom också. En länk i navigeringen betyder mycket, en länk i texten likaså men en länk i footern betyder nästan inget. Om du sysslar med länkbygge och fortfarande inte har koll på det här är det dags att läsa ikapp.

Sidan är senast uppdaterad 2018-06-04

25 kommentarer

  1. Tips på ställe att läsa mer om detta? Mvh Mats

    Kommentar av Mats

  2. Tyvärr inte, Mats.

    Kommentar av Magnus

  3. Hehe, så din final: ”Om du sysslar med länkbygge och fortfarande inte har koll på det här är det dags att läsa ikapp.” var inte så allvarligt menad?;)

  4. Hur funkar det på dom sidor där footern kommer först i koden? Det känns ju inte speciellt naturligt, men vad säger Google?

  5. Jocke, man kan kanske säga att man kan läsa posten en gång till. Sanningen är väl att det mer var en ”släpp sargen och kom in i matchen.” :)

    Victor, jag skulle inte rekommendera det, Google läser CSS:en också. Jag har sett lite blandade resultat från sådana test så jag törs inte riktigt säga något om hur det fungerar.

    Kommentar av Magnus

  6. @Magnus var hittar jag de testen?

    Kommentar av Fredrik

  7. Det gör du tyvärr inte eftersom vi inte publicerat dem, det går som sagt inte att dra några slutsatser ur dem. Om du ger dig till tåls några månader så har vi vår största rapport någonsin om On Page faktorer på gång.

    Kommentar av Magnus

  8. wow… det var inget dåligt uttalande… Jag kan tänka mej att footerlänkar är något sämre, men att säga att de är snudd till värdelösa utan konkreta exempel eller motivation, känns inte så proffsigt..

    Kommentar av Kim

  9. Jag trodde verkligen inte att den här bloggposten skulle få så mycket tvivlande kommentarer. Jag var övertygad om att det här var något alla kände till.

    För att underbygga lite (eftersom ingen verkar tro mig) så har jag lagt till en video med Matt Cutts (Googles meste språkrör i SEO-frågor). Vanligtvis tycker jag inte att man ska lyssna för mycket på honom, du ska komma ihåg att han har en annan agenda.

    Kommentar av Magnus

  10. Det är något som varit i kraft i flertalet år och jag gissar på att det kommer av Microsofts patent på VIPS (Analys för hur webbinnehåll är strukturerat) 2003..

    Krasst brukar jag säga att man ska lägga det innehåll man anser är viktigast så högt upp i koden som möjligt, och som svar på din fråga så kompletterar jag Magnus svar med att det är betydligt bättre att ha länken i footern där den ligger högt upp i koden, än där den ligger längst ner (som i de flesta fall).

    Jag är, liksom du Magnus, lite småchockad över de höjda ögonbrynen på det här inlägget.

    Vänligen,
    Magnus Lundin

  11. @magnus, Matt Cutts är, förmodligen avsiktligt, ganska vag i sitt uttalande. ”We do reserve the right to treat footer links differently…”. Jag har alltid haft den uppfattningen att vad som spelar större roll är ifall en länk är placerad i ett segment av innehåll (eller kod för den delen) som dupliceras på alla sidor på en sajt. Ganska ofta faller ”footer länkar” i denna kategori. Och Matt nämner ju även ”site wide” i videon som något som skulle dra ned vikten på länken.

    Vad tror du om det? Alltså att det inte är att länken faktiskt ligger i footern som är avgörande utan att det är att länken ligger i ett block av innehåll som är duplicerat på sajtens alla sidor?

    Kommentar av Bernt Johansson

  12. Magnus Lundin: Tackar för det, jag måste kanske ta och göra en ordentlig undersökning med att flytta runt footerlänkar i koden.

    Bernt: Cutts är ju, precis som du säger, en levande rökridå. Jag skulle vilja säga att andra länkar som ligger sitewide, t ex navigeringen ju funkar utmärkt. Vi tog dessutom för några år sedan och flyttade (i princip) alla länkar som fanns i footer till sidebar med mycket bättre resultat. Sen tycker jag generellt sett att man ska akta sig för sitewide och vill alltså ändå hålla med.

    Kommentar av Magnus

  13. Om killen har ”ganska bra resultat” så är ju länkarna knappast dåliga ;-)

    Men det är nog rätt att det är bäst att blanda.

