Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

För brett eller för smalt innehåll?

Tunn tråd

Något du alltid ska tänka på när du jobbar med innehåll är att det ska ha exakt rätt bredd. Precis som när du arbetar med innehåll till annat så gäller det i sökresultaten och vid sökmotoroptimering också. Det handlar om att ha innehåll på en sådan nivå som den som söker faktiskt letar efter.

Jag satt häromdagen och gick igenom söktrafik på sökmotorkonsult.se och hittade en hel del sökord där vi får väldigt dålig click-trough-rate i sökresultaten. På nästan samtliga var orsaken antingen att innehållet var för smalt eller för generellt för sökfrasen. Det handlar här att leva upp till användarens förväntningar och jag kan utan tvekan säga att de artiklar jag hittade inte gjorde det.

Ofta kan det bero på att artikeln inte är skriven för just den sökfrasen och det betonar vikten av att hålla koll på den söktrafik man har för att utvärdera och omvärdera. Ett mycket bra exempel från min lilla studie är sökningen ”Svenska Twitter” som faktiskt verkar ha en del volym. Sökmotorkonsult.se syns där med en gammal artikel om 30 svenska sökmotoroptimerare man bör följa på Twitter.

Det är ganska lätt att även om sökmotoroptimering är intressant så är huvudparten av alla de som söker efter ”Svenska Twitter” inte är intresserade av just sökmotoroptimerare på Twitter. Huvudparten är intresserade av något mycket bredare.

Problemet är det samma om ditt innehåll är för brett, om titeln utlovar ett smalare ämne än vad du i innehållet levererar så kommer du få problem, många tror att det är en av de grundpelare som Googles Pandauppdatering vilar på (och därmed slår hårt mot content farms). Lösningen är alltså att anpassa sig efter besökarens behov, om jag letar efter Svenska Twitter och du vill fånga upp mig så får du se till att vara bredare än jag och om jag söker om ”Vilken sökmotoroptimerare har skrivit flest Tweets” så måste du vara än smalare.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner