Sökmotorkonsult.se

För brett eller för smalt innehåll?

Tunn tråd

Något du alltid ska tänka på när du jobbar med innehåll är att det ska ha exakt rätt bredd. Precis som när du arbetar med innehåll till annat så gäller det i sökresultaten och vid sökmotoroptimering också. Det handlar om att ha innehåll på en sådan nivå som den som söker faktiskt letar efter.

Jag satt häromdagen och gick igenom söktrafik på sökmotorkonsult.se och hittade en hel del sökord där vi får väldigt dålig click-trough-rate i sökresultaten. På nästan samtliga var orsaken antingen att innehållet var för smalt eller för generellt för sökfrasen. Det handlar här att leva upp till användarens förväntningar och jag kan utan tvekan säga att de artiklar jag hittade inte gjorde det.

Ofta kan det bero på att artikeln inte är skriven för just den sökfrasen och det betonar vikten av att hålla koll på den söktrafik man har för att utvärdera och omvärdera. Ett mycket bra exempel från min lilla studie är sökningen ”Svenska Twitter” som faktiskt verkar ha en del volym. Sökmotorkonsult.se syns där med en gammal artikel om 30 svenska sökmotoroptimerare man bör följa på Twitter.

Det är ganska lätt att även om sökmotoroptimering är intressant så är huvudparten av alla de som söker efter ”Svenska Twitter” inte är intresserade av just sökmotoroptimerare på Twitter. Huvudparten är intresserade av något mycket bredare.

Problemet är det samma om ditt innehåll är för brett, om titeln utlovar ett smalare ämne än vad du i innehållet levererar så kommer du få problem, många tror att det är en av de grundpelare som Googles Pandauppdatering vilar på (och därmed slår hårt mot content farms). Lösningen är alltså att anpassa sig efter besökarens behov, om jag letar efter Svenska Twitter och du vill fånga upp mig så får du se till att vara bredare än jag och om jag söker om ”Vilken sökmotoroptimerare har skrivit flest Tweets” så måste du vara än smalare.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?