    Kommentar av David

  14. Vem har det?

    Kommentar av Magnus

  15. Jag menar killen som slåss på den amerikanska marknaden på alla möjliga betting- eller hästrelaterade sökord.

    Det jag mest skulle vilja veta dock är om en sitewide footerlänk verkligen är sämre än en länk i en enskild artikel på en sajt. Om så är fallet är footerlänkarna rejält ”discountade” och det skulle i så fall innebära att en länk som visas mer än en gång på en sajt riskerar att var *mindre* värd än en länk som visas en enda gång. Vet du något som pekar på det? Jag är sjukt nyfiken.

    Jag har själv sett footerlänkar ge både ok resultat och dåliga resultat i olika fall.

    Kommentar av David

  16. Kan även tillägga här att jag har sett länkar i artiklar ge oväntat bra resultat på en domän som bara hade några få länkar till sig, alltså från länkar mitt inne i artiklar. Sajten som länkarna pekade till fick ett oväntat högt PageRank-värde men termen den konkurrerar på är för konkurrensutsatt för att sidan skulle kunna ranka bra bara av några få inlänkar. Det hela stämmer dock överrens med det som Matt Cutts påstår i videon – nämligen att länkar ger olika kraft till PageRank beroende på vart det ligger.

    Den intressanta är dock hur länkarna påverkar den faktiska rankingen. Jag är som sagt sjukt nyfiken på eventuella tester inom detta område. Så nyfiken att jag funderar på att genomföra ett eget test.

    Kommentar av David

  17. Jo, till att börja med häst-betting killen, han hade helt sjuka mängder länkar och en liten del av dessa var av andra slag. Jag är övertygad om att de kanske 20% övriga länkarna gjorde 80% av jobbet.

    Jag skulle inte vilja säga att en sitewide är sämre än en länk på en undersida men det är helt klart diminishing returns, 100 länkar från samma site är inte 100 gånger bättre än 1.

    Kommentar av Magnus

  18. Oj oj vad mycket kommentarer det blev om detta! Jag själv var också ovetande att länkar i footern inte var lika mycket värda. Trodde inte placeringen spelade så stor roll faktiskt. I Fotsättningen ska jag bara lägga ”Kontakt” och andra ”mindre viktiga” interna länkar i footern.
    Tror dock inte jag har gjort mycket annat tidigare.

    Kommentar av Olof

  19. Jag kan bekräfta att jag sett samma sak. Externa länkar som ligger ”utanför” innehåll har i allmänhet ett sämre inflytande än om den skulle vara omringad av relevant text. Och det behöver inte vara mycket text för att skillnaderna ska synas.

    Utmärkt att du lyfter fram detta Magnus.

    Kommentar av Fredrik Eriksson

  20. Tackar, Tackar.

    Kommentar av Magnus

  21. Nyttig info, men som vanligt finns det ”bevis” som pekar åt båda håll. SEO är f-n inte lätt :(

    ”Om du ger dig till tåls några månader så har vi vår största rapport någonsin om On Page faktorer på gång.”

    DET ser jag fram emot!

    Kommentar av N!cklas

  22. Gammal post men måste fråga. Footerlänkar fyller en bra navigationsmöjlighet på flertalet sidor. En meny med submenyer i botten så att säga. Skall man då använda nofollow på dessa länkar i regel?

    Kommentar av Andreas

  23. Andreas,

    Nej, verkligen inte. Det den här posten diskuterar är länkar till din sajt från andra sajters footers.

    För internlänkning skulle jag inte, ur ett SEO-perspektiv, förlita mig på en meny i footern, och en sån lösning är inte bra. Den behöver inte vara direkt dålig heller, men du kommer inte lösa några problem med att göra länkarna där nofollow.

    Om du kan visa at din footermeny är bra för dina besökare, så behåll den. Om den inte gör varken från eller till så ta bort den. Nofollow är inte ett bra alternativ.

    Kommentar av Aaron Axelsson

  24. Aaron tack för ditt svar.
    Så det blir inte dåligt av att man länkar menyn på kanske dubbla ställen då Har själv sett exempel där just footer-länkarna är taggade nofollow vid intern länkning

    Kommentar av Andreas

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.