Sökmotorkonsult.se

För brett eller för smalt innehåll?

Tunn tråd

Något du alltid ska tänka på när du jobbar med innehåll är att det ska ha exakt rätt bredd. Precis som när du arbetar med innehåll till annat så gäller det i sökresultaten och vid sökmotoroptimering också. Det handlar om att ha innehåll på en sådan nivå som den som söker faktiskt letar efter.

Jag satt häromdagen och gick igenom söktrafik på sökmotorkonsult.se och hittade en hel del sökord där vi får väldigt dålig click-trough-rate i sökresultaten. På nästan samtliga var orsaken antingen att innehållet var för smalt eller för generellt för sökfrasen. Det handlar här att leva upp till användarens förväntningar och jag kan utan tvekan säga att de artiklar jag hittade inte gjorde det.

Ofta kan det bero på att artikeln inte är skriven för just den sökfrasen och det betonar vikten av att hålla koll på den söktrafik man har för att utvärdera och omvärdera. Ett mycket bra exempel från min lilla studie är sökningen ”Svenska Twitter” som faktiskt verkar ha en del volym. Sökmotorkonsult.se syns där med en gammal artikel om 30 svenska sökmotoroptimerare man bör följa på Twitter.

Det är ganska lätt att även om sökmotoroptimering är intressant så är huvudparten av alla de som söker efter ”Svenska Twitter” inte är intresserade av just sökmotoroptimerare på Twitter. Huvudparten är intresserade av något mycket bredare.

Problemet är det samma om ditt innehåll är för brett, om titeln utlovar ett smalare ämne än vad du i innehållet levererar så kommer du få problem, många tror att det är en av de grundpelare som Googles Pandauppdatering vilar på (och därmed slår hårt mot content farms). Lösningen är alltså att anpassa sig efter besökarens behov, om jag letar efter Svenska Twitter och du vill fånga upp mig så får du se till att vara bredare än jag och om jag söker om ”Vilken sökmotoroptimerare har skrivit flest Tweets” så måste du vara än smalare.

Sidan är senast uppdaterad 2012-01-22

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!