SEO för marknadschefer

Som marknadschef sitter du i lite av en knipa. Sökmotoroptimering är nämligen komplicerat att köpa.

Det finns många val att göra och det finns många som är beredda att berätta hur det ska gå till,  och inte alltid så väl underbyggt. Tanken är att vi ska försöka reda lite i röran för att kunna fatta bättre beslut. Det allra första du behöver göra är att bestämma vilken storleksordning du vill ha på satsningen. Jag brukar se två möjliga scenarion, det första är att se till att få trafik från sökmotorer i så stor (och bra) utsträckning som möjligt. Det andra är att göra en seriös satsning. Vid en första anblick kanske dessa låter som samma sak men de är faktiskt inte lika.

Låt SEO genomsyra organisationen

Om vi börjar med att titta på alternativ två så blir det lite tydligare. Med en seriös satsning menar jag att du gör SEO till en grundpelare i marknadsföringen. Alla företag som lyckats bra i sökmotorerna har gjort det, men du måste låta SEO genomsyra hela organisationen. De skribenter som skriver materialet måste tänka på SEO, utvecklarna som bygger siten måste förstå SEO och ledningen måste se SEO som ett fundament. Om det här är möjligt och om det finns en tillräcklig marknad kan sökmotoroptimeringen lyfta företaget till en helt ny nivå. Det är inte alltid möjligt att göra en sådan här satsning av många olika anledningar och det börjar med ledningen. Det måste finnas en vilja att ta toppositioner och det måste finnas en investeringsvilja för det tar ett tag. Det bygger också på att du måste se till att ha mycket av kompetensen inhouse alternativt ha riktigt bra konsulter, för någon måste förklara för alla inblandade hur viktigt det är och hur man ska arbeta med SEO inom sitt område.

Utrymmet avgör satsningens storlek

Det andra alternativet passar bättre när det inte finns möjlighet att låta sökmotoroptimeringen vara så stor del av företaget. Du förstår att ni behöver göra SEO och kan göra förändringar på siten för detta, men kan inte låta det genomsyra hela företaget av en eller annan anledning. Här finns det inte något som helst utrymme för en egen SEO-avdelning till exempel. Om jag skulle välja mellan dessa två alternativ är det första jag tittar på vilket utrymme det finns, det handlar om att se vad det finns för marknad innan man väljer vilken investering som kan göras. En av sakerna du måste veta om sökmotoroptimering är att det inte går att skapa ett behov, det här är en nackdel men också en av de saker som gör SEO fantastiskt. Behovet finns och du kan lätt nå alla som redan letar och endast dem.

Sökordsanalys ger en bra bild

Det du behöver är alltså en bra bild av vilken mängd sökningar det görs på ämnet och det görs lättast med en bra sökordsanalys. En sökordsanalys är inte mer komplicerat än att man tar reda på hur många sökningar som görs på de sökord som kan vara intressanta, och tar samtidigt reda på vilka sökord som passar. Det går att göra det här på många sätt och ett snabbt (men ofta inte så djuplodande) är att dra igång ett antal adwords-kampanjer med stor budget under en kort tid. Ofta vill du ha en erfaren sökmotorkonsult för att göra detta för att få tillräckligt djup och tillräcklig bredd på undersökningen. Om du befinner dig inom något av de områden som kan vara ordentligt lönsamma ska du ta en allvarlig funderare på om du vill försöka göra en seriös satsning. För att kunna göra det behöver du antingen riktigt bra inhouse-kompetens (kan vara svårt att få tag på) eller vända dig till något av det fåtal SEO-byråer som klarar av sådana uppdrag. Om du dessutom vill slåss på någon av de mest konkurrensutsatta marknaderna kan det för den oinsatte vara på snudd till omöjligt att i förväg göra en bedömning om vem som faktiskt kan leverera, oavsett om det gäller en sökande för en plats eller en byrå som offererar.

Kräv transparens

Det finns en del säkerhetsbälten som tur är – här kommer det viktigaste i den här texten – så om det bara är en sak som du tar med dig så tycker jag att det ska vara det här: kräv transparens. Oavsett om det handlar om en anställd eller en konsult som levererar så ska det, precis som i alla andra branscher, vara transparent. Skulle du köpa PR från en byrå som inte redovisar vad som händer? Skulle du köpa TV-reklam som du inte får se och som sänds på en kanal som du inte får veta vilken den är? Det är förvånansvärt många sökmotorkonsulter som inte är det minsta transparenta. Om du har en konsult idag bör du be hen om en lista över vilka länkar hen sett till att du fått (på vilket sätt hen än nu gör det). Om detta inte redovisas, är inte det lite konstigt? Kräv transparens! Om du inte är med på varför jag tar upp länkar i stycket innan så kan vi göra en liten avstickare här och ta reda på det. Google (som idag har mer än 90% av den svenska sökmarknaden) kom till utifrån idén att mäta hur många viktiga siter som länkar till en site och att se dem lite som röster. Ju viktigare site desto tyngre väger rösten och ju fler och bättre röster (inom ditt ämne) du har desto högre upp i resultaten kommer din sida visas. Länkar är alltså extremt viktigt i sökmotoroptimering.

Inga garanterade resultat

Nästa viktiga punkt som du behöver känna till är att Google inte gillar sökmotoroptimerare som garanterar resultat. Nu tycker jag inte att Google kan diktera hur folk gör affärer (när det inte är med Google förstås) men det finns en god anledning till detta. Det finns nämligen risker med sökmotoroptimering och särskilt om man gör en mer aggressiv SEO. Extremfallen är sånt som spam eller hackade bloggar och så vidare. Det finns anledningar att mindre nogräknade sökmotoroptimerare sysslar med detta då det. Om det görs i extremt stor skala kan en sida studsa upp till förstaplats på ett mycket konkurrensutsatt sökord på mycket kort tid. Efter ett tag blir sidan helt och hållet utsparkad från sökresultaten dock. Om man har en oviktig site och är ute efter att tjäna några snabba dollar på att spamma bloggar funkar det förstås (ett kort tag, men det går ju att göra igen). Om man däremot har en viktig site som dessutom råkar vara ansiktet för det företag du jobbar på är det kanske inte så intressant däremot. Det finns gradskillnader förstås, grader av Black Hat SEO, men du vill ju att din konsult inte bara skaffar bra resultat utan också säkra och långsiktiga resultat. Om konsultens incitament är att han inte får betalt om du inte ligger i topp fem eller liknande och han märker att det inte går så bra blir det kanske lockande att ta en lite större risk.

Kräv en rimlig målsättning utifrån budget

Utöver transparens ska du även begära att i förväg få en bra uppskattning gällande vilka resultat som ska uppnås. Du vill veta vad som är ett rimligt mål med den bestämda budgeten och du ska kräva att få veta hur sökmotoroptimeraren kommer att uppnå dessa mål. Vissa sfärer av sökord är mer komplicerade att bedöma till exempel på grund av hård konkurrens – om många optimerar för samma sökord blir det lite av en tävling vilket innebär att konkurrenterna kan reagera och öka ansträngningen.

Jag hoppas att det här har hjälpt att sätta lite kött på benen inför den kommande SEO-satsningen och om det fortfarande känns komplicerat så tveka inte att fråga. Jag ska göra mitt bästa för att svara och om jag saknar svar har säkert någon av läsarna av bloggen mer att tillföra.

För lite mer information som kan vara behjälplig skulle jag vilja föreslå mina artiklar om ROI och hur man beräknar lönsamhet på sin internetmarknadsföring.

3 kommentarer på "SEO för marknadschefer"

  1. Bra skrivet! Fler marknadschefer borde få upp ögonen för vad de egentligen är de köper när de köper sökmotoroptimering. Transparens är mycket viktigt, och det är en stor varningssignal om leverantören inte redovisar t ex länkar. Oavsett hur stor satsning företaget skall göra är det av stort värde om marknadschefen har en god inblick i hur sökmotoroptimering fungerar, varför vi har valt att lägga upp en lättläst SEO-skola på vår webbplats, bebetteronline.com.


  2. Det är viktigt men en tydlig förståelse för den tid som läggs ner. Detta varierar väldigt mycket mellan olika SEO-företag. Medan vissa kanske bara lägger 5 timmar på dig som kund, några kataloganmälningar och snabbfixade halvautomatiska sidor, medan andra går in och gör ett långsiktigt arbete som tar 20-30-40 timmar (eller ännu mer). Passa även på att fråga hur många kunder det går på varje optimerare – det är alltid en rätt rolig fråga att ställa 🙂

    Läs mer om tidsaspekten och andra faktorer när du köper SEO här:
    http://www.relevansanalys.se/valja-foretag-for-sokmotoroptimering/


  3. Det är helt klart en fråga som är värt att ta upp. Det finns en tendens (som i många andra branscher) att mängden säljare vida överstiger mängden sökmotoroptimerare och det gör förstås att det inte blir lika bra. Måhända kan resultaten vara likvärdiga men om man har frågor eller om det skulle gå att göra något speciellt så blir det inte samma.


Kommentarsfältet är stängt.