Sökmotorkonsult.se

För brett eller för smalt innehåll?

Tunn tråd

Något du alltid ska tänka på när du jobbar med innehåll är att det ska ha exakt rätt bredd. Precis som när du arbetar med innehåll till annat så gäller det i sökresultaten och vid sökmotoroptimering också. Det handlar om att ha innehåll på en sådan nivå som den som söker faktiskt letar efter.

Jag satt häromdagen och gick igenom söktrafik på sökmotorkonsult.se och hittade en hel del sökord där vi får väldigt dålig click-trough-rate i sökresultaten. På nästan samtliga var orsaken antingen att innehållet var för smalt eller för generellt för sökfrasen. Det handlar här att leva upp till användarens förväntningar och jag kan utan tvekan säga att de artiklar jag hittade inte gjorde det.

Ofta kan det bero på att artikeln inte är skriven för just den sökfrasen och det betonar vikten av att hålla koll på den söktrafik man har för att utvärdera och omvärdera. Ett mycket bra exempel från min lilla studie är sökningen ”Svenska Twitter” som faktiskt verkar ha en del volym. Sökmotorkonsult.se syns där med en gammal artikel om 30 svenska sökmotoroptimerare man bör följa på Twitter.

Det är ganska lätt att även om sökmotoroptimering är intressant så är huvudparten av alla de som söker efter ”Svenska Twitter” inte är intresserade av just sökmotoroptimerare på Twitter. Huvudparten är intresserade av något mycket bredare.

Problemet är det samma om ditt innehåll är för brett, om titeln utlovar ett smalare ämne än vad du i innehållet levererar så kommer du få problem, många tror att det är en av de grundpelare som Googles Pandauppdatering vilar på (och därmed slår hårt mot content farms). Lösningen är alltså att anpassa sig efter besökarens behov, om jag letar efter Svenska Twitter och du vill fånga upp mig så får du se till att vara bredare än jag och om jag söker om ”Vilken sökmotoroptimerare har skrivit flest Tweets” så måste du vara än smalare.

Sidan är senast uppdaterad 2012-01-22

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.

Google Facebook

Alphabet och Meta bommar förväntningarna

Techjättarna Alphabet och Meta har lämnat kvartalsrapport denna vecka. Båda kom in med klart sämre siffror än marknaden förväntat sig. Vi går igenom rapporterna med fokus på vad som är intressant för oss digitala marknadsförare.